بهترین نرم افزار تولید

بهترین نرم افزار تولید در چارچوب معیارهای مشخصی معنی پیدا می‌کند. اگر از مدیران ارشد و تصمیم‌گیران کسب و کارهای مختلف تولیدی درباره بهترین راهکار تولید بپرسید که می‌توانند برای فرآیندهای تولید به کار گیرند، قطعاً پاسخ‌های متنوعی دریافت می‌کنید. اما بهترین نرم افزار تولید را می‌توانیم فارغ از ماهیت کسب و کار بررسی کنیم. نرم افزارهای مدیریت تولید در دنیای امروز مرزهای تحلیل، ناب اندیشیدن و بهره‌گیری از واقعیت‌های فعلی و آتی را جابجا کرده‌اند. با به‌کارگیری راهکار مدیریت تولید متنوع، مدیران کسب و کارها با پلتفرم‌های گزارش‌گیری متنوعی مواجه هستند که از ادغام فرآیندهای مختلف تولید حاصل می‌شوند. سیستم گزارش‌گیری دقیق به تصمیماتی آگاهانه منجر می‌شود که قدر مسلم آن ارتقای بهره‌وری در زمینه‌های مختلف است.

در ادامه این مطلب قصد داریم بهترین نرم افزار تولید را از خیل اطلاعات متنوعی شناسایی کنیم که امروزه با وجود سیستم‌های مختلف رد و بدل می‌شوند. لذا در ادامه با تیم یار همراه شوید تا:

  • شرایط و امکانات بهترین نرم افزار تولید را بشناسیم
  • نمونه‌های مشهور نرم‌افزارهای مورد استفاده در بخش‌های مختلف تولیدی را معرفی کنیم
  • از مزایا و معایب سیستم‌های مختلف تولیدی بگوییم
  • بهترین نرم افزار تولید را از دیدگاه مدیران و روندهای جدید فناورانه تحلیل کنیم.

 

بهترین نرم‌ افزار تولید چیست و چه کاربردی دارد؟

این نرم افزار مدیریت تولید یک راهکار دیجیتالی است که امکان برنامه‌ریزی و مدیریت پروژه‌های تولید را از ابتدا تا انتها فراهم و برنامه‌ریزی مواد، کنترل و زمان‌بندی تولید و مدیریت چرخه عمر محصول را خودکار می‌کند.

برای انتخاب کردن بهترین نرم افزار تولید چه معیارهایی را باید در نظر بگیرید؟

ما در تیم یار چهار قابلیت کلیدی را به‌عنوان معیارهایی برای انتخاب کردن بهترین نرم افزار تولید توصیه می‌کنیم. با ارزیابی نرم‌ افزار تولید بر اساس این معیارها می‌توانید به جمع‌بندی جامعی درباره انتخاب آن برای کسب و کارتان برسید. در ادامه آن‌ها را به اختصار مرور می‌کنیم.

  • مدیریت کیفیت فرآیند: چنانچه کیفیت فرآیندهای تولید را مبنای کاهش ضایعات و به‌هنگام بودن کل فرآیندهای کسب و کار بدانیم، اندازه‌گیری این شاخص نقش حیاتی در کارکرد سازمان خواهد داشت. بنابراین، باید از بهترین نرم افزار تولید انتظار داشته باشید که ابزارهایی را جهت سنجش کیفیت فرآیندهای مختلف تولید در اختیارتان قرار دهد.
  • مدیریت یا گردآوری داده‌ها: سیستم‌های هوشمند با داده‌های زیادی سر و کار دارند. مدیریت داده‌ها صرفاً به این معنی نیست که داده‌ها در برهه زمانی خاصی تحلیل و سپس کنار گذاشته شوند. بلکه بهترین نرم افزار تولید باید بتواند روندهای کلی را از بین داده‌های مختلف استخراج و هشدارها و اطلاع‌رسانی‌های به‌هنگام را به اطلاع مدیران ارشد کسب و کار برساند.
  • یکپارچه‌سازی فرآیندهای تولید: یکپارچه‌سازی را باید جزئی از فلسفه ایجاد سیستم‌های هوشمند بدانیم. دسترسی به داده‌های بخش‌های مختلف تولید این امکان را فراهم می‌کند که با در کنار هم قرار گرفتن اطلاعات، از بروز دوباره‌کاری‌ها در سیستم و اصطلاحاً دورریز وقت، انرژی و مواد جلوگیری شود. در هنگام انتخاب کردن نرم‌ افزار تولید همواره به امکانات گزارش‌دهی و نوع دسترسی آن به سامانه‌های مختلف سازمانی دقت کنید.
  • معماری یکپارچه‌سازی سازمانی: معماری سیستم‌های هوشمند معطوف به تسهیل و تسریع تصمیم‌گیری‌های مدیران کسب و کارها است. معماری یکپارچه‌سازی سازمانی به نحوه ترکیب شدن بهترین نرم‌ افزار تولید در ساز و کارهای سازمانی مختلف مربوط است. این نرم‌افزار می‌تواند داده‌ها را بین بخش‌های مختلف تبادل و موارد قابل بررسی را گزارش کند.

همچنین بخوانید: نرم افزار خرید

بهترین نرم افزار تولید چیست

 

 چه سیستم‌هایی در کسب و کارهای تولیدی می‌توانند مکمل بهترین نرم‌ افزار تولید باشند؟

بهترین نرم‌ افزار تولید سیستمی است که برای مدیریت کردن فرآیند تولید به کار می‌رود؛ بنابراین از یک نرم‌ افزار تولید معمولی انتظار داریم که به مدیریت کردن سفارش‌ها و موجودی و برنامه‌ریزی تولید کمک کند. اما امروزه تولید رقابتی‌تر از همیشه است و کسب و کارها در پی راهکارهای نرم‌افزاری هوشمندتری برای مدیریت کردن عملیاتشان هستند. بنابراین، نمی‌توانید بهترین نرم افزار تولید را انتخاب کنید مگر این‌که تبادل داده‌ای آن را با سایر سیستم‌های سازمان برقرار کرده باشید. اصولاً واژه «بهترین» مفهومی نسبی است و تا حد زیادی با سایر امکانات فناورانه تکمیل می‌شود. در ادامه به شش راهکار نرم‌افزاری تولید اشاره می‌کنیم که می‌توانند فرآیندهای مختلف مرتبط با تولید را مدیریت کنند.

 

با «ثمر»، نرم افزار تخصصی تولید تیم‌یار آشنا شوید

متفاوت، منعطف، دقیق و کاربردی با انواع گزارش‌های تخصصی تولید.

سربلند در آزمون مجموعه‌‌های تولیدی و صنعتی کشور.

نرم افزار تولید ثمر

 

نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری

نرم افزار ارتباط با مشتری (CRM: Customer Relationship Management) برای مدیریت کردن روابط با مشتریان به کار می‌رود. این سیستم در واقع، پایگاه داده‌ای است که کمک می‌کند تا اطلاعات مشتریان را پیگیری کنید؛ از جمله: جزئیات تماس مثل نشانی ایمیل و شماره تلفن، اطلاعات جمعیت‌شناختی و سایر اطلاعاتی که می‌تواند برای حفظ روابط با آن‌ها مفید باشد. همچنین، سیستم‌های CRM این امکان را فراهم می‌کنند که سفارش‌ها و کالاهای مشتریان خاصی را ردیابی کنید. می‌توانید وضعیت هر سفارش اعم از در انتظار، تأیید یا ارسال شده را تعیین کنید تا به راحتی ببینید کدام سفارش‌ها هنوز در جریان هستند و کدام‌ها تکمیل شده‌اند. ما در تیم یار پلتفرم جامعی را برای این منظور در نظر گرفته‌ایم. بهترین نرم افزار تولید معمولا به این قابلیت مجهز است.

 

نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP: Enterprise Resource Planning Software)

ERP سیستمی نرم‌افزاری است که تمامی فرآیندهای کسب و کار یک سازمان را یکپارچه می‌کند تا به مدیریت و کنترل جریان اطلاعات بین بخش‌ها و وظایف کمک کند. این سیستم‌ها معمولاً شامل حسابداری، تولید، خرید و مدیریت زنجیره تأمین (SCM)، مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)، منابع انسانی (HR)، و سایر عملکردهای پشتیبان هستند. بنابراین در اینجا منظورمان از انتخاب کردن بهترین نرم افزار مدیریت تولید سیستمی است که بتواند در هماهنگی کامل با سایر بخش‌های نرم‌افزاری سازمان کار کند. با استفاده کردن از نرم‌افزار ERP می‌توانید به قابلیت‌های زیر دسترسی پیدا کنید.

  • منابع داده‌ای مختلف را در سیستمی واحد ادغام کنید تا بهتر بفهمید که در کل عملیاتتان چه روی می‌دهد
  • انتقال یافتن اطلاعات بین بخش‌ها را بدون نیاز به مراجعه کردن مجدد به داده‌ها فراهم کنید
  • گزارش‌ها را طبق معیارهای تعریف شده کاربر به‌طور خودکار ایجاد کنید.

از بهترین نرم افزار تولید می‌توانید برای عملیات بزرگ و پیچیده بخش‌های ساخت و ساز، تولید، آموزش، مراقبت‌های بهداشتی، هتلداری، خرده‌فروشی و مدیریت ضایعات کمک بگیرید. از مزایا و معایب این سیستم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • مزایا: ERP اطلاعات را متمرکز می‌کند و کارایی کلی عملیات را بهبود می‌بخشد. این ویژگی مدیریت موجودی را بهینه می‌کند و امکان بررسی کردن دقیق موجودی را به‌صورت آنی فراهم می‌کند. در این‌صورت، واحدهای متنوع کسب و کار می‌توانند با مجموعه داده‌های یکسانی کار کنند و امور مالی و عملیات را در سطح گسترده‌ای مدیریت کنند.
  • معایب: سیستم‌های نرم افزاری ERP ابزارهایی نسبتاً پیچیده هستند و معمولاً راه‌اندازی‌شان گران و پیچیده است؛ یعنی این‌که عمدتاً برای شرکت‌های بزرگ‌تر مناسب هستند و شاید برای شرکت‌های کوچک و متوسط (SME ها) به‌صرفه نباشند.

 

نرم‌افزار مدیریت چرخه عمر محصول در بهترین نرم افزار تولید

مدیریت چرخه عمر محصول (PLM: Product Lifecycle Management) ابزاری ضروری در بهترین نرم افزار تولید و مدیریت کردن کل چرخه عمر محصول، از زمان پیدایش تا زمانی است که از تولید خارج می‌شود. PLM به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا تولید و توزیع محصولاتشان را مدیریت کنند و به‌صورت آنی با سایر تیم‌ها کار کنند. مثلاً می‌تواند به طراحان کمک کند تا تغییرات یا درخواست‌های جدید را مستقیماً به مهندسان تولیدکننده منتقل کنند و بالعکس. این قابلیت یکی از ویژگی‌های بهترین نرم افزار تولید است که روند توسعه محصول را تسریع می‌کند و منجر به افزایش کیفیت آن می‌شود.

 

مزایای بهترین نرم افزار تولید

 

نرم‌افزار سیستم مدیریت کیفیت (QMS: Quality Management System) در بهترین نرم افزار تولید

شرکت‌ها به کمک این نرم‌افزار می‌توانند کیفیت محصولاتشان را از ابتدا تا انتها مدیریت کنند. QMS مواد استفاده شده برای تولید را ردیابی می‌کند و مدت زمان هر مرحله خط تولید را ثبت می‌کند. در این‌صورت می‌توانیم حوزه‌های قابل بهبود را شناسایی کنیم. نتیجه کار این سیستم انجام شدن کارآمدتر عملیات تولید است که باعث تولید کالاهای باکیفیت و در عین حال، کاهش هزینه‌ها و افزایش سودآوری می‌شود. بهترین نرم افزار تولید معمولا به برای رسیدن به این مهم به کسب‌وکارها کمک‌های شایانی می‌کند. 

 

سیستم اجرایی تولید و بهترین نرم افزار تولید

نرم‌افزار سیستم اجرایی تولید (MES: Manufacturing Execution System) که یکی از ابزارهای بهترین نرم افزار تولید است، روش‌هایی را برای نظارت و کنترل کردن فرآیند تولید و نیز جمع‌آوری، تحلیل و گزارش‌دهی داده‌ها فراهم می‌کند. با این توصیف، بهترین نرم افزار تولید را باید تقویت‌کننده اهرم‌های نظارتی مدیران سازمان بدانیم. کاربردهای اصلی این سیستم عبارتند از:

  • بهبود کیفیت و بهره‌وری
  • کاهش هزینه‌ها با تخصیص‌دهی کارآمدتر منابع در فرآیند تولید
  • کمک به هماهنگی بیشتر فرآیندهای تولید

 

نرم افزار مدیریت صورتحساب مواد (BOM: Bill Of Materials)

در بهترین نرم افزار تولید این سیستم ابزاری است که کمک می‌کند صورتحساب مواد محصولتان را ایجاد و مدیریت کنید. سیستم این کار را با امکان وارد کردن تمام قطعات، مجموعه‌ها و زیرمجموعه‌ها انجام می‌دهد. بنابراین بهترین نرم افزار تولید در این حوزه می‌تواند کارکردهای زیر را داشته باشد.

  • بر اساس اجزای محصولات، دریابید که چه چیزی در آن‌ها وجود دارد
  • درک کنید که هر جزء چقدر هزینه دارد و آیا می‌توان آن را جایگزین گزینه‌های ارزان‌تری کرد یا خیر
  • خطاهای ناشی از غلط املایی یا اطلاعات نادرست را از بین ببرید.

 

تفاوت نرم‌افزارهای تولید از نظر نحوه ارائه خدمات پشتیبانی چیست؟

 بهترین نرم افزار تولید را از این نظر می‌توانیم با دو معیار مختلف به شرح زیر بسنجیم.

  • سیستم محلی یا داخلی : این نوع نرم‌ افزارِ تولید مجوز دارد و بر روی سرورهای کاربر بارگذاری می‌شود. همه امکانات لازم جهت بهره‌برداری از نرم‌افزار از زیرساخت فناوری اطلاعات شرکت تأمین می‌شوند. این روش غالباً در گذشته مدل استاندارد تحویل نرم‌افزار به کسب و کارها بود. مزایا و معایب آن عبارتند از:
    • مزایا: کسب و کار بر نرم‌افزار و امنیت فناوری اطلاعات آن کنترل دارد و می‌تواند نرم‌افزارش را تا حد زیادی سفارشی کند. ضمن این‌که برای کار به اتصال اینترنتی متکی نیست.
    • معایب: برای پیاده‌‌سازی بهترین نرم افزار تولید در کسب و کار باید سرمایه‌گذاری اولیه نسبتاً زیادی را برای راه‌اندازی سیستم IT و سرورها انجام دهد. مالک کسب و کار مسئول هزینه‌های عملیاتی و تعمیر و نگهداری مداوم، از جمله ارتقای منظم سیستمی و امنیتی است. در صورت بروز خرابی سخت‌افزاری، آنلاین شدن سیستم داخلی ممکن است چند روز طول بکشد. به‌طور کلی، راه‌اندازی سیستم نرم‌افزاری در محل می‌تواند زمان‌بر و پرهزینه باشد.
  • نرم‌ افزار تولید مبتنی بر ابر : در این حالت، کسب و کارها از طریق اینترنت به نرم‌ افزار تولید دسترسی دارند. خریدار برای اجرای چنین نرم‌افزاری به جز فراهم‌سازی دستگاه‌های شخصی برای استفاده از آن، مثل لپ‌تاپ، تلفن همراه یا تبلت و اتصال اینترنت، نیازی به سرمایه‌گذاری و نگهداری زیرساخت‌ها و سخت‌افزار IT ندارد. برخی بهترین نرم افزار تولید را مبتنی بر سرویس SaaS می‌دانند که بزرگ‌ترین بخش آن مبتنی بر ابر باشد.
    • مزایا: برای کسب و کارها در هزینه‌های زیرساختی صرفه‌جویی ایجاد می‌شود. آن‌ها لازم نیست برای خرید، مدیریت و ارتقای دوره‌ای نرم‌افزار هزینه‌های زیادی بپردازند؛ بلکه بر حسب نیازشان می‌توانند بدون سرمایه‌گذاری بیشتر از خدمات متناسب بهره‌مند شوند. از آنجایی‌که از این سیستم خارج از محل کسب و کار پشتیبان‌گیری می‌شود، در صورت وقوع حوادثی مثل سیل، آتش‌سوزی و سرقت، داده‌ها ایمن خواهند بود. ارائه‌دهنده خدمات مسئول به‌روزرسانی نرم‌افزار و امنیت داده‌ها است؛ یعنی این‌که تولیدکنندگان مجبور نیستند برای رسیدگی به مسائل فناوری اطلاعات برای افراد متخصص هزینه کنند. این یکی از بهترین مزایای استفاده از بهترین نرم افزار تولید است. 

نرم افزار SaaS مبتنی بر ابر امکان دسترسی از راه دور را فراهم می‌کند، اطلاعات در فضای ابری ذخیره می‌شوند و در دستگاه‌های تلفن همراه قابل دسترسی هستند. این کار همکاری بین کارکنان را با تسهیل اشتراک‌گذاری داده‌ها بهتر می‌کند. در این حالت شرکت‌ها در شرایط بحرانی، بهتر می‌توانند با محدودیت دسترسی به نرم‌افزارهای حیاتی از طریق ابر، به کارشان ادامه دهند. یکی از قابلیت‌های اصلی بهترین نرم افزار تولید نیز همین است.

    • معایب: برای دسترسی به نرم‌ افزار تولید مبتنی بر ابر، اتصال اینترنت لازم است و در صورت بروز مشکل در پوشش اینترنتی یا قطعی اتصال، کسب و کارها نمی‌توانند از نرم‌افزار استفاده کنند.

 

روندهای جدید تولید نرم‌ افزار تولید به چه سمتی رفته‌اند؟

امروزه اینترنت اشیاء (IoT: Internet of Things) این امکان را فراهم کرده است که تجهیزات تولیدی به‌صورت آنلاین به نرم‌ افزار تولید متصل شوند. این قابلیت چنان کاربردی است که تعریف بهترین نرم افزار تولید را دگرگون کرده است. شیوه کار با چنین امکاناتی به این صورت است که با انجام شدن هر مرحله از فرآیند تولید، چندین گیگابایت داده باارزش تولید می‌شود. در نتیجه، بهترین نرم‌ افزار تولید می‌تواند داده‌های مرتبط با مراحل مذکور را ردیابی، کنترل و مستند کند. در ادامه به مهم‌ترین قابلیت‌های اینترنت اشیاء صنعتی در نرم‌ افزار تولید اشاره می‌کنیم.

  • بهترین نرم افزار تولید سیستمی است که بتواند تولید ناب را با هوشمندی حاصل از ترکیب داده‌ها، اینترنت اشیاء صنعتی، یادگیری ماشین و تحلیل امکان‌پذیر کند. کسب و کارها با ترکیب شدن دنیای دیجیتال و دنیای فیزیکی تولید می‌توانند فعالیت‌هایشان را متحول کنند و شاخص‌های کلیدی عملکردشان را بهبود دهند.
  • این امکانات در طی تبدیل مواد خام به کالاهای واسطه‌ای یا نهایی، عملیاتی نظیر مدیریت، نظارت و همگام‌سازی اجرای فرآیندهای فیزیکی بلادرنگ را با افراد درگیر در تولید بر عهده دارند. لذا بهترین نرم افزار تولید باید بتواند در کنار ابزارهای اینترنت اشیاء صنعتی، اطلاعات واقعی و عملی را در اختیار تصمیم‌گیرندگان تولید قرار دهد تا بفهمند که چگونه می‌توانند شرایط عملیاتی کف کارخانه را برای ارتقای بیشتر بازدهی تولید بهینه کنند.
  • بهترین نرم افزار تولید در ساز و کارهای امروزی هوشمندسازی بر مبنای داده‌های آنی کار می‌کند. این ویژگی کمک می‌کند تا کنترل بخش‌های مختلف، فرآیند تولید را در فضای بین سیستم‌های اتوماسیون و مدیریت منابع سازمانی (ERP) فعال کنند.
  • بهترین نرم‌ افزار تولید در هم‌افزایی با امکانات فناورانه به ارتقای راندمان، بهینه‌سازی عملیات، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت تولید، ردیابی سوابق و بهبود کیفیت عملیات کمک می‌کند. این کار با ادغام شدن داده‌های کنترل فرآیندی سیستم‌های اتوماسیون صنعتی کارخانه با سیستم‌های مدیریت تولید (MOM) مثل سیستم‌های کیفیت، تولید، نگهداری و لجستیک صورت می‌گیرد.
  • یکی از بزرگ‌ترین مزایای بهترین نرم افزار تولید امکان رصد کردن کل عملیات است. این قابلیت هوشمندانه به نظارت بر تولید و تشخیص انحرافات کمک می‌کند تا مدیران کسب و کارها بتوانند فرآیندها را تنظیم و از اتلاف‌ها جلوگیری کنند. کنترل کردن عملیات به کمک ابزارهای هوشمند یکی از ویژگی‌های بهترین نرم افزار تولید است که درک بهتر عملیات و ردیابی کل محدوده فرآیندی تولید را ممکن می‌کند.

 

نمونه‌هایی از سیستم‌هایی که بسته به نوع کسب و کار می‌توانند بهترین نرم افزار تولید باشند

امروزه سیستم‌های نرم‌افزاری بخش تولید عمدتاً برای کمک به کسب و کارها جهت ساده‌سازی فرآیندها و بیشینه‌سازی کارایی‌شان عرضه شده‌اند. در ادامه به برخی از چنین سیستم‌هایی با اشاره به موضوعات زیر می‌پردازیم:

  • وظایف اصلی نرم‌افزار
  • مزایا و معایب
  • نوع کسب و کار مربوط

 

ویژگی های بهترین نرم افزار تولید

 

نرم افزار CMMS برای تولید

یک سیستم مدیریت تعمیر و نگهداری کامپیوتری (CMMS: Computerised Maintenance Management System ) برای حصول اطمینان از انجام شدن کارآمد تعمیر و نگهداری به کار می‌رود. این نرم‌افزار اطلاعات تعمیر و نگهداری را متمرکز، فرآیندها را تسهیل و برخی کارها را خودکار می‌کند. برخی این سیستم را بهترین نرم افزار تولید می‌دانند؛ چرا که امکان دسترسی تکنسین‌ها به اطلاعات لازم جهت انجام تعمیرات پیشگیرانه را فراهم می‌کند. این اطلاعات مراحل گام به گام و فهرست‌های تفصیلی قطعات یدکی و ابزار مورد نیاز هستند.

  • مزایا: با استفاده از نرم‌افزار CMMS مطمئن می‌شوید که دارایی‌های فیزیکی نظیر ماشین‌آلات، وسایل نقلیه و زیرساخت‌های کارخانه تا حد امکان قابل استفاده و در دسترس هستند. این شرایط باعث بهبود بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود.
  • معایب: راه‌اندازی و نگهداری سیستم CMMS در محل می‌تواند پرهزینه و زمان‌بر باشد. از سوی دیگر، سفارشی‌سازی برخی سیستم‌های CMMS مبتنی بر ابر، پرهزینه است و ممکن است به‌خوبی با پلتفرم‌های دیگر ادغام نشوند.
  • مناسب برای: کسب و کارهای هر صنعتی که دارایی‌های فیزیکی زیادی برای نگهداری دارند. مدیران تأسیسات و تعمیر و نگهداری، برنامه‌ریزان دارایی و تیم‌های تعمیر و نگهداری.

 

نرم‌افزار ساخت به کمک کامپیوتر

ساخت به کمک کامپیوتر (CAM: Computer Aided Manufacturing) بهترین نرم افزار تولید است که از سیستم‌ها و ماشین‌آلات قبل کنترل به‌وسیله کامپیوتر نظیر چاپگرهای سه‌بعدی، برش لیزری و ماشین‌های فرز برای خودکارسازی فرآیند تولید استفاده می‌کند. CAM راهکاری برای تولیدکنندگان است که مستقیماً از طرحی کامپیوتری کالاها را ایجاد کنند؛ نه این‌که مجبور باشند تجهیزاتشان را راه‌اندازی و دستی کار کنند. CAM برای عملکرد به سه جزء زیر نیاز دارد:

  • نرم‌افزاری که از طرح‌ها و داده‌هایتان مسیرهای ابزاری برای ماشین‌ها ایجاد می‌کند
  • نرم افزار پس‌پردازش که مسیرهای ابزارتان را ترجمه می‌کند تا دستگاه‌ها بتوانند این موارد را درک کنند
  • ماشین‌آلاتی که می‌توانند مواد خام را به محصول نهایی تبدیل کنند

مزایا و معایب این سیستم عبارتند از:

  • مزایا: CAM می‌تواند دائماً در کارهای تکراری برای تولید سریع و دقیق به کار گرفته شود.
  • معایب: راه اندازی CAM پرهزینه است و به نیروی کار ماهر و مهندسان نیاز دارد.
  • مناسب برای: سازندگان حوزه مهندسی برق، مکانیک، هوافضا، تبرید و تهویه مطبوع

 

نرم افزار طراحی برای ساخت به کمک کامپیوتر در بهترین نرم افزار تولید

نرم‌افزار طراحی برای ساخت به کمک کامپیوتر (CAD: Computer Aided Design Software For Manufacturing) برای ایجاد طرح‌های فنی دوبعدی و سه‌بعدی محصولات به کار می‌رود. این سیستم بهترین نرم افزار تولید برای ارتقای بهره‌وری طراحی در زمینه بهبود کیفیت طراحی، ارائه مستندات جامع و ایجاد کردن پایگاه داده برای عملیات طراحی ساخت است.

  • مزایا: نرم‌افزار CAD فناوری نوآورانه سریع و دقیقی است. همچنین، سیستم‌های CAD ارتباطات را بهبود می‌بخشند و فرآیندها را تسهیل می‌کنند. مهندسان می توانند از CAD برای تحلیل فرآیند تولید و ارائه طرح‌های بهتر استفاده کنند.
  • معایب: خرید سیستم های CAD ممکن است پرهزینه باشد. آموزش کارکنان در سیستم CAD نیز ممکن است زمان‌بر و گران باشد. این نوع طراحی در برابر خطرات هک و ویروس‌های کامپیوتری آسیب‌پذیر است.
  • مناسب برای: صنایع هوافضا و هوانوردی، عمران و سازه، محصولات مصرفی، تجهیزات پزشکی و صنایع نفت و گاز و ماشین آلات خودکار

 

نرم افزار EHS برای ساخت

بهترین نرم افزار تولید معمولا استانداردهای موجود در زمینه‌های مختلف را رعایت می‌کند. یکی از آن‌ها نرم‌افزار محیط زیست است. سلامت و ایمنی (EHS: Environment, Health, and Safety) کارکردهای زیادی در زمینه کمک به شرکت‌ها برای رعایت مقررات EHS دارد. تولیدکنندگان با استفاده کردن از این نرم ‌فزار می‌توانند فعالیت‌های مرتبط با ایمنی را ردیابی و تحلیل و رویه‌های ایمنی‌شان را استاندارد کنند. یک سیستم EHS به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا معیارهای عملکرد زیست‌محیطی و هرگونه ریسک عملیاتی مرتبط با کسب و کارشان را بهتر مدیریت کنند و گزارش دهند.

  • مزایا: با نرم‌افزار EHS سازمان‌ها می‌توانند تصمیمات زیست‌محیطی یا ایمنی را بر اساس داده‌های واقعی بگیرند. این شرایط، فرهنگ سلامت و ایمنی شرکت را بهبود می‌بخشد.
  • معایب: نرم‌افزار EHS تعاملات اجتماعی و بین فردی لازم برای اعتمادآفرینی را در بر نمی‌گیرد؛ لذا فرصت‌های یادگیری عملی را فراهم نمی‌کند.
  • مناسب برای: هر کسب و کاری که موارد زیست‌محیطی، بهداشتی و ایمنی را برای رعایت مقررات EHS ردیابی و گزارش می‌کند. ایمنی می‌تواند مسئله حیاتی به‌ویژه برای تولیدکنندگان باشد.

 

نرم افزار ساخت ETO (Engineer To Order)

بهترین نرم افزار تولید در این حوزه به تولیدکنندگان امکان می‌دهد تا قیمت‌های دقیقی را برای کالاهای سفارشی درخواستی مشتریان محاسبه کنند. سیستم پس از سفارش مشتری، می‌تواند صورتحساب مواد را ایجاد کند. نرم افزار ETO به‌نوعی بهترین نرم افزار تولید سفارشی است؛ این سیستم داده‌های موجودی را مدیریت، زمان‌بندی را تنظیم و بر تولید نظارت می‌کند. در این نرم‌افزار از اطلاعات فعلی و قبلی برای تخمین زدن هزینه‌ها و زمان‌های تحویل استفاده می‌شود و می‌تواند با ارائه اطلاعاتی درباره ارزان‌تر بودن یا سریع‌تر بودن تولید قطعات نسبت به خریدشان، به فرآیندهای مهمی مثل تصمیم‌گیری درباره خرید یا خرید کمک کند.

  • مزایا: ETO دقت بیشتری را در بسیاری از کارها فراهم می کند؛ مثل قیمت‌گذاری و زمان‌بندی تولید. همچنین، با خودکارسازی فرآیندهایی نظیر برنامه‌ریزی و خرید مواد، در زمان کارکنان صرفه‌جویی می‌کند.
  • معایب: سیستم‌های ETO بر داده‌های فعلی از جمله سطوح موجودی، هزینه‌ها و زمان تحویل متکی هستند؛ لذا این اطلاعات باید به دقت ثبت شوند. عمده نرم‌افزارهای ETO مقدماتی هستند؛ یعنی سرمایه‌گذاری اولیه فناوری اطلاعات، مدیریت مداوم، ارتقای منظم و احتمال خرابی سخت‌افزاری را باید در نظر بگیرید. برخی سیستم‌های ETO مبتنی بر ابر نیز در دسترس هستند.
  • مناسب برای: شرکت‌هایی که محصولات تخصصی مثل جرثقیل‌های صنعتی، تجهیزات تجاری HVAC و موتورهای آتش‌نشانی تولید می‌کنند.

 

نرم افزار مدیریت موجودی برای صنعت تولید

مدیریت مؤثر موجودی برای موفقیت هر کسب و کاری حیاتی است. بهترین نرم افزار تولید در این حوزه برای مدیریت موجودی از بارکد، نرم‌افزار نقطه فروش (یا ادغام تجارت الکترونیک) در کنار ردیابی انبار برای بهینه‌سازی کنترل موجودی استفاده می‌کند. سیستم‌های مدیریت موجودی SaaS کاهش زمان بهره‌مندی از آن را برای مشاغل آسان می‌کنند. آن‌ها به راحتی با سایر سیستم‌های نرم‌افزاری ادغام می‌شوند و به‌طور خودکار به‌وسیله ارائه‌دهنده خدمات قابل ارتقا هستند.

  • مزایا: نرم‌افزار مدیریت موجودی، داده‌های شفاف و آنی موجودی را فراهم و ردیابی و سفارش مجدد موجودی را خودکار می‌کند. این ویژگی هزینه‌های نگهداری را کاهش و سودآوری را افزایش می‌دهد و با کاهش موجودی، رضایت مشتری ارتقا می‌یابد. برخی سیستم‌ها امکانات پیشرفته‌ای را برای مدیریت تولید و عملیات دارند که پیش‌بینی، برنامه‌ریزی راهبردی و تصمیم‌گیری را بهبود می‌دهند.
  • معایب: هنگام استفاده کردن از نرم‌افزار مدیریت موجودی، بررسی فیزیکی دوره‌ای موجودی برای شناسایی ضرر ناشی از فساد، ضایعات، سرقت یا حتی دستکاری سیستم و تطبیق دادن وضعیت واقعی با رکوردهای دیجیتال همچنان ضرورت دارد.
  • مناسب برای: هر کسب و کار تولیدی که در پی بهینه‌سازی کارایی از طریق کاهش هزینه‌های حمل، انبارداری و ضایعات است. همچنین، حسابداران و مشاوران از این سیستم برای نظارت بر کسب و کار مشتریانشان و بهینه‌سازی آن استفاده می‌کنند.

 

نرم‌افزار حسابداری تولید و بهترین نرم افزار تولید

نرم افزار حسابداری تولید به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا تراکنش‌های مالی و عملیات کسب و کارشان را مدیریت کنند. این نرم‌افزار به فرآیندهای حسابداری نظیر حساب‌های پرداختنی، حساب‌های دریافتنی، دفتر کل و حقوق و دستمزد کمک می‌کند. این سیستم را معمولاً به‌عنوان بخشی از مجموعه نرم‌افزارهای ERP عرضه می‌کنند که می‌تواند کل عملیات کسب و کار را مدیریت کند. این سیستم در تیم یار نیز عرضه می‌شود. بهترین نرم افزار تولید به این ابزار مجهز است تا کار را برای کسب‌وکارهای تویدی آسان کند.

  • مزایا: نرم‌افزار حسابداری تولید به‌روزرسانی را به‌صورت آنی فراهم می‌کند و به چند کاربر امکان می‌دهد تا به داده‌های مالی و اطلاعات مشتری دسترسی داشته باشند. چنین قابلیتی فرآیندها را تسهیل و سفارش مجدد را خودکار می‌کند و از طریق جریان‌های کاری ایجاد شده، باعث یکپارچگی گزارش و ایجاد قالب‌های استانداردی برای فایل‌ها می‌شود.
  • معایب: این نرم‌افزار متکی به ورود دقیق اطلاعات است؛ لذا ممکن است بهترین نرم افزار تولید برای SME ها نباشد.
  • مناسب برای: حسابداران حرفه‌ای، تولیدکنندگان بزرگ با تیم‌های حسابداری داخلی.

 

در نرم افزار تولید ثمر می‌توانید:

  • مرکزهای کاری و عملیات کاری نامحدود برای واحد صنعتی خود تعریف کنید،
  • تعداد نامحدودی خط تولید و نمودار فرایند عملیات (OPC) تعریف کنید،
  • برآورد تولید و سربرنامه تولید (MPS) واحد صنعتی خود را به‌شکلی مکانیزه انجام دهید،
  • برنامه‌ریزی مواد مورد نیاز (MRP) فرایند تولید خود را به‌شکلی عاری از خطا انجام دهید،
  • به‌شکلی دقیق و منعطف برای خطوط تولید واحد صنعتی خود برنامه‌ریزی تولید انجام دهید،
  • با تجمیع خودکار اطلاعات OPCها، MPSها و MRPها در لحظه برای خطوط تولید دستور تولید صادر کنید،
  • به‌شکلی دقیق و چابک ثبت عملکرد تولید (کنترل کیفیت، دوباره‌کاری‌ها و توقفات تولید) انجام دهید،
  • تعداد نامحدودی بازه زمانی گزارش‌گیری برای فرایندهای مختلف تولید خود تعریف کنید.

 

نرم افزار برآورد هزینه ساخت

بهترین نرم افزار تولید به مدیران کمک می‌کند تا صدها فرآیند تولید را هزینه‌یابی کنند و تخمین بزنند. این سیستم فرآیند برآورد را برای پشتیبانی از قیمت‌گذاری ثابت و دقیق تسهیل می‌کند.

  • مزایا: این نرم‌افزار کار سخت را از برآورد هزینه خارج می‌کند و دقت قیمت‌گذاری مواد خام، کالاهای خریداری شده و خدمات خارجی را بهبود می‌دهد؛ یعنی این‌که فرآیندها سریع‌تر انجام می‌شوند که می‌تواند منجر به نرخ برد بیشتری شود.
  • معایب: راه‌اندازی نرم‌افزار تخمین هزینه ممکن است همانند سایر سیستم‌های تولیدی گران باشد و نیاز به آموزش کارکنان دارد. نوسانات بازار می‌تواند منجر به تغییراتی در قیمت‌ها شود و این موارد باید مرتباً به‌روز شوند.
  • مناسب برای: سازندگان تجهیزات اصلی هوافضا، ساخت و ساز، ، مهندسی به‌ویژه عمران، تعمیر و نگهداری تأسیسات و تولیدکنندگان معدنی.

 

نرم‌ افزار تولید مواد غذایی و آشامیدنی

استفاده از بهترین نرم افزار تولید به تولیدکنندگان این بخش امکان می‌دهد تا مواد اولیه، دسته‌های تولید، موجودی فاسدشدنی و تاریخ انقضا مواد را کنترل کنند، فرآیندها و گردش کار را یکپارچه و خودکار می‌کند و منجر به بهره‌وری بیشتر می‌شود. این نرم‌افزار کمک می‌کند تا مدیران با درک درستی از داده‌ها تصمیمات صحیح‌تری بگیرند.

  • مزایا: این نرم‌افزار مدیریت موجودی، تضمین کیفیت، دستور پخت و مقیاس‌بندی دسته‌ای را می‌تواند انجام دهد، به پیش‌بینی تقاضای فصلی و بهینه‌سازی فرآیند مدیریت زنجیره تأمین کمک کند. همچنین، تأمین کنندگان، دسته‌ها و تاریخ انقضا را برای بهبود ایمنی مواد غذایی کنترل کند. این ویژگی رعایت کردن مقررات مواد غذایی و اجتناب از اشتباهات پرهزینه را تضمین می‌کند.
  • معایب: بسیاری از این سیستم‌های نرم‌افزاری هنوز در محل ارائه می‌شوند؛ یعنی هزینه‌های اولیه نصب و سیستم اصلی اجاره‌ای گزینه‌های در دسترس هستند. برای هر دو نوع نرم‌افزار، آموزش کارکنان و انتقال داده‌ها لازم است.
  • مناسب برای: تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی، هتلداران، تولیدکنندگان FMCG.

 

نرم‌افزار تعمیر و نگهداری پیشگیرانه تولید

این نرم‌افزار بخش کلیدی سیستم  CMMS و بهترین نرم افزار تولید است که به جای تعمیرات اصلاحی یا آتی، با تعمیر و نگهداری پیشگیرانه سروکار دارد. این سیستم زمان‌بندی تعمیر و نگهداری منظم را تسهیل می‌کند. این ویژگی به کسب و کار امکان می‌دهد تا وظایف لازم را برای اطمینان از عملکرد کارآمد تأسیسات و تجهیزات تولیدی، دسته‌بندی کند.

  • مزایا: تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خرابی کارخانه و تجهیزات را کاهش می‌دهد؛ لذا هزینه‌های تعمیر را کم می‌کند و باعث به حداکثر رسیدن منابع تولید، کاهش زمان خرابی و هزینه کلی نگهداری دارایی‌ها می‌شود. در این حالت عمر مفید تجهیزات و ماشین‌آلات نیز ارتقا می‌یابد.
  • معایب: ممکن است استقرار سیستم پرهزینه باشد. صرف هزینه نیروی کار و قطعات برای انجام تعمیرات پیشگیرانه تداوم خواهد داشت وخطر نگهداری بیش از حد و بدون ارزش افزوده را نیز باید در نظر بگیرید.
  • مناسب برای: صنایع نفت و گاز، انرژی، غذا و نوشیدنی، تولید و فناوری اطلاعات.

 

نتیجه‌گیری

شاید بهترین نرم افزار تولید را باید متناسب با نیازمندی‌ها و زمینه تخصصی کسب و کارتان انتخاب کنید؛ اما در مجموع می‌توانیم بهترین نرم افزار تولید را سیستمی بدانیم که:

  • اطلاعات آنی از وضعیت فرآیندهای مختلف تولید و موجودی را در اختیار تصمیم‌گیران بگذارد
  • در هزینه‌های مواد اولیه به‌ویژه زمان و انرژی و نیروی انسانی صرفه‌جویی ایجاد کند
  • بهبود مستمر فرآیندهای سازمانی را با بهره‌گیری از امکانات تحلیل داده‌ها فراهم کند و
  • بازوی حمایتی مدیران برای شناسایی نقاط قابل بهبود و ضایعات تولید باشد.

 

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}