راهکار مدیریت تولید چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

راهکار مدیریت تولید بخش مهمی از مدیریت صنعت و تولید را عهده دارد. حتی پس از همه‌گیری کرونا، کسب‌وکارهای تولیدی، به‌ویژه در ایالات‌ متحده، درحال رشدند. رشدی سریع. اما با وجود سرعت بالای رشد در این حوزه، هیچ‌یک از چالش‌های معمول در کسب‌وکارهای تولیدی آسان‌تر نمی‌شوند. یکی از راه‌هایی که در این مدت به‌خوبی آزمون خود را پس داده، استفاده از نرم افزار مدیریت تولید است. راهکار مدیریت تولید نرم افزاری است که در تمام مراحل چرخه تولید کارآمد است و به شما کمک می‌کند؛ مراحلی از قبیل:

این روزها راهکارهای زیادی برای کمک به کسب‌وکارها برای ساده‌سازی فرایندها و مدیریت آن‌ها معرفی شده است. راهکارهایی مثل: راهکار تولید پروژه ای، راهکار تولید دسته‌ ای، راهکار تولید انبوه و راهکارهای مشابه که به‌طور اختصاصی روی یک حوزه به‌خصوص از تولید عمیق شده‌اند. در کنار این‌ها راهکارهای جامعی نیز در بازار حضور دارند. مثل راهکار جامع مدیریت تولید یا راهکار جامع برنامه‌ریزی منابع سازمان. همچنین شاهد ظهور نسل جدیدی از نرم افزارها نیز هستیم. یکی از این‌ها نرم افزار تولید ابری است. این نرم افزارها علاوه‌بر این‌که تمام قابلیت‌های مدیریت تولید بر بستر فضای ابری را فراهم می‌کنند، سیستم‌های مختلف را نیز مدیریت می‌کنند. مثل سیستم کنترل تولید، سیستم کنترل کیفیت، سیستم انبارداری، سیستم برنامه‌ریزی تولید و مانند این‌ها. 

در این نوشتار، می‌خواهیم به معرفی راهکار تولید بپردازیم. همچنین راهکارهایی را معرفی کنیم که همگی جزء بهترین و شناخته‌شده‌ترین‌ها هستند. شما در این مطلب به‌طور مؤثر با آن‌ها آشنا می‌شوید. اما پیش‌از آن، به‌سراغ بررسی ویژگی‌های اصلی این راهکارها می‌رویم.

همچنین بخوانید: حسابداری تولید چیست؟ 

راهکار مدیریت تولید

 

راهکار مدیریت تولید باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

تولید فرایندی نیست که بتوان آن را در یک جعبه کوچک زیبا و مرتب گنجاند. تولید بسیار متنوع است و منظورمان از تنوع نه فقط در کف کارخانه که از ابتدای زنجیره تامین تا انتهای زنجیره پخش است. اگرچه راهکار تولید به تعداد زیادی در بازار وجود دارد، اما هرکدام نیازهای بخش مجزایی از صنعت را برآورده می‌کنند. حتی با وجود امکانات متعددی مثل سفارشی‌سازی‌ها و افزونه‌های نرم افزاری (Add-inها)، باز هم برای پاسخگویی به تمام نیازهای تولیدکنندگان کمبود راهکار نرم افزاری داریم.

متاسفانه بسیاری از مشاوران نرم افزاری از نیازهای کسب‌وکارهای تولیدی بی‌اطلاع‌اند و قادر به معرفی راهکار تولید استانداردی به سازمان ها نیستند. حتی خود تولیدکنندگان نرم‌ افزارها هم ممکن است تا زمانی‌که پیاده‌سازی به خوبی انجام نشده یا حتی کامل نشده است، متوجه اختلاف بین نرم ‌افزار و نیازها نشوند و آنها را بدون راه‌حل‌های تکمیلی رها کند.

 

با «ثمر»، راهکار مدیریت تولید تیم‌یار آشنا شوید

متفاوت، منعطف، دقیق و کاربردی با انواع گزارش‌های تخصصی راهکار تولید.

سربلند در آزمون مجموعه‌‌های تولیدی و صنعتی کشور.

نرم افزار تولید ثمر

 

در ادامه با ۸ ویژگی اصلی راهکار مدیریت تولید آشنا می‌شویم، مثال‌هایی که در این بخش می‌خوانیم همگی در یک کارخانه تولید نوشیدنی اتفاق میفتد.

ویژگی شماره 1: تغییر فرمول با توجه به تنوع در مواد خام

مواد خام، که درصد زیادی از آن‌ها مواد طبیعی هستند، می‌توانند در ترکیبات مختلف، متفاوت باشند. بنابراین نیاز است تا کارخانه فرمول را بر این اساس تغییر دهد. برای این مهم باید از راهکار مدیریت تولیدی استفاده کنید که این اجازه را به شما بدهد. در نرم ‌افزار باید بتوانید، هنگام وارد کردن دسته‌ایِ مواد اولیه به سیستم، مقدار یک ماده خاص را مشخص، سپس نسبت سایر مواد را برای حفظ قوام محصول تنظیم کنید.

به عنوان مثال، بیایید در مورد محتوای آب صحبت کنیم. آب یکی از اجزای اصلی فرمول تولید است. اما اگر مقدار زیادی از ترکیبات دیگر بیش از محتوای معمول آب باشد چه؟ برای جبران باید از آب کمتری استفاده کنید و در نتیجه محصول نهایی ثابتی خواهید داشت. این ویژگی زمانی کارآمدتر می‌شود که از این تنظیمات برای تولید یک دسته بزرگ‌تر از محصول تعمیم یابد و افزایش یا کاهش پیدا کند. راهکار تولید منتخب شما باید بتواند امکان تغییر آنی و بی‌دردسر فرمول‌ها را در اختیارتان بگذارد.


ویژگی شماره 2: اختصاص چندین فرمول به یک محصول واحد

تولید یک محصول واحد در چند محل جغرافیایی یک عمل رایج بین تولیدکنندگان است. و همان‌قدر که سودآور است، چالش‌های ویژه‌ای برای تولیدکنندگان انبوه و دسته‌ای ایجاد می‌کند. شرکت تولیدکننده نوشیدنی Sierra Nevada با استفاده از یک فرمول، محصول Ale Pale خود را در میلز ریور تولید می‌کند و آن را در شیکاگو با استفاده از فرمول دیگری. چرا؟ ترکیب شیمیایی آب در هر سایت تولید متفاوت است، اما طعم محصول دقیقاً یکسان است. نتیجه یک SKU است؛ دو فرمول مختلف که مربوط به یک محصول است بدون این‌که طعم آن‌ها تفاوتی داشته باشد.

اکثر نرم افزارهای مدیریت تولید این قابلیت را ندارند. در دنیای تولید گسسته، یک SKU فقط یک BOM دارد. اما تولیدکنندگان دسته‌ای و انبوه باید خود را با تغییرات و میزان در دسترس‌بودن مواد خام وفق دهند. در راهکار مدیریت تولید باید بتوانید امکانات و محدودیت‌های تولیدی خاص خودتان را در سیستم ایجاد کنید. سپس، فرمول تولید را با توجه به امکاناتی که در هر خط/ سایت تولید دارید، هم‌سو کنید. راهکار تولید منتخب شما باید بتواند امکان اختصاص چندین فرمول به یک محصول واحد را در اختیارتان بگذارد.

 

نرم افزار حسابداری

 

ویژگی شماره 3: قابلیت ردیابی لات انعطاف‌پذیر (1 به 1 یا 1 به چند)

یک لات از مواد اولیه، اغلب خروجی‌ای شامل چند محصول مختلف می‌دهد. با بازگشت به مثال تولید نوشیدنی، ما، یک لات بزرگ از نوشیدنی تولیدشده را در بشکه‌ها، قوطی‌ها و بطری‌ها بسته‌بندی می‌کنیم. در حالی که برخی از شرکت‌ها تعداد زیادی را بر اساس هر SKU ردیابی می‌کنند، برخی دیگر باید تعداد لات‌های یکسانی را در تمام اقلام نهایی ساخته‌شده از یک دسته را داشته باشند. راهکار مدیریت تولید شما باید به‌اندازه کافی منعطف باشد تا تعداد زیادی لات را مطابق روش‌‌های ایجاد‌شده شما ردیابی کند. یک راهکار تولیدِ کاربردی به شما امکان می‌دهد این لات‌ها را به‌درستی ردیابی و مدیریت کنید. 

 

ویژگی شماره 4: پشتیبانی از کنترل کیفیت در طول فرایند

تولیدکنندگان دسته‌ای باید کنترل کیفیت (QC) را در چند مرحله در طول فرایند تولید مدیریت کنند. راهکار تولید شما باید با FQC هم‌خوانی کامل داشته باشد. مفهوم Formula QC تضمین می‌کند که محصولِ پایه، قبل از رفتن به مرحله بعدی، با استانداردها مطابقت دارد. سپس بررسی‌های QC بیشتری باید روی محصول نهایی انجام شود. به‌عنوان مثال، هنگام بسته‌بندی، تشخیص سطح پر‌شدن تضمین می‌کند که هر بشکه، قوطی یا بطری دقیقاً مقدار مناسبی از نوشیدنی را در خود دارد. QC احتمالاً برای هر محصول نهایی متفاوت خواهد بود. البته، راهکار مدیریت تولیدی که استفاده می‌کنید باید بتواند QC را در تمام مراحل ردیابی کند و نتایج را هم به فرمول و هم به محصول نهایی مرتبط کند.

 

ویژگی شماره 5: فرمول‌های زمان‌بندی، نه فقط SKU‌ها

بار دیگر می‌بینیم که چگونه داشتن SKU‌های متعدد از یک دسته واحد، نتایج مختلفی را در طول فرایند ایجاد می‌کند. پس آیا منطقی است که نوشیدنی را یک‌بار برای قوطی‌ها، یک‌بار بطری‌ها و یک‌بار برای بشکه‌ها تولید کنیم؟ واضح است که نه. شما می‌توانید یک مخزن بزرگ داشته باشید و از آن برای پر‌کردن تمام سفارشات استفاده کنید. بنابراین راهکار مدیریت تولید شما باید به شما اجازه دهد تا بر اساس فرمول برنامه‌ریزی کنید، راهکار تولید باید با در نظر گرفتن اینکه چه مقدار از فرمول برای تکمیل سفارشات برای همه SKUهای درگیر نیاز است، تولید را چابک‌تر کند.

همچنین بخوانید: نرم افزار حسابداری صنعتی 

راهکار هوشمند مدیریت تولید

 

ویژگی شماره 6: قابلیت ردیابی پیشرفته لات

صنایع غذایی الزامات و استانداردهای بسیار سختگیرانه دارد، برای مثال در ایالات متحده با همچین قانونی سروکار داریم: در استاندارد 21 CFR قسمت 11. FDA (سازمان غذا و داروی آمریکا) از شما می‌خواهد که همه - و منظور دقیقا همه - مواد خام را از ابتدای زنجیره تامین تا قبل از مصرف ردیابی کنید. فرقی ندارد این ماده یکی از اجزای اصلی محصول شما باشد یا، یا محصول شما را لمس کند (مانند بسته بندی آن)، باید از طریق انتخاب تصادفی، یکی انتخاب و مواد به‌کار رفته در آن، تجزیه‌وتحلیل شود. فقط کارتنی که برای حمل مواد استفاده می‌شود نیاز به بررسی ندارد. تعریف دقیق استانداردها و نظارت بر اجرای آن‌ها باید یکی از جنبه‌های اصلی راهکار تولید انتخابی شما باشد. وجود این قابلیت به شما اطمینان می‌دهد که قواعد و استانداردهای موجود را به‌درستی رعایت کرده‌اید.

بنابراین، فرمول، بسته‌بندی و کالاهای نهایی باید همه به‌صورت تصادفی انتحاب و بررسی شوند. یک ویژگی استاندارد راهکار مدیریت تولید، باید تعریف تست‌پلن‌ها و آزمون‌های ارزیابی باشد، اما آنها قادر به گنجاندن قابلیت‌های عمیق‌تر مورد نیاز برخی از تولیدکنندگان دسته‌ای برای پوشش مجدد، محصولات جانبی و سایر جنبه‌ها نیستند.

 

ویژگی شماره 7: تجزیه‌و‌تحلیل بازده متغیر

هر دسته مواد اولیه اندکی با دسته‌های پیش و پس از خود متفاوت است. فرض کنید در هر روز 100 کیلو مواد خام را برای تولید در لات قرار می‌دهید، این لات ممکن است 90 یا حتی 85 کیلو کالای نهایی در اختیار شما بگذارد. برای برنامه‌ریزی تولید، به نوعی از راهکار تولید نیاز دارید که بتواند بازده را پیش‌بینی کند. و برای برنامه‌ریزی منابع فیزیکی، باید تعیین کنید که چه مقدار مواد خام در انبار داشته باشید، و به درستی برای تولید محاسبه انجام دهید.

راهکار مدیریت تولید می‌تواند محاسبات ضرر در سطح SKU را به‌خوبی انجام دهد. اما تولیدکنندگان دسته‌ای به محاسبات ریزش بیشتری نیاز دارند، تا مواد تشکیل دهنده یا موارد خطی را تشخیص دهند.

مقیاس‌بندیِ لات، یک عمل ضرب ساده نیست. ممکن است درصد تلفات بیشتری برای یک عنصر در مقایسه با عنصر دیگری وجود داشته باشد. برای مثال، اگر یک فرمول نیاز به آب یا یک ماده مبتنی بر آب داشته باشد و از فرایند تبخیر عبور کند، منطقاً آن ماده نسبت به مواد جامد تلفات بیشتری خواهد داشت. راهکار تولید شما باید بتواند آن را در نظر بگیرد و در فرمول‌های تولید دخیل کند.

مقیاس‌گذاری می‌تواند حتی پیچیده‌تر هم باشد، مانند عملیات‌ سفارشی‌سازی که در آن فرمول برای برآوردن مقدار درخواستی، تبدیل به مقیاس می‌شود. همچنین ایجاد یک دسته از یک محصول به منظور استفاده از مواد خام باقیمانده در دسترس، یک روش معمول است.

Backflushing اصطلاحی است که در تولید گسسته استفاده می‌شود و برای تولید دسته‌ای کاربرد ندارد. در این روش شما باید ورودی واقعی را با خروجی واقعی مقایسه کنید، زیرا این خروجی متفاوت است. بدون آن، بازدهی ثابتی دریافت خواهید کرد که بر هزینه‌های شما و حتی برنامه‌ریزی MRP تأثیر می‌گذارد. یک راهکار مدیریت تولید استاندارد امکان تعریف این ویژگی‌های خاص را باید به شما بدهد. 

 

ویژگی شماره 8: انطباق با مقررات خاص صنعت

تولیدکنندگان مواد شیمیایی و مواد غذایی با مجموعه منحصربه‌فردی از چالش‌های مربوط با استانداردهای مواد مواجه هستند:

  • برچسب‌گذاری تغذیه؛
    • برچسب‌های تغذیه‌ای یک الزام برای تولیدکنندگان مواد غذایی است. داده‌های نمایش‌داده‌شده در این برچسب‌ها از فرمول آن به‌دست می‌آیند. اطلاعات موجود در فرمول هم به نوبه خود از داده‌های ارایه شده توسط تامین کنندگان مواد خام شما محاسبه می‌شود. راهکار مدیریت تولید شما باید تمام داده‌ها را ردیابی کند، اطلاعات مورد نیاز را بر حسب درصد و با توجه به هر محصول محاسبه کند تا برچسب مناسبی را ایجاد کند که مصرف‌کنندگان تشخیص دهند. البته این ارتباط نزدیکی با قابلیت ردیابی دارد که قبلا گفته شد.

 

  • بارنامه مواد خطرناک؛
    • در‌حالی‌که تولیدکنندگان مواد غیرشیمیایی و غذایی یک بارنامه ساده برای کالاهای حمل‌شده خود ارایه می‌دهند، تولیدکنندگان مواد شیمیایی باید از مقررات خاصی پیروی کنند و مستندات دقیق‌تری را از طریق بارنامه‌های خود، معروف به بارنامه میزان خطرناک بودن مواد، ارایه دهند. در ایالات متحده، وزارت حمل‌ونقل الزامات دارد که باید رعایت شوند. در این چارچوب کدهایی برای درج در برچسب‌گذاری هر محصول وجود دارد. این به آن خاطر است که در صورت وقوع حادثه، مقامات بتوانند به سرعت آنچه را در محموله وجود دارد شناسایی کرده و برای کاهش خطرات احتمالی اقدام کنند. استفاده از راهکار تولید استاندارد به شما امکان می‌دهد این کدگذاری‌ها را آسان‌تر و دقیق‌تر انجام دهیم.
  • SDS-GHS (MSDS سابق)
    • حدود ده سال پیش، تنظیم‌کننده‌ها از استانداردی که فقط در ایالات متحده بود به یک سیستم بین‌المللی به رسمیت شناخته شده برای ارائه داده‌های ایمنی مواد که توسط سازمان ملل توسعه یافته بود تغییر دادند. اکنون پلاکاردها، پیکتوگرام‌ها و سایر شکل‌ها در سرتاسر جهان سازگار هستند. اطلاعات، که گسترده و کاملاً فنی است، بر روی این برچسب ها و اسناد نمایش داده می شود و از فرمول سازنده استخراج می شود که به نوبه خود اطلاعات خود را از تامین کنندگان مواد تشکیل دهنده دریافت می کند. راهکار مدیریت تولید این جنبه از انطباق را بسیار آسان تر می کند.

 

 

  • استاندارد SARA  312 /313
    • در نهایت، مسائل مربوط به انطباق صنعت. به عنوان مثال، در دنیای شیمیایی، شما SARA 312/313 دارید. این اساساً از شما می خواهد که گزارش دهید، «چقدر مواد خطرناک در کارخانه نگهداری می کنید، و امسال چقدر استفاده کرده اید؟» یک طرف نوعی رویکرد ترازنامه است، موجودی شما چیست؟ مورد دیگر بیشتر به صورت یک سوال‌ تبدیل شده است، جریان چقدر استفاده کرده‌اید؟ راهکار مدیریت تولید این مشکل انطباق را قابل مدیریت نگه می دارد.

 

انطباق برای تولید دسته‌ای بسیار پیچیده است. راهکار تولید استاندارد نیز برای پیاده‌سازی عملکردهای آن نیاز به سفارشی‌سازی دارند، که منجر به دشواری بیشتر هنگام ارتقا یا تغییر پیاده‌سازی آن توسط شما می‌شود.

 

در راهکار مدیریت تولید ثمر می‌توانید:

  • مرکزهای کاری و عملیات کاری نامحدود برای واحد صنعتی خود تعریف کنید،
  • تعداد نامحدودی خط تولید و نمودار فرایند عملیات (OPC) تعریف کنید،
  • برآورد تولید و سربرنامه تولید (MPS) واحد صنعتی خود را به‌شکلی مکانیزه انجام دهید،
  • برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز (MRP) فرایند تولید خود را به‌شکلی عاری از خطا انجام دهید،
  • به‌شکلی دقیق و منعطف برای خطوط تولید واحد صنعتی خود برنامه‌ریزی تولید انجام دهید،
  • با تجمیع خودکار اطلاعات OPCها، MPSها و MRPها در لحظه برای خطوط تولید دستور تولید صادر کنید،
  • به‌شکلی دقیق و چابک ثبت عملکرد تولید (کنترل کیفیت، دوباره‌کاری‌ها و توقفات تولید) انجام دهید،
  • تعداد نامحدودی بازه زمانی گزارش‌گیری برای فرایندهای مختلف تولید خود تعریف کنید.

 

راهکار مدیریت تولید؛ شناخته‌شده‌ترین‌ها در جهان را بشناسید

1. Connecteam

Connecteam یک راهکار تولید منطعف و کارآمد است. این نرم افزار راه‌حلی همه‌جانبه را در کنار دسترسی از طریق تلفن همراه را برای مدیریت کارآمد‌تر سازمان ارایه می‌دهد. استفاده از این راهکار نرم افزاری  آسان است (حتی اگر خیلی هم اهل ‌فناوری نباشد)، پشتیبانی مشتریان قدرتمندی دارد و قادر است با شرکت شما هم‌مقیاس شود، ویژگی‌های متنوعی دارد و بسیار هم مقرون‌به‌صرفه است.

مهم‌ترین ویژگی‌های راهکار تولید Connecteam:

  • کارکنان می‌توانند گزارش‌ها را در لحظه، در خانه، در سفر یا هرجای دیگری به دفتر یا سرپرست مربوطه برای ارزیابی و تایید ارسال کنند؛
  • تمام پروتکل‌ها، نکات و منابع ایمنی از طریق سیستم مدیریت دانش موجود است؛
  • ردیابی زمانی GPS؛
  • تعیین نوبت‌ها بر اساس مکان‌های مختلف و پایگاه مشتری؛
  • تنظیم جلسه‌های فردی یا تیمی؛
  • چت یک‌به‌یک یا گروهی داشته باشید؛
  • نظرسنجی‌های زنده یا یک جعبه پیشنهاد مجازی داشته باشید؛
  • دایرکتوری درون برنامه؛

 

2. NetSuite’s manufacturing cloud ERP

ERP ابریِ مخصوصِ تولید NetSuite یک راهکار مدیریت تولید قدرتمند است که سازندگان مدرن را همگام با فناوری نگه می‌دارد. این نرم‌افزار چابک است. بنابراین می‌تواند نیازهای کسب‌وکار را در لحظه برآورده کند. با استفاده از این راهکار تولید علاوه‌بر استفاده از تمام امکانات یک راهکار تخصصی تولید، یک ERP با کلاس جهانی برای پشتیبانی از شما آماده است و برای مشاغل مختلف تولیدی، از کالاهای مصرفی گرفته تا دستگاه‌های پزشکی کاربرد دارد.

ویژگی‌های کلیدی این راهکار تولید:

  • CRM؛
  • مدیریت داده‌های محصول؛
  • مدیریت سفارش؛
  • برنامه‌ریزی زمان و مواد مورد نیاز تولید؛
  • تدارکات؛
  • کنترل تولید؛
  • مدیریت زنجیره تامین؛
  • کنترل فرایندهای کف فروشگاه؛
  • مدیریت کیفیت؛

 

3. Global Shop Solutions

Global Shop Solutions یک شرکت خانوادگی تولیدکننده راهکار تولید سیستم‌های ERP است. این راهکار مدیریت تولید، مخصوص صنایع سنگین‌تر، از جمله ماشین‌سازی، هوافضا، پلاستیک، لاستیک، تولید چوب و غیره است. شما می‌توانید ابزارهای آن را با توجه به نیازهای تجاری خود ترکیب و مطابقت دهید.

ویژگی‌های این راهکار تولید:

  • رابط CAD؛
  • لیست مواد؛
  • هزینه‌یابی شغل؛
  • پیکربندی محصول؛
  • مدیریت فرایندهای کف فروشگاه؛
  • کنترل کیفیت؛
  • CRM؛
  • پیام شرکت؛
  • تبلیغات؛

 همچنین بخوانید: بهای تمام شده کالای فروش رفته

ویژگی راهکار مدیریت تولید

 

4. Prodsmart

Prodsmart یک راهکار مدیریت تولید پیشرو در سیستم اجرایی تولید (MES) است و هدف آن اتصال ماشین‌ها، افراد و فرایندها به هم است. نظارت بر فرایندها به سازمان‌ها امکان می‌دهد از سفارش تا حمل‌ونقل را آسان مدیریت کنند. تمرکز اصلی این راهکار تولید بر تیم‌ها، ماشین‌ها و مواد اولیه است.

ویژگی‌‌های کلیدی این راهکار تولید:

  • داده‌ها و گزارش‌های بلادرنگ؛
  • گردش کار را تجسم کنید؛
  • برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز (؛MRP)
  • برنامه‌ریزی و پیگیری زمان؛
  • مدیریت کیفیت؛
  • آماده‌سازی حسابرسی جامع؛
  • ارتباط کارکنان؛

 

5. Hubstaff

با استفاده از راهکار مدیریت تولید Hubstaff، پروژه‌ها را به آسانی مدیریت کنید و کارایی منابع تولید را به بیشترین حد ممکن برسانید. Hubstaff روی دسکتاپ و هر دستگاه هوشمند همراه در دسترس است. این به شما امکان می‌دهد ردیابی زمانی و مکانی را به‌راحتی انجام دهید و از هرجا به پروژه‌ها و داده‌ها دسترسی داشته باشید. این راهکار تولید قدرتمند پرداخت حقوق و دستمزد را تنها با چند کلیک خودکار می‌کند و شفافیت کاملی در زمان صرف‌شده برای کارها و پروژه‌ها به شما می‌دهد.

ویژگی‌های کلیدی راهکار تولید هاب‌استاف:

  • ردیابی زمان GPS؛
  • محاسبه حقوق و دستمزد خودکار؛
  • ارسال کارت‌های روزانه خودکار مستقیماً به ایمیل شما؛
  • ارایه صورت‌حساب‌های ساده و شفاف ؛
  • نرم‌افزار مدیریت نیروی کار؛
  • مدیریت پروژه و بودجه؛
  • برنامه‌ریزی کاری با قابلیت تنظیم تقویم‌های کاری و هشدار برای نوبت‌های از دست رفته، دیر یا رها شده؛

 

 6. Fishbowl Manufacturing

Fishbowl Manufacturing یک راهکار مدیریت تولید مبتنی بر ERP است. این راهکار برای مشاغل کوچک و متوسط مناسب است. با Fishbowl، می‌توانید سفارش‌ها کاری، سفارش‌های ساخت، صورت‌حساب‌های مواد و سایر ابزارهای مورد نیاز برای به حداکثر رساندن کارایی در فرایند تولید را دقیق و شفاف مدیریت. از نیازهای تولیدی ساده یا پیچیده‌تر، راهکار تولید FISHBOWL ویژگی‌های زیر را دارد.

ویژگی‌های کلیدی راهکار تولیدی فیش بول:

  • تنظیمات تولید سفارشی، دسته‌ای و دوره تعمیر خودکار؛
  • دستورالعمل سفارش کار؛
  • ردیابی لات و ردیابی شماره سریال در سفارش‌های کاری؛
  • صورت‌حساب مواد چند سطحی؛
  • هزینه‌های صورت‌حساب مواد؛
  • سفارش ساخت براساس سفارش خرید؛
  • مدیریت سفارش؛

 

7. JobBOSS

JobBOSS یک راهکار مدیریت تولید برپایه ERP است که ویژگی‌های بسیاری را برای سازمان‌ها با اندازه مختلف ارایه می‌دهد. ویژگی‌هایی که برای افزایش کارایی فرایندها و صرفه‌جویی مالی و زمانی لازم است.

ویژگی‌های کلیدی این راهکار تولید از این قرارند:

  • پردازش سفارش؛
  • مدیریت موجودی؛
  • تحلیل هزینه؛
  • افزودنی‌های اختیاری و سفارشی: کنترل کیفیت، زمان بندی و حسابداری؛
  • قابلیت ادغام با QuickBooks وSage 50؛

 

راهکار مدیریت تولید تیمیار

 

8. UniPoint

UniPoint در واقع یک نرم افزار پیشرو در زمینه راهکار مدیریت تولید و کیفیت برای شرکت های تولیدی است. QMS یکپارچه ارایه شده در  ERP شرکت UniPoint در صنایعی مانند پزشکی، غذا و نوشیدنی، خودروسازی، شیمیایی و غیره به کارکرد مناسبی دارد. ابزارهای متنوع UniPoint در بین سه ماژول اصلی توزیع شده است: هسته، افزونه و وب، تمام این ماژول‌ها قادرند برای سازمان شما صرفه‌جویی بالای زمان و مالی داشته باشد.

ویژگی‌های کلیدی راهکار تولید یونی‌پوینت:

  • عدم انطباق؛
  • تعریف دوره‌های اصلاحی و پیشگیرانه؛
  • کنترل اسناد؛
  • کاهش هزینه‌های اداری و بایگانی؛
  • ماژول‌های قابل توسعه: بازرسی، ممیزی، سلامت و ایمنی و اعتبارسنجی؛

 

9. DEAR Systems

با DEAR Systems، یک راهکار تولید است که به شما یک دید 360 درجه از تمام هزینه‌های تولید و موجودی خود دارید. می‌توانید مواردی مانند استراتژی‌های قیمت‌گذاری یا شیوه‌های کاهش ضرر را بررسی کنید. علاوه‌‌بر این، می‌توانید هزینه‌ها را تخمین بزنید، به مشکلات تولید را شفاف بررسی کنید و موارد دیگر را در این راهکار مدیریت تولید مبتنی بر Cloud ERP پایش کنید.

ویژگی‌های کلیدی این راهکار تولید:

  • مدیریت و کاهش ضایعات؛
  • برآورد هزینه‌های ساخت؛
  • هزینه‌یابی شغل؛
  • اسکن بارکد؛

 

10. Fulcrum

با Fulcrum، راهکار مدیریت تولید، می‌توانید برای اتخاذ تصمیمات تجاری هوشمندانه به داده‌ها تکیه کنید، می‌توانید برای کارکنان خود برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید، تولید را در لحظه پایش کنید و به گردش کار و فرایندهای خرید دسترسی داشته باشید. همه این ویژگی‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانید به جای غرق‌شدن در کارهای پیش‌پاافتاده اداره شرکت خود، روی آنچه مهم است تمرکز کنید.

ویژگی‌های کلیدی این راهکار تولید از این قرار است:

  • مدیریت کامت‌گذاری و نقل قول؛
  • برنامه‌ریزی تولید و خرید و فروش؛
  • هزینه‌یابی شغل؛
  • فهرست مواد، زمان و نیروهای مورد نیاز؛

 

چند سوال پرتکرار درباره راهکار مدیریت تولید

در پایان نوشتار به چند سوال متداول درباره‌ راهکارهای مدیریت تولید پاسخ می‌دهیم:

راهکار مدیریت تولید قادر به حل چه چالش‌هایی است؟

تولیدکنندگان همه صنایع با چالش‌های مشترکی روبرو هستند. اینجاست که بهترین راهکار مدیریت تولید وارد می‌شوند. این راهکارها به بخش‌های زیادی کمک می‌کنند، مثلا:

  • پایش زمان کار؛
  • محاسبه حقوق و دستمزد دقیق؛
  • مدیریت ارتباط بین واحدی و برون‌سازمانی؛
  • زمان‌بندی تولید، خرید و انبارداری؛
  • گردش کار عملیاتی؛
  • آموزش ایمنی؛
  • همیشه و از همه جا در دسترس؛

آیا راهکار مدیریت تولید گران است؟

حتی بهترین راهکار مدیریت تولید هم کاملاً مقرون به صرفه است. اما همه‌چیز به راهکاری که انتخاب می‌کنید بستگی دارد. به‌عنوان مثال، راهکار نرم‌افزار تولید Connecteam بسیار مقرون‌به‌صرفه است، زیرا قیمت ثابتی برای حداکثر 30 کاربر دارد. پس از آن، برای افزودن به هر کاربر هزینه پرداخت می کنید.

 

آیا پیاده‌سازی راهکارهای مدیریت تولید سخت است؟

مشابه سوال قیمت‌گذاری، همه‌چیز به راهکار مدیریت تولیدی که استفاده می کنید بستگی دارد. برخی از آنها برای پیاده‌سازی و استفاده آسان خواهند بود در حالی که برخی دیگر برای یادگیری و تسلط به سیستم‌های مختلف، نیاز به زمان طولانی‌تری دارند. تنها با درک این‌که چه ویژگی‌هایی برای نرم افزار مورد نیازتان ضروری است، می‌توانید فهرستی از بهترین نرم افزار مدیریت تولید تهیه کنید. فهرستی کوتاه اما اثرگذار.

پیاده‌سازی راهکار تولید در کسب‌وکار به متغیرهای زیادی بستگی دارد. اولین و مهم‌ترینش تنوع فرایندهای کسب‌وکار است. هرچه فرایندها بیشتر و سنگین‌تر باشند پیاده‌سازی این راهکار بیشتر طول می‌کشد و هزینه‌های بالاتری هم دارد. مورد مهم بعدی تعداد کاربران است. وقتی کسب‌وکاری بیش از ۵۰۰ کاربر دارد که همه آن‌ها نیاز به دسترسی‌های عمیق به داده‌های سیستم نرم‌افزاری دارند، قطعا زمان و هزینه پیاده‌سازی راهکارهای نرم‌افزاری نیز زیاد و طولانی می‌شود. بعد از این دو مورد شاید بتوان سومین مورد این فهرست را صنعتی دانست که کسب‌وکار در آن مشغول فعالیت است. اگر حوزه فعالیت کسب‌وکار پیچیده و سنگین باشد، قطعا روی وضعیت پیاده‌سازی راهکار در سازمان نیز تاثیر می‌گذارد و برعکس.

در این نوشتار سعی بر آن بود تا با بررسی ویژگی‌های اصلی راهکارهای مدیریت تولید و معرفی چند نرم افزار بیش‌تر شناخته‌شده در جهان، شما را با آن‌ها آشنا کنیم. برای آشنایی با راهکاری تخصصی و قدرتمند در ایران، که مختص صنایع و اتمسفر اقتصادی کشور توسعه یافته است و در عین حال استانداردهای جهانی را رعایت می‌کند، روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

تولید را به ثمر بسپارید

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}