قیمت نرم افزار تولید بر چه اساسی تعیین می‌شود و عوامل تاثیرگذار بر آن کدامند؟

قیمت نرم افزار تولید بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

قیمت نرم افزار تولید هنگام تهیه کردن نرم افزار ERP برای صنایع تولیدی، که دائماً به دنبال کارایی و اثربخشی فرایندها هستند، بسیار تعیین‌کننده است. این سیستم‌ها روش متمرکزی را برای مدیریت کردن تمامی جنبه‌های عملیات و فرایندهای سازمانی از مدیریت تولید، برنامه ریزی تولید، نرم افزار نگهداری و تعمیرات تا حقوق و دستمزد در بر می‌گیرند. ERP امکان بازبینی، هماهنگی و مدیریت بی‌سابقه‌ای را در سراسر فرایندهای کسب و کار فراهم می‌کند که در نهایت، منجر به کارایی عملیاتی بیشتری می‌شود. اما یکی از عوامل تعیین‌کننده در زمینه انتخاب و به‌کارگیری این سیستم‌ها، قیمت نرم افزار است. در ادامه مطلب، جوانب مختلف این موضوع را با نگاهی به موضوعات زیر بررسی می‌کنیم.

  • فرایندهایی که می‌توانند به کمک نرم افزار تولید تسهیل شوند
  • نکات مربوط به تعیین کردن قیمت نرم افزار
  • عوامل دخیل در زمینه قیمت نرم افزار تولید و سیستم ERP
  • عوامل پنهان مؤثر بر قیمت نرم افزار و ماژول‌های سیستم ERP

 

با «ثمر»، نرم افزار تخصصی تولید تیم‌یار آشنا شوید

متفاوت، منعطف، دقیق و کاربردی با انواع گزارش‌های تخصصی تولید.

سربلند در آزمون مجموعه‌‌های تولیدی و صنعتی کشور.

نرم افزار تولید ثمر

با توجه به فرایندهای متعددی که هر روز باید برای فعال نگه داشتن یک کسب و کار تولیدی انجام شوند، سیستم ERP تناسبی طبیعی را در زمینه تولید فراهم می‌کند. در زیر به برخی از مهم‌ترین فرایندهایی اشاره می‌کنیم که سیستم ERP به کمک نرم‌افزار تولید می‌تواند به مدیریت و ساده‌سازی آن‌ها کمک کند.

  • مدیریت موجودی: نرم‌افزار تولید می‌تواند به‌عنوان مرجعی متمرکز برای ردیابی موجودی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و راهبردهای تولید عمل کند.
  • زنجیره تأمین: سیستم ERP سازماندهی امور تولید را برای ردیابی عملکردهای مختلف فراهم می‌کند و می‌تواند با به‌کارگیری داده‌های منابع داخلی و خارجی، به برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمدتر زنجیره تأمین سازمان کمک کند.
  • تعمیر و نگهداری: یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت نرم افزار تولید در سیستم ERP، امکانات مربوط به تعمیر و نگهداری آن است. این سیستم‌ها با متمرکز کردن زمان‌بندی و مدیریت سفارش کار، امور تعمیر و نگهداری مؤثر را تسهیل و در عین حال، امکان ردیابی و تحلیل داده ها را برای بهبود اثربخشی آن فراهم می‌کنند.
  • ردیابی عملکرد تجهیزات: ماژول‌های ERP می‌توانند داده‌های عملکرد تجهیزات را از حسگرها و گزارش‌ها ذخیره، ردیابی و تحلیل کنند و در نتیجه، امکان نگهداری آگاهانه‌تر، فعال‌تر و هدفمندتر آن‌ها را فراهم کنند.
  • تضمین کیفیت: قیمت نرم افزار تولید تا حد زیادی با تضمین کیفیت خدمات قابل ارائه به‌وسیله آن توجیه می‌شود. نرم‌افزار برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) می‌تواند نتایج QA را ردیابی و در طی زمان، انبارهای داده‌ای وسیعی ایجاد کند که برای شناسایی اولیه انواع نیازمندی‌ها به کار می‌روند.
  • بهبود رصد فرایندها: نرم‌افزار تولید در ERP به‌عنوان منبعی واحد، متمرکز و قابل دسترس برای هر فرایند سیستم عمل می‌کند. هر فردی می‌تواند از هر فرایند یا بخشی به اطلاعات دسترسی داشته باشد که این امر تقویت هماهنگی، همکاری و ارتباطات را در زمینه نوآوری‌ها بسیار آسان‌تر می‌کند.
  • ارتباط بین بخش‌های مختلف: سیستم ERP موانع ارتباطی را از بین می‌برند. موانع نامرئی یا واقعی بین گروه‌ها و عملکردهای مختلف تولید می‌توانند منجر به کار اضافی، ناکارآمدی و از دست رفتن فرصت‌های همکاری شوند. ERP این مسائل را از طریق کانال‌های باز و شفاف حل می‌کند. البته هرچه بیشتر بخواهید از قابلیت‌های این سیستم بهره‌مند شوید، به همان نسبت باید توجیه قوی‌تری را برای مدیران ارشد درباره قیمت نرم افزار تولید تدارک ببینید.
  • گردآوری و تحلیل متمرکز داده‌ها: نرم‌افزار تولید از حسگرهای ماشین گرفته تا ارزیابی کیفی و موارد دیگر، امکانات متمرکزی را برای تحلیل داده‌ها فراهم می‌کند. این قابلیت می‌تواند به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و مؤثرتری در زمینه‌هایی نظیر تعمیر و نگهداری، بهره‌برداری از ماشین‌آلات، تدارکات، زنجیره تأمین و سایر موارد منجر شود.
  • کارایی بیشتر فرایندها: قیمت نرم افزار تولید ارتباط مستقیمی با کارایی فرایندهای تولیدی دارد. فرایندها با گذشت زمان، جمع‌آوری داده‌های بیشتر و عادت کردن کارکنان به کار کردن با سیستم ERP، ساده‌تر می‌شوند، کارایی‌های متقابل شناسایی می‌شوند و بهره‌وری افزایش می‌یابد. در این‌صورت توجیه قیمتی این سیستم کاملاً قابل دفاع خواهد بود.
  • کاهش هزینه‌های کلی: کاهش هزینه‌ها در کنار ارتقای کارایی فرایندهای تولید از مزایای مهم سرمایه‌گذاری در زمینه تهیه نرم‌افزار تولید و سیستم ERP است. این سیستم‌ها می‌توانند فرایندهای متعددی نظیر برنامه ریزی تولید، تعمیر و نگهداری، زمان‌بندی‌ها و تدوین راهبردهای سازمانی را تسهیل کنند.

 همچنین بخوانید: نرم افزار خرید

قیمت نرم افزار تولید

 

قیمت نرم افزار تولید را به‌عنوان جزئی از سیستم ERP سازمان، باید با اثر آن بر فرایندهای تجاری ضروری و پیچیده سازمانتان ارزیابی کنید. این سیستم به‌عنوان ابزار اتوماسیونی مؤثری عمل می‌کند که می‌تواند کل عملیات سازمان را بدون در نظر گرفتن کیفیت و دقت سرعت ببخشد. سیستم ERP می‌تواند برای همه انواع کسب و کارها از واحدهای تولیدی کوچک گرفته تا گروه‌ها و شرکت‌های بزرگ مفید باشد.

برخی راه‌کارهای نرم‌افزاری ERP غالباً در قالب ماژول‌هایی با ساختار مناسب و اجزایی خودکار ارائه می‌شوند که می‌توانند چندین عملیات تجاری خاص را مدیریت کنند. انواع این قابلیت‌ها بر تعیین قیمت نرم افزار تولید تأثیر می‌گذارند. آن‌ها به کاربران امکان می‌دهند تا راه‌کاری سازگار را با برخی عملکردهای محدود نظیر امور مالی، موجودی، فروش، بازاریابی، مدیریت حقوق و دستمزد، عملیات یا ماژول‌های منابع انسانی با بودجه مشخصی انتخاب کنند. همچنین، کاربران می‌توانند با توجه به قیمت نرم افزار، سرویس ERP یکپارچه و جامعی را انتخاب کنند و یا در فکر تهیه کردن بسته نرم‌افزاری قابل اعتماد و کم‌هزینه‌تری باشند.

به طور کلی، بسیاری از ارائه‌دهندگان سیستم‌های ERP برای شرکت‌های کوچک و متوسط (SMEs)، معمولاً 6 تا 8 راه‌کار آن را عرضه می‌کنند. اکثر چنین شرکت‌هایی معمولاً کمتر از 1000 کارمند دارند. لذا قیمت نرم افزار انتخابی برای صاحبان آن‌ها باید توجیه اقتصادی لازم را داشته باشد. برخی شرکت‌های تولیدی دسترسی به ماژول‌های ERP را به همه کارکنانشان نمی‌دهند. این کار می‌تواند تا حدودی بر قیمت نرم افزار تأثیر بگذارد.

یک راه‌کار معمولی ERP برای بخش تولید باید با بودجه شرکت و تمامی الزامات خاص فرایندهای کسب و کار سازگار باشد. بنابراین، قبل از تصمیم‌گیری نهایی درباره قیمت نرم افزار، همواره باید یادتان باشد که این کار تصمیمی یکباره و طولانی‌مدت خواهد بود. هزینه‌های راه‌اندازی و سفارشی‌سازی سیستم ERP در سازمانتان  نیز بسیار مهم هستند. تأسیسات تولیدی مختلف نیازهای تجاری متفاوتی دارند؛ لذا ممکن است قیمت نرم افزار تولید و سایر ماژول‌های مورد نیاز ERP بسته به ویژگی‌ها و انواع خدمات، به مبالغ قابل توجهی برسد.

قیمت نرم افزار تولید به ویژگی‌های خاص مورد نیازتان و اندازه کسب و کار و صنعتی بستگی دارد که در آن هستید. سایر عوامل مؤثر بر قیمت را باید در ماژول‌های اضافی، آموزش، راه‌اندازی اولیه، تعداد کاربران و پشتیبانی دائمی آن جستجو کنید. برای آن‌که بتوانید به جمع‌بندی صحیحی درباره قیمت نرم افزار و سیستم ERP برسید باید پاسخ‌هایی منطقی برای سؤالات زیر بیابید. چنین پاسخ‌هایی کمک می‌کنند تا نیازهای کسب و کارتان را درک کنید و تخمین بزنید که حدوداً چه مقدار هزینه برای تهیه کردن این سیستم‌ها در نظر بگیرید.

  • قرار است چند کاربر با نرم‌افزار تولید تعامل داشته باشند؟
  • اندازه کسب و کارتان چقدر است: کوچک، متوسط ​​یا بزرگ؟
  • چه سطح ویژگی‌های نرم‌افزاری لازم دارید: پایه یا پیشرفته؟
  • با چه نوع تعهد قیمت‌گذاری راحت هستید؟ مبتنی بر اشتراک یا قرارداد بلندمدت؟
  • آیا نرم‌افزار رایگان نیازهای کسب و کارتان را برطرف می‌کند یا متن باز؟
  • آیا به افزونه‌ای در نرم‌افزار تولید احتیاج دارید؟ اگر بله، چه افزونه‌ای؟

قیمت نرم افزار تولید ثمر

بر اساس نحوه پاسخگویی به سؤالات بالا، قیمت نرم افزار می‌تواند از صدها تا هزاران دلار برایتان هزینه داشته باشد.

علاوه بر امکانات اصلی دخیل در تعیین قیمت نرم افزار تولید و ماژول‌های مورد نیاز سیستم ERP، برخی عوامل پنهان نیز در این زمینه نقش دارند که در ادامه به مهم‌ترین موارد آن‌ها می‌پردازیم.

  • انتقال دادن داده‌ها: انتقال دادن داده‌های مشتریان از نرم‌افزارهای قدیمی و ایجاد کردنشان در قالب فایل‌هایی که بتوانند به سیستم جدید منتقل شوند، بسیار مهم است و ممکن است هزینه‌ای غافلگیرکننده برای خریداران در پی داشته باشد.
  • آموزش: قیمت نرم افزار تولید بسته به میزان گستردگی آموزش ماژول‌های سیستم ERP به کارکنان، متغیر خواهد بود. امروزه عرضه‌کنندگان سیستم‌ها محتوای آموزشی آنلاین رایگان نظیر وبینارها و ویدیوهای آموزشی را فراهم می‌کنند که می‌تواند به کاهش هزینه‌های اضافی کمک کند. اما ممکن است ارزش آن را داشته باشد که یک متخصص راه‌اندازی سیستم را به سازمانتان دعوت کنید تا کارکنانتان را در اسرع وقت آموزش دهد.
  • تعمیر و نگهداری و ارتقای سیستم: مهم است بدانید که چه خدمات نگهداری و پشتیبانی توسط فروشنده ارائه می‌شوند و آیا آن‌ها در هزینه اشتراک نرم‌افزار تولید یا مجوزتان لحاظ می‌شوند یا خیر. از سویی دیگر، ممکن است در حال حاضر کارکنانی در تیمتان داشته باشید که بتوانند امور تعمیر و نگهداری و پشتیبانی را انجام دهند. کیفیت ارتقای آتی می‌تواند بر قیمت نرم افزار تولید بسیار تأثیر بگذارد.
  • سخت‌افزار و فناوری اطلاعات: آیا برای استقرار نرم‌افزار نیازی به خرید یا بهبود زیرساخت‌های موجود دارید؟ نیاز رایج ممکن است ارتقای سخت‌افزار فردی کارکنان، نظیر کامپیوترها یا دستگاه‌های تلفن همراه باشد.

قبل از شروع ارزیابی فروشندگان سیستم‌های ERP، مهم است که هزینه‌های پنهان فوق را در نظر بگیرید. در این‌صورت می‌توانید در همان ابتدا آن‌ها را در بودجه در نظر گرفته شده برای خرید لحاظ کنید.

راه‌کارهای ERP بسیار متنوع هستند؛ لذا لزوماً نمی‌توانید قیمت ثابت و مناسبی را برای آن‌ها در نظر بگیرید. قیمت نرم افزار تولید بسته به اندازه و شرایط شرکت بسیار متفاوت است. به این مهم نیز باید توجه کنید که سیستم‌های قدیمی «در محل» تحویل داده می‌شوند؛ به این معنی که بر روی سرورهای محلی نصب می‌شوند و نیاز به به‌روزرسانی‌های دستی دارند که عمدتاً هزینه زیادی دارد. بنابراین استفاده کردن از نرم‌افزار تولید مبتنی بر فضای ابری از ابتدای کار می‌تواند صرفه‌جویی مناسبی را برای سازمانتان حاصل کند.

 

 قیمت نرم افزار تولید، یک بررسی کوتاه

نرم افزار تولید یا برنامه ریزی منابع سازمانی یک فرآیند تجاری ضروری و پیچیده است. نرم افزار تولید به عنوان یک ابزار نرم افزار اتوماسیون موثر عمل می کند که می تواند کل عملیات تجاری را بدون در نظر گرفتن کیفیت و دقت سرعت بخشد. یک نرم افزار تولید می تواند برای همه انواع کسب و کارها از واحدهای تولیدی در مقیاس کوچک گرفته تا گروه های تولیدی شرکت های بزرگ مفید باشد.

نرم ‌افزار تولید که به عنوان نرم ‌ افزار ERP تولید نیز شناخته می ‌شود، به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با استفاده از صورت‌حساب‌های دقیق مواد و مدیریت موجودی، سفارش‌ها را مدیریت کرده و کارهای تولیدی را برنامه‌ریزی کنند تا اطمینان حاصل شود که همه اجزا در دسترس هستند. برخی از ویژگی‌ های مرتبطی را که سازمان ‌های خریدار نرم‌ افزار تولیدی ممکن است نیاز داشته باشند یا بخواهند در نظر بگیرند شامل مدیریت فروش، کنترل کیفیت، بودجه‌بندی سرمایه، مدیریت خدمات میدانی، و مدیریت انبار است که با استفاده از یک نرم افزار تولید به نحو احسن انجام می شوند. کارکردهای اصلی این نرم افزار شامل صورتحساب مواد، مدیریت سفارش، برنامه ریزی تولید و مدیریت موجودی است. 

بهترین قیمت نرم افزار تولید

موارد استفاده از نرم افزار تولید

مدیریت موجودی: نرم‌افزار تولید می‌تواند به‌عنوان منبعی متمرکز برای پیگیری موجودی، تجزیه و تحلیل داده‌ها و راهبردهای تولید عمل کند.

زنجیره تأمین: نرم افزار تولید سازماندهی امور تولید را برای پیگیری عملکردهای مختلف فراهم می‌کند و می‌تواند با به‌کارگیری داده‌های منابع داخلی و خارجی، به برنامه‌ریزی و مدیریت کارآمدتر زنجیره تأمین کمک کند.

تعمیر و نگهداری: یکی از عوامل تأثیرگذار بر قیمت نرم افزار تولید، امکانات مربوط به تعمیر و نگهداری آن است. این سیستم‌ها با متمرکز کردن زمان‌بندی و مدیریت سفارش کار، امور تعمیر و نگهداری مؤثر را تسهیل و در عین حال، امکان بررسی و تحلیل داده ها را برای بهبود اثربخشی آن­ها فراهم می‌کنند.

ردیابی عملکرد تجهیزات: ماژول‌های نرم افزار تولید می‌توانند داده‌های عملکرد تجهیزات را از حسگرها و گزارش‌ها ذخیره، ردیابی و تحلیل کنند و در نتیجه امکان نگهداری آگاهانه‌تر، فعال‌تر و هدفمندتر آن‌ها را فراهم سازند.

تضمین کیفیت: قیمت نرم افزار تولید تا حد زیادی با تضمین کیفیت خدمات قابل ارائه به ‌وسیله آن ارتباط دارد. نرم‌افزار تولید می‌تواند نتایج QA را ردیابی و در طی زمان، داده‌ های وسیعی ایجاد کند که برای شناسایی اولیه انواع نیازمندی‌ها به کار می‌روند.

بهبود رصد فرآیندها: نرم‌افزار تولید به‌عنوان منبعی واحد، متمرکز و قابل دسترس برای هر فرآیند سیستم عمل می‌کند. هر فردی در طول فرآیند به اطلاعات دسترسی داشته باشد که این امر تقویت هماهنگی، همکاری و ارتباطات را در زمینه نوآوری‌ها بسیار آسان‌تر می‌کند.

ارتباط بین بخش‌های مختلف: نرم افزار تولید موانع ارتباطی را از بین می‌برد. موانع واقعی بین گروه‌ها و عملکردهای مختلف تولید می‌توانند منجر به کار اضافی، ناکارآمدی و از دست رفتن فرصت‌های همکاری شوند. نرم افزار تولید این مشکلات را برطرف می‌کند. البته هرچه بیشتر بخواهید از قابلیت‌های این نرم افزار بهره‌مند شوید، به همان نسبت باید توجیه قانع کننده تری را برای مدیران ارشد درباره قیمت نرم افزار تولید ارائه کنید.

گردآوری و تحلیل متمرکز داده‌ها: نرم‌افزار تولید از حسگرهای ماشین گرفته تا ارزیابی کیفی و موارد دیگر، امکانات متمرکزی را برای تحلیل داده‌ها فراهم می‌کند. این قابلیت می‌تواند به تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر و مؤثرتری در زمینه‌هایی مانند تعمیر و نگهداری، بهره‌برداری از ماشین‌آلات، تدارکات، زنجیره تأمین و سایر موارد منجر شود.

کارایی بیشتر فرآیندها: قیمت نرم افزار تولید رابطه مستقیمی با کارایی فرآیندهای تولیدی دارد. این فرآیندها با گذشت زمان، جمع‌آوری داده‌های بیشتر و عادت کردن کارکنان به کار کردن با نرم افزار تولید، ساده‌تر می‌شوند، کارایی‌های متقابل شناسایی می‌شوند و بهره‌وری افزایش می‌یابد. در این‌صورت توجیه قیمتی این سیستم کاملا قابل دفاع خواهد بود.

کاهش هزینه‌های کلی: کاهش هزینه‌ها در کنار افزایش کارایی فرایندهای تولید، از مزایای مهم سرمایه‌گذاری در زمینه تهیه نرم‌افزار تولید است. این سیستم ‌ها می‌توانند فرایندهای متعددی مانند برنامه‌ریزی تولید، تعمیر و نگهداری، زمان‌بندی‌ها و تعریف راهبردهای سازمانی را تسهیل کنند.

عوامل اثرگذار بر قیمت نرم افزار تولید

قیمت نرم افزار تولید و سوال‌هایی که باید از خودتان بپرسید

قیمت نرم افزار تولید به ویژگی های خاصی که نیاز دارید، اندازه کسب و کار شما و صنعتی که در آن هستید بستگی دارد. سایر عوامل موثر بر قیمت شامل ماژول های اضافی، آموزش، پیاده سازی اولیه، تعداد کاربران و پشتیبانی مداوم است.

قیمت نرم افزار تولید به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله:

  • قیمت نرم افزار تولید و انتخاب هزینه مجوز و راه‌اندازی راهکار ERP برای تعداد معینی کاربر
  • قیمت نرم افزار تولید و نصب ماژول های آموزشی که می تواند پذیرش کارکنان در استفاده از نرم افزار تولید را بهبود بخشد
  • قیمت نرم افزار تولید و انتخاب طیف گسترده ای از ویژگی ها برای مطابقت با نیازهای شرکت
  • قیمت نرم افزار تولید و سفارشی کردن راه حل ERP با ماژول های HR، فروش، بازاریابی، CRM و غیره
  • قیمت نرم افزار تولید و ادغام با سایر برنامه ها برای اطمینان از دسترسی در هر زمان و هر مکان

قیمت نرم افزار تولید تا حد زیادی به پاسخ شما به سوالات زیر بستگی دارد. پاسخ به این سوالات به شما کمک می کند تا نیازهای کسب و کار خود را بشناسید و مشخص کنید که برای تهیه نرم افزار تولید چقدر باید هزینه کنید.

  1. چند کاربر با این نرم افزار تعامل خواهند داشت؟
  2. اندازه کسب و کار شما چقدر است: کوچک، متوسط یا شرکتی؟
  3. به چه نوع ویژگی های نرم افزاری نیاز دارید: پایه یا پیشرفته؟
  4. با چه نوع تعهد قیمت گذاری راحت هستید؟ مبتنی بر اشتراک یا قرارداد بلندمدت؟
  5. آیا نرم افزار رایگان یا متن باز نیازهای کسب و کار شما را برطرف می کند؟
  6. آیا نرم افزار افزونه ای ارائه می دهد؟ اگر بله، چه افزونه ای؟

قیمت گذاری نرم افزار تولید

 نحوه ارزش گذاری بر قیمت نرم افزارهای تولید

فروشندگان نرم افزارهای تولید، مانند بسیاری از صنایع دیگر، معمولا بسته به زیرساخت و بودجه فعلی شما، چند گزینه خرید را ارائه می دهند.

  • مدل‌های مجوز دائمی برای دسترسی نامحدود به سیستم تا زمانی که به آن نیاز دارید، نیاز به پرداخت اولیه دارند. در این مدل نیز قیمت نرم افزار تولید را یکبار، معمولا با هزینه‌ای بالاتر، پرداخت و صاحب آن می‌شوید. 
  • مدل‌های اشتراکی معمولا به هزینه‌های اولیه نیاز ندارند و هزینه آن­ها به صورت اشتراک ماهانه یا سالانه پرداخت می‌شود. از این‌رو قیمت نرم افزار تولید در این مدل کم‌تر و دائمی‌تر می‌شود.

 قیمت‌گذاری مختلف نرم افزار تولید بر اساس تعداد کاربران به‌عنوان پایه، ممتاز و پیشرفته طبقه‌بندی می شود. قیمت این سه محدوده از پایین‌ به بالا می‌رود و نوع پایه فقط چند ویژگی اساسی نرم‌افزار تولید را پوشش می‌دهد، در حالی که برنامه‌های پریمیوم شامل ویژگی‌های اولیه و پیشرفته هستند. همچنین، طرح پیشرفته به دلیل ویژگی‌های پیشرفته‌تر که از تیم‌ها یا شرکت‌های بزرگ پشتیبانی می‌کند، بالاترین قیمت را در بین این سه مورد دارد.

 

سایر عوامل تاثیرگذار بر قیمت نرم افزار تولید

قیمت نرم افزار تولید به این عوامل بستگی دارد:

  • هزینه‌های حرفه‌ای
  • هزینه‌های آموزشی
  • راه‌حل‌های تست
  • هزینه‌های سفارشی‌سازی
  • همکاری کارکنان
  • تعمیر و نگهداری مداوم
  • مهندسی مجدد

 سه دسته اصلی از مدل‌های موجود و تاثیرگذار بر قیمت نرم افزار تولید

هنگامی که قیمت نرم افزار تولید یا ERP را ارزیابی می کنید، سه دسته اصلی از مدل‌های قیمت گذاری را مشاهده خواهید کرد: مجوز دائمی، مجوز اشتراک، و مجوز آزاد و متن باز. ممکن است از قبل درک اولیه‌ای از این گزینه‌ها داشته باشید، اما بیایید هزینه‌های اولیه، مکرر و پنهان هر کدام را بررسی کنیم:

  1. مجوز دائمی

شما برای دریافت مجوز مالکیت نرم افزار تولید و استفاده از آن برای همیشه، هزینه‌ای پیش پرداخت می‌کنید.

این نوع مجوز نرم افزار معمولا برای استقرارهای داخلی که در آن سیستم در سرورهای شخصی شما نگهداری می شود کاربرد دارد.

  • هزینه‌های اولیه:

هزینه مجوز یکباره (برای هر کاربر، در یک ماه محاسبه می شود)

هزینه سخت افزار (به عنوان مثال سرورها)

  • هزینه‌های مکرر:

تعمیر و نگهداری ماهانه، سالانه یا موقتی (به عنوان مثال به روز رسانی و ارتقاء)

پیشنهادات پشتیبانی ممتاز (به عنوان مثال، افزایش ساعات پشتیبانی تلفنی)

  • هزینه‌های پنهان:

سفارشی‌سازی (به عنوان مثال، گزارش دهی و قابلیت های تجزیه و تحلیل)

ادغام با سیستم‌های موجود (به عنوان مثال ERP، HR)

اضافه کاری کارکنان فناوری اطلاعات (یا استخدام کارکنان فناوری اطلاعات بیشتر) برای نگهداری سرورها

  1. مجوز اشتراک

قیمت نرم افزار تولید در این روش به شیوه ماهانه یا سالانه است. با خرید این نوع از مجوز، شما برای استفاده از نرم افزار تولید برای مدت زمان مشخصی به صورت ماهانه هزینه‌ای پرداخت می‌کنید.

مجوز اشتراک معمولا برای استقرارهای مبتنی بر ابر، که در آن سیستم از راه دور کنترل می شود و از طریق آن می توان به دستگاه های سازگار از طریق اینترنت دسترسی داشت، مورد استفاده قرار می گیرد.

  • هزینه های اولیه:

نصب و راه اندازی

  • هزینه های مکرر:

هزینه اشتراک ماهانه برای هر کاربر

پیشنهادات پشتیبانی ممتاز (به عنوان مثال افزایش ساعات پشتیبانی تلفنی)

  • هزینه های پنهان:

سفارشی سازی (به عنوان مثال، قابلیت های گزارش و تحلیل)

ادغام با سیستم های موجود (به عنوان مثال ERP، HR)

  1. مجوز رایگان و متن باز

در نرم افزار تولید متن باز هیچ هزینه ای برای استفاده از نرم افزار تولید وجود ندارد و درواقع قیمت نرم افزار تولید صفر است و می توانید آزادانه از آن استفاده کنید، آن را تغییر دهید و به اشتراک بگذارید.

اگر بودجه شما برای خرید یک نرم افزار تولید کافی نیست، می توانید از نرم افزارهای رایگان برای مدیریت حجم کاری خود استفاده کنید.

  • هزینه های اولیه:

نصب و راه اندازی

  • هزینه های مکرر:

در این نوع مجوزهای نرم افزار، هزینه های تکراری وجود ندارد و معمولا با ویژگی های محدود می توانید آزادانه از آن استفاده کنید.

  • هزینه های پنهان:

سفارشی سازی (به عنوان مثال افزودن قابلیت های گزارش و تحلیل)

ادغام با سیستم های موجود (مانند حسابداری، مدیریت پروژه و غیره)

 

قیمت بهینه نرم افزار تولید

برخی از سیاست های محبوب اثرگذار بر قیمت نرم افزار تولید

  • هزینه اشتراک ماهانه با خدمات پشتیبانی و ارتقاء
  • بسته تسهیلات کاربر نامحدود بدون هیچ هزینه اضافی
  • هزینه های سرمایه گذاری کم ریسک با صورتحساب پس از راه اندازی
  • بدون قیمت اولیه با تسهیلات پرداخت پس از سال دوم
  • درگاه های پرداخت متعدد مانند پول نقد، حواله بانکی، چک، کارت های اعتباری و غیره

 

هزینه های پنهان موثر در قیمت نرم افزار تولید

تا این‌جا حتما متوجه این مهم شده‌اید که قیمت نرم افزار تولید تابعی از متغیرهای فراوانی است. هنگامی که با مدل‌های مختلف قیمت‌گذاری آشنا شدید، هنگام پیاده‌سازی یک نرم‌افزار تولید جدید، هزینه‌های اضافی وجود دارد که درک آن‌ها به همان اندازه مهم است. این هزینه‌های اضافی، صرف‌نظر از مدل قیمت‌گذاری فروشنده انتخابی شما، جهانی هستند، بنابراین مطمئن شوید که موارد زیر را در بودجه خود لحاظ می کنید:

انتقال داده ها:  یکی از عوامل تاثرگذار بر قیمت نرم افزار تولید انتقال داده‌ها است. داده‌های مشتریان خود را از نرم افزار قدیمی خود از طریق فایل‌هایی که می‌توانند به سیستم جدید وارد کنند، منتقل کنید. این امر اغلب یک هزینه غافلگیرکننده برای خریداران دارد.

آموزش: بسته به اینکه آموزش کارکنان برای سیستم جدید چقدر است، می تواند هزینه­‌بر باشد. امروزه فروشندگان انبوهی از امکانات آموزشی آنلاین رایگان، مانند وبینارها و ویدیوهای آموزشی را ارائه می دهند که می تواند به کاهش هزینه‌های اضافی کمک کند. با این حال ممکن است ارزش آن را داشته باشد که از یک متخصص پیاده‌سازی نرم افزار کمک بگیرید تا نحوه کار با نرم افزار را در کوتاه ترین زمان به کارکنان شما آموزش دهد. این امر معمولا هزینه بیشتری خواهد داشت. 

تعمیر و نگهداری و ارتقاء: مهم است بدانید که چه خدمات نگهداری و پشتیبانی توسط فروشنده نرم افزار ارائه می شود و آیا این خدمات در هزینه اشتراک نرم افزار یا هزینه مجوز شما لحاظ می شوند یا خیر. از سوی دیگر، ممکن است در حال حاضر کارکنانی در تیم خود داشته باشید که تعمیر و نگهداری و پشتیبانی را انجام دهند. مطمئن شوید که فروشنده نرم‌افزار شما در مواقع ضرورت، پشتیبانی های لازم را ارائه می‌دهد. این امر مخصوصا زمانی اهمیت می یابد که تیم شما قادر به تعمیر و نگهداری ابزاری نباشد که می‌تواند مستقیما بر روی بازگشت سرمایه ایجاد شده توسط نرم‌افزار تأثیر بگذارد.

سخت‌افزار و فناوری اطلاعات: علمل مهم دیگر در قیمت نرم افزار تولید زیرساخت‌ها است. باید از خود پبرسید آیا برای پیاده ‌سازی نرم‌ افزار نیازی به خرید یا بهبود زیرساخت‌های موجود شما وجود دارد؟ یک نیاز رایج ممکن است نیاز به ارتقاء سخت افزار فردی کارکنان، مانند رایانه ها یا دستگاه های تلفن همراه باشد.

قبل از شروع ارزیابی قیمت های فروشندگان مختلف، مهم است که این هزینه های پنهان را در نظر بگیرید. به این ترتیب می توانید در همان ابتدا آن­ ها را به بودجه خود اضافه کنید.

 نرم افزارهای تولید بسیار متنوع هستند، بنابراین لزوما نمی‌توان قیمت ثابت و مناسبی را به‌طور کلی برای آن ها تعیین کرد. قیمت آن ها بسته به اندازه شرکت بسیار متفاوت است.

قیمت نرم افزار تولید

عوامل دخیل در قیمت نرم افزار تولید کدامند؟

شناسایی کردن عواملی که تعیین کننده هزینه خرید و به‌کارگیری سیستم تولید در کسب و کارها هستند از این جهت اهمیت دارد که دید جامعی را درباره شرایط هزینه‌ای سیستم برای مدیران سازمان فراهم می‌کند. این عوامل را می‌توانیم با متغیرهای مختلفی مرتبط بدانیم؛ از ساختار قیمت‌گذاری سیستم تا راهکارهایی نظیر برنامه‌نویسی سفارشی که معمولاً هزینه بیشتری برای سازمان دارند. در ادامه نگاهی دقیق‌تر به چنین عواملی می‌اندازیم.

  • گستردگی سازمان: نرم‌افزارها معمولاً متناسب با حجم کار و پیچیدگی سازمان‌ها به دو بازار اصلی یعنی خُرد و کلان قابل عرضه هستند. در نتیجه، می‌توانیم بگوییم که قیمت نرم افزار تولید را در وهله نخست، زیرسیستم‌ها و امکاناتی تعیین می‌کنند که پیچیدگی و نوع ارتباطشان نسبت به شرایط کسب و کار تعیین می‌شود. شرکت‌های نرم‌افزاری غالباً نسخه‌های ارزان‌تری از محصولاتشان را برای کاربران دارای کسب و کارهای خرد عرضه می‌کنند. با وجود این، سازمان‌های بزرگ معمولاً بسته‌های نرم‌افزاری قوی و دارای امکاناتی کامل را برای کسب و کارشان لازم دارند و عمدتاً با خرید چند مجوز نرم‌افزاری به‌صورت همزمان، هزینه کمتری برای هر واحد آن پرداخت می‌کنند.
  • هزینه‌های خدمات و توسعه سیستم: قیمت نرم افزار تولید می‌تواند تابعی از تحولات سازمانی باشد؛ مثلاً این‌که تصمیم به توسعه دادن سیستم بگیرید یا تغییراتی مهم در آن ایجاد کنید. در پروژه‌های بزرگ نرم‌افزاری معمولاً برنامه‌نویس‌های زیادی درگیر هستند که به نوبه خود بر قیمت نهایی آن‌ها تأثیر می‌گذارند. این شرایط را می‌توانید با نرم‌افزارهایی مقایسه کنید که به‌صورت دیجیتال به مشتریان ارائه می‌شوند. در نتیجه، هزینه توزیع نرم‌افزار را نیز باید در کنار توسعه هر سیستمی در نظر بگیرید. چنانچه برای توسعه سیستم تولید لازم باشد تا تیمی در سازمانتان مستقر شود و فهرستی از امکانات سخت‌افزاری لازم داشته باشید، باید تأثیر این شرایط را بر قیمت نرم افزار تولید در نظر بگیرید.
  • شرایط تولید نرم‌افزار تولید: برخی سیستم‌ها به کمک فناوری ابداعی نهادهایی تجاری عرضه شده‌اند که حق امتیاز انواع خاصی از کدهای برنامه‌نویسی را دارند. در نتیجه، شرکت ارائه‌دهنده نرم‌افزار باید هزینه‌ای را برای صدور مجوز به دارنده حق امتیاز مذکور بپردازد. البته چنین هزینه‌هایی در برخی کشورها همراه با هزینه‌های قانونی مربوط به حقوق مالکیت معنوی می‌توانند منجر به افزایش قیمت نرم افزار تولید سازمان شوند.
  • ابزارهای سفارشی شده: عرضه‌کنندگان سیستم تولید معمولاً در صورتی متعهد به قیمت‌گذاری ثابت می‌شوند که نیازهای سازمان به‌صورت دقیق قابل تعریف باشند. به عبارتی، چنانچه کسب و کاری نیاز به ابزارهای نرم‌افزاری سفارشی داشته باشد، در این‌صورت، هزینه پیش‌بینی شده برای آن را نمی‌توانیم در چارچوب استاندارد طراحی شرکت عرضه‌کننده در نظر بگیریم. چنین ابزارهایی عمدتاً به نیاز مدیران سازمان‌ها برای قابلیت‌هایی خاص در سیستم مربوط هستند که می‌توانند در هر مرحله‌ای از بهره‌برداری سیستم در آن ایجاد شوند.
  • عرضه کردن نرم‌افزار به روش‌هایی که مدیران کسب و کارها ترجیح می‌دهند: قیمت نرم افزار تولیدی که به روش قیمت ثابت و بر اساس بودجه و زمان‌بندی توافق شده تکمیل می‌شود، تقریباً قابل پیش‌بینی است. اما چنانچه بخواهید پس از امضای قرارداد خرید نرم‌افزار تغییراتی را در امکانات آن ایجاد کنید، باید هزینه بیشتری را برای تغییر حجم کار درخواستی و جدول زمانی مربوطه در نظر بگیرید. در نتیجه، شاید قبل از انعقاد قرارداد خرید سیستم، بهتر باشد نیازهای سازمانتان را طبق ترجیحات مدیران مجدداً بررسی کنید تا چیزی از قلم نیفتاده باشد.
  • هزینه‌های پشتیبانی سیستم: این هزینه‌ها در طی زمان بر قیمت نرم افزار تولید تأثیر می‌گذارند؛ اما آن‌ها را باید در فرآیند بودجه‌بندی کسب و کارتان لحاظ کنید. مدیریت مستمر سیستم بسیار مهم است؛ زیرا کمکتان می‌کند تا:
    • سیستم را دائماً پاسخگو نگه دارید
    • نیازهای فعلی سازمانتان را در نرم‌افزار تولید در نظر بگیرید
    • هرگونه خطایی را در نرم‌افزار رفع کنید و
    • ارتقاهای لازم را در آن به‌صورت به‌هنگام و آنی اعمال کنید.

شرایط کاری برخی کسب و کارها ایجاب می‌کند که توسعه اپلیکیشن موبایلی سیستم را نیز به‌عنوان بخشی از خدمات پشتیبانی آن یا به‌صورت مستقل در قیمت نرم افزار تولید در نظر بگیرند. اپلیکیشن‌های موبایل این سیستم‌ها نوع کدنویسی و خدمات تخصصی مختص خودشان را دارند؛ لذا برخی عرضه‌کنندگان سیستم آن را در قالب سرویسی جداگانه و با شرایط قیمتی خاص ارائه می‌دهند.

  • در نظر گرفتن تیم اختصاصی برای تولید یا توسعه نرم‌افزار تولید سازمان: نوع رویکردی که شرکت عرضه‌کننده نرم‌افزار برای کسب و کارهای مختلف در نظر می‌گیرد نیز بر محاسبات مربوط به هزینه نرم افزار تولید مؤثر است. در نظر گرفتن تیمی اختصاصی برای سازمان با هدف ایجاد و تداوم روابط طولانی با آن و عمل کردن به تعهداتی است که نیاز به توجه ویژه‌ای دارند. در نتیجه، برای شرکت مذکور مهم خواهد بود که تیمی با شرایط ویژه را به چنین کسب و کاری اختصاص دهد تا هرگونه نارسایی در سیستم به بهترین شکل و با کمترین اثر بر فرآیندهای تولید سازمان، مدیریت شود.
  • پیچیدگی‌های سیستم تولید: سیستمی که بتواند به بهترین شکل الزامات مختلف تولید را فراهم کند، بسته به نوع کسب و کار، سطح پیچیدگی مشخصی خواهد داشت. لذا هرچه برنامه پیچیده‌تر باشد، زیرسیستم‌های بیشتری داشته باشد و کاربران بیشتری با آن کار کنند، فرآیند طراحی و تولید طولانی‌تری خواهد داشت و در نتیجه، قیمت نرم افزار تولید را برای سازمان افزایش خواهد داد. بخشی از پیچیدگی‌های چنین سیستمی معمولاً به ساز و کار ترکیب شدن آن با سیستم‌های فعلی سازمان مربوط می‌شود. یعنی چنین سیستمی باید بتواند با سایر راهکارهای سازمانی نظیر ERP ارتباطی منطقی داشته باشد و با آن‌ها اطلاعات رد و بدل کند. قابلیت‌های دیگری نظیر درخواست‌های خاص کاربران، موقعیت جغرافیایی بخش‌های سازمان، تعداد دکمه‌ها، نمایشگرها و ... نیز بر پیچیدگی طراحی و به تبع آن، قیمت نرم افزار تولید می‌افزایند.

قیمت گذاری نرم افزار تولید

مدیران سازمان‌ها چگونه می‌توانند هزینه نرم افزار تولید را برای کسب و کارشان در سطحی منطقی نگه دارند؟

شاید پیش‌بینی کردن دقیق الزامات سرمایه‌گذاری در سیستم تولید سازمانتان دشوار باشد؛ چرا که عوامل زیادی می‌توانند بر هزینه خرید یا توسعه نرم‌افزار تأثیر بگذارند. بنابراین، مدیریت کردن چنین هزینه‌هایی و نگه داشتنشان در چارچوب بودجه پیش‌بینی شده برای پیشبرد سیاست‌های مالی سازمان بسیار مهم هستند. از این منظر به‌کارگیری سیستمی نظیر تیم‌یار می‌تواند قیمت نرم افزار تولید را برای کسب و کارتان در سطحی منطقی نگه دارد و از پرداخت برای امکاناتی مازاد بر چارچوب فعالیت‌های سازمان جلوگیری کند. این سیستم:

  • متکی به تیمی تخصصی است که نیازمندی‌های سازمانتان را در کنار امکاناتی که برای مدیران مهم هستند، در قالب بسته‌های پیشنهادی فراهم می‌کند.
  • در سازگاری کامل با شرایط تولید عرضه می‌شود؛ از جمله پراکندگی واحدها و فرآیندهای خاص تولید.
  • با به‌کارگیری تکنیک ناب در حوزه نرم‌افزار، همکاری و تعامل را بین عرضه‌کننده و سازمان ارتقا می‌دهد.
  • دانش لازم را در چرخه عمر تولید مدیریت می‌کند و متعهد به پاسخگویی به شرایط در حال تحول کسب و کارتان است. در نتیجه، مدیران می‌توانند بخشی از پیش‌بینی‌ها در خصوص قیمت نرم افزار تولید را به فاز توسعه آن در آینده موکول کنند.

نرم افزار حسابداری تولید

نیازمندی‌های آتی کسب و کارها چگونه می‌توانند بر قیمت نرم افزار تولید تأثیر بگذارند؟

با تحولات آنی فناوری‌های سازمانی، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که نرم‌افزار خریداری شده قطعاً می‌تواند پاسخگوی نیازمندی‌های آتی سازمان باشد. لذا ممکن است سیستم‌های سازمانی در طی زمان نیاز به تغییرات یا امکاناتی اضافی داشته باشند. چنین تغییراتی قیمت نرم افزار تولید را در سطحی فراتر از پیش‌بینی مدیران قرار می‌دهند. اما آن‌ها می‌توانند درصدی قابل تغییر را در بودجه راهکارهای سازمانی در نظر بگیرند تا تغییرات غیرمنتظره در هزینه سیستم را مدیریت کنند. بخشی از هزینه‌های خارج از پیش‌بینی مدیران سازمان را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم.

  • در پاره‌ای موارد، بروز مشکل یا شرایط خاصی، تست کردن امکانات پایه‌ای نرم‌افزار را در پی خواهد داشت. هدف از چنین کاری از بین بردن هرگونه نقص سیستمی و بررسی کردن عملکرد مناسب آن است. تست‌ها جنبه مهمی از تولید و عرضه نرم‌افزارهای تخصصی هستند. اما این‌که چنین فرآیندی چگونه بر قیمت نرم افزار تولید تأثیر بگذارد را باید در شرایطی جستجو کنیم که تست کردن نرم‌افزار را پس از خرید آن ناگزیر کرده‌اند. آزمون‌های مختلف سیستم معمولاً از ابتدا پیش‌بینی نمی‌شوند اما قابلیت اطمینان و سادگی کار با آن را تضمین می‌کنند.
  • هیچ فعالیت تجاری را نمی‌توانیم خالی از ریسک بدانیم؛ لذا در هنگام طراحی کردن مدل قرارداد سیستم، معمولاً بروز حوادث غیرمنتظره و خارج از اختیار عرضه‌کننده سیستم را در قیمت نرم افزار تولید پیش‌بینی نمی‌کنند. این هزینه‌های اضافی برای کسب و کارها در تخمین‌هایی با عنوان «بافر» در نظر گرفته می‌شوند که به مواردی نظیر حوادث غیرمنتظره مربوط هستند.
  • هزینه نرم افزار تولید بر اساس تعداد ماشین‌هایی که می‌خواهید برنامه بر روی آن‌ها اجرا شود، متفاوت خواهد بود. مثلاً ممکن است مدیران سازمان پس از مدتی به این نتیجه برسند که سیستم را در قالب اندروید، iOS یا وب نیز برای تمام یا بخشی از واحدهای زیرمجموعه‌شان راه‌اندازی کنند. چنین هزینه‌هایی در قیمت اولیه نرم‌افزار پیش‌بینی نمی‌شوند.
  • نوع عملکرد سازمان یکی از مهم‌ترین متغیرها در زمینه تعیین قیمت نرم افزار تولید است. ممکن است شرایط تولید به سمتی پیش برود که مدیران سازمان تصمیم بگیرند تا تغییراتی را در خط تولید محصولات ایجاد یا در نحوه تأمین مواد یا ذخیره‌سازی آن‌ها بازنگری کنند؛ در این‌صورت معمولاً ایجاد تغییراتی در نرم‌افزار تولید نیز لازم خواهد بود. معمولاً چنین تحولاتی که ناشی از تغییرات وضعیت کسب و کار سازمان و بازار هستند، در پیش‌بینی اولیه قیمت نرم افزار تولید به حساب نمی‌آیند.

 «ثمر»، راهکار هوشمند تولید، به‌صرفه و بهینه 

نرم افزار تولید ثمر، یکی از زیرسیستم‌های کاربردی ERP است. این نرم افزار با داشتن امکانات کاربردی، کمک بزرگی به صنایع تولیدی برای تولید بهینه و به‌صرفه می‌کند. در ثمر می‌توانید درکنار مدیریت دقیق و کارآمد فرایندهای تولید، فرایندهای انبار، خرید، مدیریت سرمایه‌های انسانی و... را نیر مدیریت کنید. برای مشاهده قیمت این نرم افزار و دیگر قابلیت‌های آن روی دکمه زیر کلیک کنید:

 

قیمت ERP تیم‌یار اختصاصی

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}