نرم افزار حسابداری صنعتی

نرم افزار حسابداری صنعتی و حوزه‌ای که آن را مدیریت می‌کند در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در سال‌های اخیر توجه چشمگیری به حسابداری بهای پایانی یا همان حسابداری صنعتی و مدیریت در هر دو حوزه عملی و تئوری به وجود آمده است. به‌نظر می‌رسد چند عامل منشا اصلی این توجه بوده است. اولین مورد ناشی از تغییرات قابل توجهی است که در فضای کسب و کار با افزایش رقابت جهانی و سرعت شتاب تغییرات فناوری به وجود آمده و دوم مقررات زدایی اقتصادی در صنعت در بسیاری از کشورها رخ داده است. سومین عامل را شاید بتوان نیاز سازمان‌ها به کاهش قیمت‌ها از طریق برنامه ریزی و به‌خصوص برنامه ریزی تولید دانست. این تغییرات منجر به فشارهای زیادی بر مدیریت سازمان‌های بازرگانی و سیستم‌های حسابداری بها و مدیریت آن‌ها شده است. این موضوع که چگونه سیستم‌های حسابداری مدیریت در پاسخ به این تغییرات باید از نو طراحی شوند، هم اکنون مورد توجه مدیران و حسابداران است. در این میان نرم افزار مدیریت تولید و نرم افزار حسابداری صنعتی از ابزارهایی هستند که می‌توانند به مدیران و حسابداران شرکت‌های صنعتی و تولیدی برای محاسبه هزینه فرایندهای و محصولات کمک شایانی کند.

شرکت‌های تولیدی/ صنعتی/ بازرگانی معمولاً دارای هزینه‌های جانبی بسیاری هستند که در روند تعیین قیمت یک محصول تأثیر بسزایی دارند. به‌عبارت دیگر، سازمان‌ها دارای هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیمی هستند که می‌توانند برروی تعیین قیمت تمام شده محصولات اثرگذار باشند. حسابداری بهای تمام شده و نرم افزار حسابداری صنعتی فرآیند جمع‌آوری اطلاعات در مورد هزینه‌های انجام شده توسط فعالیت‌های یک شرکت را مدیریت و دسته‌بندی می‌کنند. حسابداری بهای کالای تکمیل شده نوعی حسابداری مدیریتی است که هدف آن محاسبه کل هزینه‌های تولید یک شرکت با ارزیابی هزینه‌های متغیر هر مرحله از تولید و همچنین هزینه‌های ثابت (مانند هزینه اجاره) است و برای حفظ سطح پایدار سود در کوتاه مدت و بلند مدت ضروری است. خروجی و نتیجه نهایی حسابداری بهای پایانی ارائه روش‌های تقلیل بهای تمام شده تولیدات است که این امر باعث مدیریت صحیح هزینه‌ها و برنامه‌ریزی منسجم به منظور اتخاذ تصمیمات کاملاً آگاهانه توسط مدیریت سازمان می‌باشد و کمک می‌کند تا در بلند مدت سطح سود مورد نیاز حفظ شود. بر خلاف حسابداری مالی، که اطلاعات و صورت های مالی را به کاربران ارائه می دهد، حسابداری بهای پایانی ملزم به رعایت استانداردهای تعیین شده نیست و می تواند برای پاسخگویی به نیازهای مدیریت، انعطاف‌پذیر باشد. نرم افزار بهای تمام شده تولید و نرم افزار حسابداری صنعتی تمام هزینه‌های ورودی مرتبط با تولید از جمله هزینه‌های متغیر و ثابت را در نظر می‌گیرد. صنایع مختلف بسته به ماهیت تولید و نوع تولید، روش‌های مختلفی را برای تعیین هزینه‌های محصولات خود اتخاذ می‌کنند. انواع این نوع حسابداری شامل هزینه‌یابی استاندارد، هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت (ABC)، حسابداری ناب و هزینه‌یابی حاشیه‌ای می‌باشد. 

 

 

بها، راهکار محاسبه بهای تمام شده تیمیار

 

 

نرم افزار حسابداری صنعتی چیست؟

یکی از اولویت‌های اصلی شما به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، نظارت دقیق بر پولی است که وارد و پرداخت می ‌کنید. به همین دلیل است که داشتن نرم افزار حسابداری صنعتی مناسب بسیار مهم است. شما به برنامه ای نیاز دارید که به شما کمک کند وظایف حسابداری روزانه خود را انجام دهید، از جمله ثبت پرداخت ها، ردیابی هزینه ها، صورتحساب مشتریان و تطبیق تراکنش ها. نرم افزار حسابداری صنعتی شما همچنین باید به شما در مدیریت کیفیت مالی کسب و کارتان کمک کند و به شما این امکان را دهد تا گزارش‌هایی تهیه کنید که عملکرد کسب و کار شما را از زوایای مختلف تجزیه و تحلیل کند.

 

چگونه نرم افزار حسابداری مناسب برای کسب و کار خود را انتخاب کنید

اطمینان از گزارشگری مالی دقیق برای یک کسب و کار موفق ضروری است. این­جاست که نرم افزار حسابداری صنعتی وارد می شود. نوع مناسب نرم افزار حسابداری صنعتی می تواند کارهای مالی را بسیار روان تر کند.

برای افرادی که برای اولین بار قصد خرید نرم افزار حسابداری دارند یا در فکر تعویض نرم افزار فعلی خود هستند، ممکن است این سوال پیش بیاید که چگونه نرم افزار حسابداری را انتخاب کنند.

با در نظر گرفتن نیازهای خاص هر شرکت، انتخاب نرم افزار حسابداری مناسب می تواند گیج کننده باشد.

برای خرید نرم افزار حسابداری صنعتی مناسب با کمک حسابدار خود مشورت کنید. حسابدار شما ممکن است ترجیح دهد برنامه‌ای را انتخاب کنید که با برنامه‌هایی که او استفاده می‌کند سازگار باشد. حسابدار شما بهترین فردی است که می تواند برای انتخاب مناسب ترین نرم افزار برای شرکت شما نظر تخصصی دهد. حسابدار شما حتی ممکن است بتواند به شما در تنظیم نرم افزاری که انتخاب می کنید کمک کند.

هر نرم افزار حسابداری صنعتی را که انتخاب می کنید، به یاد داشته باشید که مادام العمر از آن استفاده نخواهید کرد، زیرا اکثر نرم افزارها امکان تغییر در تنظیمات را فراهم می کنند. با این حال، این تصمیم را نباید به سادگی گرفت. مطمئنا شما نمی خواهید روی نرم افزاری سرمایه گذاری کنید و چند ماه بعد متوجه شوید که باید برنامه دیگری تهیه کنید. این مقاله به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چگونه نرم افزار حسابداری را متناسب با نیاز خود انتخاب کنید.

 

انتخاب نرم افزار حسابداری صنعتی

 

عوامل اولیه‌ای که در انتخاب نرم افزار حسابداری صنعتی باید در نظر گرفته شوند

انتخاب بهترین نرم افزار حسابداری صنعتی برای کسب و کار شما چالش برانگیز است. هر نرم افزار حسابداری شامل مجموعه‌ای از ویژگی‌ها می‌شود و اکثر آن ها چندین طرح قیمتی را ارائه می‌دهند که از نظر عملکرد، تعداد کاربران و سایر جنبه‌ها با یکدیگر متفاوت هستند.

این مقاله برخی از ویژگی های مهم نرم افزار حسابداری صنعتی را گردآوری می کند تا به شما در انتخاب بهترین سیستم برای کسب و کارتان کمک کند.

برای ساده سازی جستجوی خود، هنگام انتخاب نرم افزار حسابداری صنعتی برای کسب و کار خود، سه عامل اصلی را در نظر داشته باشید.

هزینه: آیا نرم‌افزار حسابداری صنعتی ساده و ارزان قیمت را ترجیح می‌دهید یا برنامه‌ای که هزینه بیشتری دارد اما دارای ویژگی‌های اضافی است؟

قابلیت استفاده: چند کاربر باید به نرم افزار دسترسی داشته باشند؟ آیا سیستم مبتنی بر ابر را ترجیح می‌دهید که بتوانید در هر جایی به آن دسترسی داشته باشید یا نرم‌افزار دسکتاپ؟ آیا برای داشتن نرم افزار حسابداری خود به یک اپلیکیشن موبایل نیاز دارید؟ نرم افزار حسابداری صنعتی باید چه قابلیت هایی داشته باشد؟

ویژگی ها: نرم افزار حسابداری را برای انجام چه کاری نیاز دارید؟ آیا به هر دو ابزار حساب های دریافتی و حساب های پرداختی نیاز دارید؟ کدام گزارش های حسابداری را باید تهیه کنید؟ آیا برای پیگیری موجودی به آن نیاز دارید؟ آیا به خدمات جانبی نرم افزار مانند ردیابی زمان، مدیریت پروژه و حقوق و دستمزد نیاز دارید؟

 

نکات برتر برای انتخاب نرم افزار حسابداری صنعتی

  1. قیمت

نرم افزار حسابداری صنعتی متناسب با همه بودجه ها وجود دارد. نرم افزارهای عمومی برای یک پایگاه کاربری گسترده‌تر ممکن است رایگان باشند یا با قیمت پایین‌تری خریداری شوند.

با این حال، هر چه نرم افزار تخصصی تر باشد، گران تر می شود، زیرا پایگاه کاربر برای نرم افزارهای تخصصی معمولا نسبتا کوچک است. اگر نرم افزاری خاص برای صنعت خود یا سفارشی سازی شده برای شرکت خود می خواهید، باید آمادگی پرداخت مبالغ بالاتری را داشته باشید.

اکثر نرم افزارهای حسابداری صنعتی با بسته های متعدد با قیمت های متفاوت بر اساس ویژگی هایی که شامل می شوند ارائه می شوند. به دنبال نرم افزاری باشید که همواره هزینه های تعمیر و نگهداری، هزینه های چند کاربره و هزینه های پشتیبانی را پوشش می دهد و برای هیچ یک از عملکردهایی که نیاز دارید هزینه اضافی از کاربران دریافت نمی کند.

 

  1. ثبت حساب های دریافتی و حساب های پرداختی

هر سیستم حسابداری خوب به شما این امکان را می دهد که هم حساب های دریافتی یا پولی که مشتریان به شما بدهکار هستند و هم حساب های پرداختی یا پولی که به فروشندگان خود بدهکار هستید را ثبت کنید. نرم افزار حسابداری باید به شما کمک کند تا مطالبات خود را به طور موثرتری مدیریت کنید، که شامل ایجاد فاکتورهای حرفه ای، ارسال یادآوری پرداخت و استفاده از درگاه های پرداخت برای جمع آوری پرداخت های آنلاین است. نرم‌افزار شما باید به شما کمک کند تا از پرداخت‌های خود مانند صورت‌حساب‌های فروشنده و هزینه‌های عملیاتی مطلع شوید و یادآوری ‌هایی ارائه دهد تا مطمئن شوید که آن ها را به موقع پرداخت می‌کنید.

 

  1. حسابداری نقدی و تعهدی

برای انجام حسابداری کسب و کار خود می توانید از دو روش استفاده کنید: روش نقدی و روش تعهدی. اگر شما یک تجارت کوچک دارید و عمدتا معاملات را بر اساس ورودی و خروجی نقدی ثبت می کنید، روش حسابداری نقدی برای شما مناسب تر است. اگر شما یک تجارت بزرگ دارید که به صورت اعتباری خرید و فروش می کنید و حساب های دریافتی و پرداختی را ثبت می کنید، روش تعهدی متناسب با نیاز شما خواهد بود. بسیاری از شرکت ها حسابداری را با روش نقدی شروع می کنند و با بزرگ­تر شدن تجارت به روش تعهدی روی می آورند. نرم افزار حسابداری شما باید گزینه ای را برای کسب و کار شما فراهم کند تا از بین این دو روش یکی را انتخاب کند و همچنین در صورت تمایل، تغییر از پول نقد به تعهدی را آسان کند. به دنبال یک سیستم حسابداری باشید که هم روش و هم انعطاف پذیری را برای انتخاب به شما ارائه دهد.

 

امکانات نرم افزار حسابداری صنعتی

 

  1. درگاه های پرداخت

درگاه های پرداخت وسیله ای مطمئن برای پرداخت آنلاین در اختیار مشتریان شما قرار می دهند. با ادغام نرم افزار حسابداری صنعتی خود با درگاه‌های پرداخت، می‌توانید چندین گزینه پرداخت راحت از جمله کارت‌های اعتباری، کارت‌های نقدی و حواله‌های بانکی آنلاین ارائه دهید. به محض تکمیل پرداخت از طریق درگاه، وضعیت فاکتور مربوطه به صورت خودکار در سیستم شما به روز می شود. درگاه های پرداخت بسیار متنوعی وجود دارد و همه آن­ها برای تراکنش های شما، هزینه های متفاوتی دریافت می کنند. هنگامی که درگاه مورد نظر خود را انتخاب کردید، مطمئن شوید که نرم افزار حسابداری صنعتی مورد نظر شما به آن درگاه پرداخت متصل است.

 

  1. پروژه ها و ردیابی زمان

وقتی کسب‌وکاری را اداره می‌کنید که پروژه‌هایی را برای مشتریان انجام می‌دهد، به نرم‌افزار حسابداری صنعتی نیاز دارید که بتواند صورت‌حساب‌های پروژه را انجام دهد. شما می توانید بر اساس ساعاتی که برای انجام پروژه صرف شده اند، یا با تعیین هزینه ثابت برای هر پروژه، صورتحساب مشتریان خود را دریافت کنید. اگر بر اساس زمان صورت‌حساب می‌گیرید، به دنبال نرم‌افزاری بگردید که به شما این امکان را می‌دهد تا زمان صرف شده را ثبت کنید و سپس داده های زمانی را به صورت‌حساب تبدیل کنید.

 

  1. تسویه حساب بانکی

تسویه حساب بانکی بخش مهمی از حسابداری شما است. به دنبال نرم افزار حسابداری صنعتی باشید که صورت حساب های بانکی شما را به صورت خودکار بررسی می کند. همچنین نرم افزار حسابداری صنعتی باید به شما این امکان را دهد تا معیارهای سفارشی و قوانین بانکی را تنظیم کنید که به طور خودکار تراکنش های بانکی شما را دسته بندی کرده و مطابقت دهد. این امر به شما این امکان را می دهد که حساب ها را به سرعت تطبیق دهید و حسابرسی کسب و کار خود را آماده نگه دارید.

 

  1. آمادگی مالیاتی

آمادگی مالیاتی یکی از مزایای داشتن نرم افزار حسابداری صنعتی خوب است. نرم افزار حسابداری شما باید بتواند بدهی مالیاتی شما را محاسبه کند، با نرخ های مالیاتی متعدد کار کند و گزارش های مالیاتی تولید کند تا به شما کمک کند قوانین مالیاتی تعیین شده توسط دولت خود را رعایت کنید.

 

  1. اتوماسیون

اتوماسیون یکی از با ارزش ترین ویژگی های نرم افزار حسابداری صنعتی است، زیرا به شما کمک می کند در زمان کمتری کارهای بیشتری انجام دهید. در صورت‌حساب می‌توانید تراکنش ‌های مکرر را خودکار کنید، یادآور پرداخت ‌ها را به‌طور خودکار به مشتریان ارسال کنید، و کارت‌ های اعتباری مشتریان را برای پرداخت ‌های مکرر شارژ کنید. اسکن خودکار یکی دیگر از ویژگی ‌های اتوماسیون نرم‌ افزار حسابداری صنعتی است و به شما کمک می‌کند تا داده‌ ها را از رسیدها جمع‌آوری کرده و با کم ترین زحمت به تراکنش تبدیل کنید. با انتخاب نرم افزار حسابداری صنعتی که فرآیندهای خسته کننده را خودکار می کند و مداخلات دستی را کاهش می دهد، بیشتر روی حسابداری اصلی خود تمرکز کنید.

 

  1. یکپارچگی

یکپارچه سازی نرم افزار حسابداری صنعتی به شما این امکان را می دهد تا بدون خروج از پلت فرم حسابداری خود، با برنامه های مختلف کار کنید. تغییراتی که در یک نرم افزار یکپارچه ایجاد می‌کنید، به‌طور خودکار در پلتفرم حسابداری شما به‌روزرسانی می‌شوند و نیاز به وارد کردن مکرر داده‌ها را از بین می‌برند. به عنوان مثال، ادغام نرم افزار CRM با نرم افزار حسابداری شما، اطلاعات مشتریان شما را به سیستم حسابداری شما مرتبط می کند و هر به روز رسانی ایجاد شده در CRM، در برنامه حسابداری شما منعکس می شود، بنابراین همه گروه های شما در یک صفحه هستند. نرم افزار حسابداری صنعتی که انتخاب می کنید باید با خدمات شخص ثالث از جمله CRM ها، ابزارهای مدیریت پروژه و سیستم های مدیریت موجودی ادغام شود.

 

مزایای نرم افزار حسابداری صنعتی

 

      10. گزارش نویسی

نظارت بر سلامت کسب و کار شما بسیار مهم است. برای پیگیری عملکرد کسب و کار خود، نرم افزاری را انتخاب کنید که بتواند گزارش های صورت های مالی مانند ترازنامه، صورت های درآمد و صورت جریان وجوه نقد را تهیه کند. نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید باید به شما کمک کند تا گزارش‌هایی را برای بخش‌های مختلف حسابداری مانند حساب‌های پرداختی و دریافتی، موجودی، پروژه‌ها و مالیات تهیه کنید. این گزارش‌ها به شما می‌گویند که در هر حوزه‌ از کسب‌وکارتان چگونه عمل می‌کنید، در کدام بخش ها به طور مداوم خوب عمل می‌کنید و کدام حوزه‌ها نیاز به بهبود دارند.

 

  1. ویژگی‌های قابل استفاده
  • رابط کاربری ساده

رویه های حسابداری آسان نیستند و همه در کار با اعداد مهارت ندارند. نرم افزاری که انتخاب می کنید باید محیطی را فراهم کند که کار با داده های مالی شما را ساده تر کند. یک رابط کاربری منظم و ساده به شما کمک می‌کند جنبه‌ های مهم حسابداری خود را شناسایی کنید. نحوه استفاده از نرم‌افزاری که انتخاب می‌کنید باید آسان باشد و به شما این امکان را دهد تا وظایف را به سرعت انجام دهید.

  • امنیت داده ها

داده های مالی بسیار حساس هستند. نرم افزار حسابداری که انتخاب می کنید باید سطوح بالایی از امنیت را برای محافظت از داده های شما فراهم کند. نرم افزارهایی را از فروشندگان معروف انتخاب کنید که احراز هویت دو مرحله‌ای، ارتباطات ایمن و رمزگذاری را ارائه می‌دهند.

  • دسترسی به موبایل

نسخه‌های موبایلی نرم افزارهای مبتنی بر ابر، امکان دسترسی آسان به حساب های شما را فراهم می ‌کنند. از طریق اجرای نرم افزار حسابداری صنعتی خود از طریق موبایل، شما می توانید کل فرآیند حسابداری کسب و کار خود را به سرعت اجرا کنید، حتی زمانی که در محل کار خود نیستید. اگر کار شما مستلزم سفرهای مکرر است، انتخاب نرم افزار با نسخه های تلفن همراه به شما این امکان را می دهد تا امور حسابداری خود را به راحتی انجام دهید.

  • دسترسی مبتنی بر نقش

بخش‌های خاصی از حسابداری شما باید از دسترسی غیرمجاز محافظت شود و به‌عنوان مدیر، باید تصمیم بگیرید که چه کسی به چه چیزی دسترسی داشته باشد. بهترین نرم افزارهای حسابداری صنعتی موجود در بازار به شما این امکان را می دهند که به کارمندان خود دسترسی مبتنی بر نقش به ماژول های حسابداری خاص را بدهید. برای مثال می‌توانید کارمندان را منحصرا به‌عنوان کارکنان برگه زمانی تعیین کنید تا به آن‌ها دسترسی به برگه‌های زمانی بدهید تا بتوانند زمان انجام وظایف خود را ثبت کنند، اما دسترسی آن­ها را از همه حوزه‌های دیگر کسب‌وکار خود منع کنید. هنگامی که یک نرم افزار حسابداری صنعتی را انتخاب می کنید، مطمئن شوید که نرم افزار موردنظر دسترسی انتخابی را فراهم می کند تا بتوانید نشر داده های خود را تنها به پرسنل مجاز محدود کنید.

 

  1. نسخه آزمایشی یا دمو

نرم افزاری که انتخاب می کنید باید یک نسخه آزمایشی رایگان ارائه دهد. نسخه آزمایشی رایگان به شما این امکان را می دهد تا درباره نحوه عملکرد نرم افزار قبل از خرید مطمئن شوید و ببینید که آیا تمام نیازهای شرکت شما توسط این نرم افزار برآورده می شود یا خیر.

 

در حسابداری اولین گام ها معمولا مهم ترین گام ها هستند و انتخاب نرم افزار مناسب، کلید اصلی موفقیت است. نیازهای حسابداری خود را به طور کامل ارزیابی کنید، ویژگی های نرم افزار حسابداری صنعتی خود را بر اساس آن نیازها اولویت بندی کنید و نرم افزاری را انتخاب کنید که ویژگی های مورد نیاز شما را برای بهترین عملکرد حسابداری ارائه می دهد.

با افرادی در صنعت خود که چند سال از کسب و کار شما جلوتر هستند، مشورت کنید. از آن ها در مورد چالش‌هایی که در ابتدای کارشان با آن‌ها روبرو بودند بپرسید.

 

بهترین نرم افزار حسابداری صنعتی

 

حسابداری صنعتی چیست؟

بر خلاف حسابداری عمومی یا حسابداری مالی، حسابداری بهای پایانی یک سیستم داخلی و متمرکز بر شرکت است که برای اجرای کنترل‌های هزینه استفاده می‌شود. حسابداری صنعتی می‌تواند بسیار انعطاف پذیرتر و خاص‌تر باشد، به‌ویژه هنگامی که صحبت از تقسیم هزینه‌ها و ارزیابی موجودی کالا می‌شود. روش‌ها و تکنیک‌های حسابداری بهای پایانی محصول از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است و می‌تواند کاملاً پیچیده شود. نرم افزار حسابداری صنعتی توسط تیم مدیریت داخلی شرکت برای شناسایی کلیه هزینه‌های متغیر و ثابت مرتبط با فرآیند تولید استفاده می‌شود. ابتدا این هزینه‌ها را به‌صورت جداگانه اندازه‌گیری و ثبت می‌کند، سپس هزینه‌های ورودی را با نتایج خروجی مقایسه می‌کند تا در اندازه‌گیری عملکرد مالی و تصمیم‌گیری‌های آینده در زمینه کسب وکار کمک کند. در واقع، حسابداری بهای پایانی گزارشی است که ریز تمام هزینه‌ها را از یک هزینه کل به نمایش می‌گذارد. در حسابداری بهای پایانی انواع مختلفی هزینه وجود دارد که در ادامه بررسی خواهند شد.

اهمیت بهای تمام شده چیست؟

حسابداری صنعتی مشخص می‌کند یک شرکت پول خود را کجا خرج می‌کند، چه میزان درآمد کسب می‌کند و در کجا زیان می‌دهد؛ و منجر به بهبود کنترل‌ها و مدیریت داخلی هزینه‌ها می‌شود. حتی اگر شرکت‌ها نمی‌توانند از ارقام حسابداری بهای تمام شده صنعتی در صورت‌های مالی خود برای اهداف مالیاتی استفاده کنند ولی برای کنترل‌های داخلی بسیار مهم هستند.

طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آن‌ها با تولید

در طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس ارتباط آنان با میزان تولید، علاوه بر مواد اولیه که در تولید محصول به مصرف می‌رسند، هزینه‌هایی که در جهت تغییر شکل مواد اولیه و تبدیل آن به کالای ساخته‌شده به مصرف می‌رسند؛ نیز مورد اهمیت هستند. بنابراین می‌توان هزینه‌ها را به دودسته: هزینه‌های مستقیم و هزینه‌های غیرمستقیم طبقه‌بندی کرد.

  • هزینه‌های مستقیم

هزینه‌هایی که به‌طور مستقیم در تولید محصول نقش مستقیم دارند را هزینه‌های مستقیم می‌نامند که می‌توان به‌صورت زیر طبقه‌بندی کرد:

  • مواد مستقیم: مواد اولیه‌ای هستند که به طور مستقیم در تولید محصول به مصرف می‌رسند. آهن، سیمان آجر، گچ و... از جمله مواد مستقیم محسوب می‌شود.
  • کار یا دستمزد مستقیم: نیروهای انسانی از جمله احتیاجات هر واحد تولید است. به عنوان مثال، کارگران ساختمان در تولید ساختمان نقش مهمی ایفا می‌کنند و دستمزدی که به کارکنان و کارگران واحد تولیدی پرداخت می‌شود از جمله دستمزد مستقیم می‌باشد، که به‌عنوان هزینه مستقیم در نظر گرفته می‌شود.
  • سایر: در برخی از واحدهای تولیدی علاوه بر مواد اولیه و دستمزد کارکنان موارد دیگری وجود دارند که شامل هزینه مستقیم است. برای مثال، در واحدهای تولیدی ماشین‌هایی که در فرایند تولید و بسته‌بندی استفاده می‌شوند، جزئی از هزینه مستقیم در نظر گرفته می شوند.
  • هزینه‌های غیرمستقیم یا سربار ساخت

در حسابداری صنعتی هزینه‌های غیرمستقیم و یا سربار ساخت، هزینه‌های ناچیزی هستند که به‌طور مستقیم با محصول ارتباطی ندارند، اما در تولید محصول مؤثر هستند و به‌ صورت زیر دسته‌بندی می‌شوند.

  • مواد غیرمستقیم: آن بخش از مواد مصرفی که برای تکمیل کالا ضروری می‌باشند ولی به علت مصرف ناچیز، نمی‌توان آن را به‌عنوان مواد مستقیم مصرفی تولید طبقه‌بندی کرد. مانند: مصرف میخ در ساخت میز و کمد چوبی.

  • دستمزد غیرمستقیم: دستمزد غیرمستقیم که در کارخانه‌ها و یا مراکز تولیدی استفاده می‌شود از جمله هزینه‌های غیرمستقیم می‌باشند، که در تولید نقش مهمی را ایفا می‌کنند. مانند: هزینه بیمه کارکنان، ۲۳ % حق کارفرما که در گزارشات تجمیعی نرم‌افزار حقوق و دستمزد قابل‌مشاهده بوده و لحاظ کردن آن در حسابداری تولیدی دارای اهمیت است.
  • سایر: سایر هزینه‌های موجود در واحدهای تولیدی که به‌صورت غیرمستقیم در تولید محصولات مؤثر هستند. مانند، هزینه سرویس و نگهداری سالانه دستگاه‌های واحدهای تولیدی.

طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس حجم تولید

در حسابداری بهای پایانی هزینه‌ها با توجه به حجم تولید در یک بازه زمانی مشخص، ممکن است ثابت باشند. مانند، اجاره کارگاه‌ها. هزینه‌ها بر اساس حجم تولید به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند.

  • هزینه‌های ثابت: هزینه‌هایی که همواره در حسابداری تولیدی لحاظ می‌گردند و وابسته به سطح تولید نبوده و با نرخ ثابت ماهانه مستهلک می‌شوند. هزینه هایی مانند: هزینه اجاره کارگاه تولیدی، حقوق کارکنان و... .
  • هزینه‌های متغیر: هزینه‌هایی که به‌صورت مستقیم با تولید محصولات در ارتباط بوده و مرتبط با سطح تولید شرکت است و با افزایش تولید محصول، هزینه‌ها افزایش و با کاهش تولید محصول، هزینه‌ها کاهش می‌یابد. مانند، مواد اولیه که در تولید به مصرف می‌رسند، که این‌ هزینه‌ها همواره متغیر و وابسته به مقدار تولید محصول می‌باشند.
  • هزینه‌های نیمه متغیر: این دسته از هزینه‌ها می‌توانند ثابت، متغیر و وابسته به مقدار تولید باشند. به‌عنوان مثال، بسیاری از کارکنان بخش تولیدی علاوه بر دستمزد ثابت خود، به میزان فروش کالاهای تولیدی نیز دستمزد دریافت می‌نمایند، که این نوع هزینه هم به‌صورت ثابت و هم متغیر می‌باشد.

طبقه‌بندی هزینه‌ها بر اساس رفتار

در این نوع طبقه‌بندی مشخص می‌شود که هزینه‌ها در مقابل تغییرات تولید، چه رفتاری از خود نشان می‌دهند. در حسابداری بهای پایانی هزینه‌ها بر اساس رفتار به‌صورت زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • هزینه‌های ثابت: هزینه‌هایی که بدون توجه به تغییرات حجم تولید در دامنه معین از تولید بدون تغییر هستند. مانند، هزینه استهلاک، هزینه بیمه، هزینه اجاره، عوارض و ... . هر اندازه تولید بیشتر باشد، هزینه‌های ثابت تولید در یک دامنه معین برای هر واحد کمتر خواهد بود. در واقع هزینه ثابت هر واحد برابر است با هزینه ثابت تقسیم ‌بر میزان تولید.
  • هزینه‌های متغیر: هزینه‌هایی هستند که با تغییر در سطح تولید، تغییر می‌یابند. هزینه‌های متغیر در سطح کل تولید متغیر ولی در سطح هر واحد ثابت است.

نرم افزار حسابداری صنعتی

سایر هزینه‌ها در حسابداری بهای پایانی

  • هزینه کل: به مجموع هزینه های ثابت، متغیر و نیمه متغیر گفته می شود.
  • هزینه‌های عملیاتی: هزینه‌های مرتبط با فعالیت‌های روزمره یک کسب و کار است. این هزینه‌ ها بسته به شرایط می‌توانند ثابت یا متغیر باشند.
  • هزینه افزایشی: این هزینه عمدتاً هزینه اضافی مربوط به ساخت یک واحد تولیدی اضافی است. همچنین از آن به عنوان هزینه‌های تفاضلی یاد می‌شود.
  • هزینه‌های فرصت: این نوع هزینه به عنوان هزینه جایگزین تعریف می‌شود که برای پیگیری یک عمل خاص در نظر گرفته ‌می‌شود.
  • هزینه هدر رفته: هزینه‌ای است که متحمل شده و قابل بازیابی نیست.

انواع هزینه‌یابی در حسابداری بهای پایانی

1. هزینه‌یابی استاندارد: در حسابداری بهای پایانی هزینه‌یابی استاندارد به جای هزینه‌های واقعی، هزینه‌های "استاندارد" را به قیمت تمام شده کالاهای فروخته شده (COGS) و موجودی آن اختصاص می‌دهد. هزینه‌های استاندارد مبتنی بر استفاده کارآمد از نیروی کار و مواد برای تولید کالا یا خدمات در شرایط استاندارد عملیاتی است و درواقع مقدار بودجه است. حتی اگر هزینه‌های استاندارد به کالاها اختصاص داده شده باشد، شرکت هنوز باید هزینه‌های واقعی را پرداخت کند. ارزیابی تفاوت بین هزینه استاندارد (کارآمد) و هزینه واقعی انجام شده را تحلیل واریانس می‌نامند. اگر با تحلیل واریانس مشخص شود که هزینه‌های واقعی بالاتر از حد انتظار است، واریانس نامطلوب است. اگر مشخص شود که هزینه‌های واقعی کمتر از حد انتظار است، واریانس مطلوب است. دو عامل در ایجاد واریانس مطلوب یا نامطلوب نقش دارد. هزینه ورودی مانند هزینه کار و مواد، واریانس نرخ در نظر گرفته می‌شود. بازده یا کمیت ورودی، واریانس حجم در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال، اگر شرکت XYZ انتظار دارد 400 ابزارک در یک دوره تولید کند؛ اما، در پایان به تولید 500 ابزارک منجر شود، با توجه به مقدار کل تولید شده، هزینه مواد بالاتر خواهد بود.

2. هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت (ABC): هزینه‌یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) هزینه های سربار از هر بخش را مشخص می‌کند و به کالاها یا خدمات هزینه‌ای اختصاص می دهد. سیستم ABC حسابداری هزینه بر اساس فعالیت‌هایی است که هر رویداد، واحد کاری یا وظیفه با هدف خاص مانند راه‌اندازی ماشین آلات تولید، طراحی محصولات، توزیع کالاهای نهایی یا کارکرد ماشین آلات است. این فعالیت‌ها همچنین محرک‌های هزینه محسوب می‌شوند و آنها معیارهایی هستند که به عنوان مبنای تخصیص هزینه‌های سربار مورد استفاده قرار می‌گیرند. به طور سنتی، هزینه‌های سربار بر اساس یک معیار عمومی، مانند ساعت کار ماشین تعیین می‌شود. تجزیه و تحلیل فعالیت در جایی انجام می‌شود که اقدامات مناسب به عنوان محرک‌های هزینه مشخص شوند. در نتیجه، وقتی صحبت از مدیرانی است که هزینه و سودآوری خدمات یا محصولات خاص شرکت‌ خود را بررسی می‌کنند، ABC بسیار دقیق‌تر و مفیدتر عمل می‌کند. به عنوان مثال، حسابداران هزینه‌ای که از ABC استفاده می‌کنند ممکن است یک نظرسنجی را برای کارمندان خط تولید انجام دهند که پس از آن، میزان زمانی را که برای انجام کارهای مختلف صرف می‌کنند، حساب می‌کنند. هزینه‌های این فعالیت‌های خاص فقط به کالاها یا خدماتی اختصاص می‌یابد که از این فعالیت استفاده کرده‌اند. این هزینه‌یابی به مدیریت کمک می‌کند، تا دریابد دقیقاً کجا زمان و پول صرف می‌شود. برای نشان دادن این موضوع، فرض کنید یک شرکت، هم خرده ریز (مواد اولیه) و هم ابزار تولید می‌کند. خرده ریزها بسیار کار و زمان‌بر هستند و کارکنان تولید نیاز به تلاش عملی دارند. تولید ابزارها به صورت خودکار انجام می‌شود و بیشتر شامل قرار دادن مواد اولیه در دستگاه و انتظار ساعت‌های طولانی برای کالای نهایی است. منطقی نیست که از میزان زمان کار دستگاه برای اختصاص هزینه‌های سربار به هر دو مورد استفاده شود، زیرا خرده ریز‌ها سربار بیشتری مربوط به نیروی کار و ابزارها سربار بیشتری مربوط به استفاده از ماشین دارند.

3. هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت زمان‌گرا (TDABC): در حال حاضر با توجه هزینه های بالای پردازش در سیستم هزینه یابی ABC کمتر از این روش استفاده شده و به جای آن از سیستم هزینه یابی TDABC استفاده می‌شود. هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت زمان‌گرا برای تخصیص هزینه‌های منابع به فعالیت‌ها، نیازی به مصاحبه و پیمایش کارکنان ندارد و هزینه‌های منابع را مستقیماً به موضوعات هزینه تخصیص می دهد. در حسابداری بهای پایانی، برای محاسبه این مدل ابتدا هزینه تدارک و تأمین ظرفیت منابع را انجام می‌دهند؛ سپس، ظرفیت مورد نظر هر موضوع هزینه (معمولا بر حسب زمان) را برآورد کرده و از نرخ هزینه ظرفیت برای تخصیص هزینه‌های منابع دایره به موضوعات هزینه استفاده می‌کند. کاربرد TDABC به دلیل استفاده از یک محرک هزینه (زمان) محدود است و در شرایطی که محرک هزینه بر مبنای زمان نباشد، غیر عملی است.

4. هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت عمل‌گرا (PFABC): یک سیستم ABC یکپارچه است که بهای کالا تولید شده را به عملکرد سازمان وصل می‌کند. این سیستم، علاوه بر این‌که یک سیستم حسابداری بهای پایانی واقعی است، یک سیستم کنترل عملیات نیز محسوب می‌شود. انحرافات مهم و انحرافات بهره وری دایره (سازمان) را مشخص ساخته و برای تجزیه و تحلیل و تصمیم‌گیری‌های مدیریتی از قبیل بهای مواد اولیه مصرفی، استاندارد منابع مصرف شده و کارایی عملیات تولید به نحو مؤثرتری به کار برده می‌شود. باید توجه داشت که این سیستم عموماً برای سازه‌های پیچیده در تولید و خدمات با به کارگیری معادلات زمانی به کار می‌رود و هزینه بالایی دارد.

5. هزینه‌یابی حاشیه‌ای: بهای تمام شده حاشیه‌ای (که در حسابداری بهای پایانی گاهی اوقات تجزیه و تحلیل هزینه-حجم و سود نامیده می‌شود) با افزودن یک واحد اضافی به تولید، بر قیمت تمام شده محصول تاثیر می‌گذارد و برای تصمیمات اقتصادی کوتاه مدت مفید است. هزینه‌یابی حداکثر می‌تواند به مدیریت کمک کند تا تأثیر سطوح مختلف هزینه‌ها و حجم را بر سود عملیاتی شناسایی کند. این نوع تجزیه و تحلیل را می‌توان توسط مدیریت برای بینش در مورد محصولات جدید بالقوه سودآور، قیمت‌های فروش برای محصولات موجود و تأثیر فعالیت‌های بازاریابی به دست آورد. نقطه سربه سر، یعنی سطح تولید که در آن درآمد کل محصول برابر است با کل هزینه، به عنوان کل هزینه‌های ثابت یک شرکت تقسیم بر حاشیه سهم آن محاسبه می‌شود. حاشیه مشارکت، که به عنوان درآمد فروش منهای هزینه‌های متغیر محاسبه می‌شود‌، همچنین می‌تواند به صورت واحد محاسبه شود تا مشخص شود که یک محصول خاص به سود کل شرکت چه میزان کمک می‌کند.

6. هزینه‌یابی واحد: به این نوع، هزینه‌یابی خروجی واحد نیز گفته می‌شود. این نوع هزینه‌یابی در هزینه‌گذاری محصولاتی که در واحدهای یکسان قرار دارند، و برای محصولاتی که به صورت مداوم تولید می‌شوند، استفاده می‌شود. مثال: تولید سیمان، لبنیات، محصولات معدنی و... .

7. هزینه‌یابی سفارش کار: در این روش، هزینه‌های مربوط به هر سفارش کار به‌طور جداگانه محاسبه می‌شود زیرا هرکدام مشخصات و دامنه خاص خود را دارند. محصولات سفارشی نیز تحت پوشش این نوع هزینه‌یابی قرار می گیرند. مثال: تعمیر ساختمان، نقاشی و غیره. در این روش، هزینه‌گذاری برای مشاغلی انجام می‌شود که شامل هزینه‌های سنگین و طولانی مدت بوده و در فضاهای مختلف قرار دارد. از این هزینه به عنوان هزینه‌یابی پایانی/ سفارش کار نیز یاد می‌شود. مثال: ساخت جاده‌ها و پل‌ها، ساختمان‌ها و غیره

8. هزینه‌یابی دسته‌ای: از طریق این روش، هزینه یابی برای واحدهایی که به صورت دسته ایی تولید می شوند و از نظر ماهیت و طرح یکنواخت هستند، انجام می شود. مثال: داروسازی

9. هزینه‌یابی فرآیند: این نوع برای محصولاتی استفاده می‌شود که فرآیندهای مختلفی را پشت سر می‌گذارند. در فرآیندی مانند فرآیند تولید پارچه، فرایندهای مختلفی از جمله نخ ریسی، بافندگی و محصولات نهایی درگیر هستند. هر فرآیندی خروجی منحصر به فرد خود را دارد که به خودی خود یک محصول تمام شده و قابل فروش است. به همین دلیل است برای تعیین هزینه هر مرحله از تولید، از هزینه‌یابی فرآیند استفاده می‌‎شود.

10. هزینه‌یابی خدمات یا عملیات: روشی است که برای هزینه‌یابی عملیات ارائه خدمات مانند حمل و نقل عمومی، راه آهن، خانه سالمندان استفاده می‌شود. در این روش هزینه یک سرویس خاص تعیین می‌شود.

11. هزینه‌یابی مرکب: هنگامی که محصول خروجی شامل قطعات مختلف مونتاژ شده مانند تلویزیون، اتومبیل یا ابزارهای الکترونیکی باشد، باید هزینه اجزا و همچنین محصول نهایی مشخص شود. چنین هزینه‌یابی ممکن است شامل روش‌های مختلف و متعدد هزینه‌یابی باشد.

12. هزینه‌یابی محصول: از روش‌های هزینه یابی محصول در حسابداری بهای پایانی برای تخصیص هزینه به یک محصول تولیدی استفاده می‌شود. روش‌های اصلی هزینه‌یابی موجود، هزینه‌یابی فرآیند، هزینه‌یابی سفارش کار و هزینه‌یابی مستقیم است. هر یک از این روش‌ها در محیط‌های مختلف تولید اعمال شده و برای آن تصمیم‌گیری می‌شود.

روش‌های اصلی هزینه‌یابی محصول در حسابداری بهای پایانی عبارتند از:

1. هزینه‌یابی سفارش کار: این هزینه‌یابی به معنای تخصیص هزینه‌ها به یک کار تولیدی خاص است. این روش زمانی استفاده می‌شود که محصولات انفرادی یا دسته‌ای از محصولات، منحصر به فرد باشند؛ به ویژه هنگامی‌که سفارش کار به‌طور مستقیم به مشتریان ارسال می‌شود یا احتمالاً توسط مشتریان حسابرسی می‌شود.

2. هزینه‌یابی فرآیند: این نوع به معنای انباشت نیروی کار، مواد و هزینه‌های سربار در بخش‌ها یا نهادها است، و سپس کل هزینه تولید به واحدهای انفرادی اختصاص می‌یابد. در حسابداری صنعتی هزینه‌یابی فرآیند زمانی استفاده می‌شود که مقادیر زیادی از همان محصول در طولانی مدت تولید شود.

13. هزینه‌یابی موجودی: روش‌های مختلف هزینه‌یابی موجودی به بهترین وجه، مناسب شرایط مختلف و اهداف مالی است.

1. اولین ورودی از اولین خروجی: روش (FIFO (First In, First Out قدیمی‌ترین هزینه‌ها به کالاهای موجودی فروخته شده اختصاص می‌یابد، بدون توجه به اینکه آیا اقلام فروخته شده واقعاً با آن هزینه خریداری شده اند یا خیر. وقتی تعداد کالاهای موجودی خریداری شده با قدیمی‌ترین هزینه فروخته شود، قدیمی‌ترین هزینه بعدی به فروش اختصاص می‌یابد.

2. روش میانگین هزینه: روش میانگین هزینه با محاسبه میانگین متحرک تمام هزینه‌های موجودی خرید، هزینه موجودی کالا را تعیین می‌کند.

3. روش شناسایی ویژه: روش شناسایی خاص کاملاً منطبق بر هزینه موجودی کالا با واحدهای فروخته شده است و در هنگام فروش کالای خاص، هزینه دقیق هر موجودی کالا را به خود اختصاص می‌دهد.

به‌طورکلی هزینه‌یابی در نرم افزار حسابداری صنعتی به دلیل سرعت و دقت بالاتر نرم افزارها، سریع‌تر و دقیق‌تر انجام می‌شوند. در این نرم افزارها شما می‌توانید با یکبار تعریف داده‌ها، با ارایه ورودی‌های مختلف، نتیجه دلخواه‌تان را بگیرید.

 

نرم افزار حسابداری صنعتی

 

تخصیص هزینه‌های تولید به محصولات

تخصیص هزینه‌های تولید در حسابداری بهای پایانی با توجه به نوع سیستم عملیات تولید، مبتنی بر یکی از سیستم‌های هزینه‌یابی و یا ترکیبی از هر دو سیستم هزینه‌یابی زیر است.

1- سیستم هزینه‌یابی سفارش کار

2- سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای

در شرکت‌هایی که تولید محصولات طبق مشخصات دریافتی از مشتریان انجام می‌شود، بکارگیری سیستم هزینه‌یابی سفارش کار و در شرکت‌هایی که تولید محصولات به‌صورت انبوه و پیوسته صورت می‌گیرد، بکارگیری سیستم هزینه‌یابی مرحله‌ای مناسب می‌باشد.

هر دو سیستم هزینه‌یابی سفارش کار و مرحله‌ای به سه روش زیر قابل‌اجرا می‌باشند.

  • هزینه‌یابی واقعی: در هزینه‌یابی واقعی، کلیه عوامل تشکیل‌دهنده قیمت تمام‌شده محصول؛ شامل هزینه‌هایی است که به‌طور واقعی انجام‌شده‌اند.
  • هزینه‌یابی نرمال: در هزینه‌یابی نرمال، از عوامل قیمت تمام‌شده محصول، هزینه‌های مواد مستقیم و کار مستقیم واقعی بوده ولی سربار کارخانه به‌صورت برآورد شده مورداستفاده قرار می‌گیرد.
  • هزینه‌یابی استاندارد: در هزینه‌های استاندارد با استفاده از استانداردهای مواد مستقیم، کار مستقیم و سربار کارخانه قبل از شروع سال مالی، قیمت تمام‌شده محصول محاسبه و تعیین می‌گردد.

هزینه‌یابی استاندارد شیوه‌ای جهت هماهنگی عملیات حسابداری صنعتی و مهندسی صنایع می‌باشد که مدیران را در زمینه‌های برنامه‌ریزی عملیات، ایجاد انگیزه در کارکنان و کنترل هزینه‌ها یاری می‌رساند. عمده‌ترین اهداف هزینه‌یابی استاندارد عبارت‌اند از:

  • تهیه و تنظیم بودجه عملیاتی
  • کنترل و مدیریت هزینه‌ها
  • تسریع در ارائه گزارشات هزینه
  • تخصیص هزینه‌های ساخت به موجودی‌ها (مواد اولیه، کالای در جریان ساخت و کالای ساخته‌شده)
  • جلوگیری از تأثیر نوسانات نرخ مواد در بهای تمام‌شده محصولات

در هزینه‌یابی استاندارد با تعیین استانداردهایی برای هر یک از هزینه‌های ساخت (مواد مستقیم، دست مستقیم و سربار ساخت) قبل از شروع فعالیت و مقایسه آن‌ها با هزینه‌های واقعی در پایان عملیات تولید می‌توان انحرافات و مغایرت‌های ایجادشده را گزارش نمود و از این طریق عملکرد مدیریت را ارزیابی کرد. این موضوع نشان می‌دهد که هزینه‌یابی استاندارد یک سیستم کنترل می‌باشد که در دو سیستم هزینه‌یابی سفارش کار و هزینه‌های مرحله‌ای در حسابداری بهای پایانی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

 

حسابداری صنعتی چیست

 

هزینه‌های سربار در حسابداری بهای پایانی

به هزینه‌هایی که به‌طور غیرمستقیم در تولید محصولات نقش دارند، هزینه‌های سربار ساخت و یا سربار تولید می‌گویند. هزینه‌های سربار کارخانه به دو صورت، به دوایر تسهیم می‌گردد. نرم افزار حسابداری صنتعی با دسته‌بندی خودکار هزینه‌ها و تقسیم آن‌ها، کار شما را برای بودجه‌بندی و گزارش‌گیری را راحت‌تر از همیشه می‌کند.

  • تسهیم اولیه

پس از شناسایی هزینه‌های عمومی و تفکیک مراکز هزینه، اولین قدم در تسهیم هزینه‌های سربار عمومی، سرشکن کردن هر هزینه به مراکز هزینه، با استفاده از مبنای تسهیم می‌باشد. این عمل تسهیم اولیه گویند. به‌بیان‌دیگر، تسهیم اولیه عبارت است از سرشکن کردن هزینه‌های غیرمستقیم عمومی به دوایر تولیدی و واحدهای خدماتی بر اساس مبناهای مناسب.

  • تسهیم ثانویه

قسمت‌های مختلف یک کارخانه، به دوایر تولیدی و خدماتی تقسیم می‌شوند. دوایر خدماتی، به‌منظور تسهیل در امر تولید و کمک به آن ایجادشده‌اند و هزینه‌های این دوایر باید بر اساس معیارهای سنجیده و قابل‌قبول، بین دوایر تولیدی سرشکن گردد. این عمل را تسهیم ثانویه گویند. به‌عبارت‌دیگر، تسهیم ثانویه سرشکن کردن هزینه‌های دوایر خدماتی به دوایر تولیدی بر مبنایی مناسب می‌باشد. در حسابداری بهای پایانی، این عمل، برای محاسبه بهای تمام‌شده محصولات ضروری است.

معمولاً در مؤسسات، دوایر خدماتی علاوه بر ارائه خدمت به دوایر تولیدی، با یکدیگر نیز تبادل خدمت می‌نمایند. برای انجام تسهیم ثانویه، ابتدا باید رابطه هر دایره خدماتی با سایر دوایر مشخص گردد و حتی‌الامکان مبنایی انتخاب شود که نشان‌دهنده این ارتباط باشد. دلیل انجام تسهیم ثانویه، انتقال هزینه‌های دوایر خدماتی به واحدهای تولیدی به ‌تناسب استفاده از سرویس آن‌ها می‌باشد؛ زیرا دوایر خدماتی به علت عدم تولید محصول، امکان بازیافت هزینه‌های خود را نخواهند داشت. در حسابداری صنعتی روش‌های تسهیم ثانویه، عبارت‌اند از: روش مستقیم، روش یک‌طرفه و روش دوطرفه.

  • تسهیم ثانویه به روش مستقیم

در این روش، از خدمات متقابل دوایر خدماتی به یکدیگر صرف‌نظر می‌شود و سهم هزینه هر دایره خدماتی از تسهیم اولیه، مستقیماً به دوایر تولیدی سرشکن می‌گردد؛ به همین دلیل نتایج حاصل از این روش، چندان مطلوب و دقیق نیست.

  • تسهیم ثانویه به روش یک‌طرفه

این روش، در شرایطی به کار گرفته می‌شود که بعضی از دوایر خدماتی، به‌صورت یک‌طرفه به دوایر دیگر خدماتی سرویس می‌دهند ولی از آن‌ها سرویس نمی‌گیرند، البته کمتر دایره‌ای ممکن است یافت شود که از سرویس متقابل سایر دوایر بی‌نیاز باشد، ولی سرویس متقابل دریافتی یک دایره خدماتی از دایره خدماتی دیگر ممکن است آن‌قدر ناچیز باشد که بتوان از آن صرف‌نظر نمود.

  • تسهیم ثانویه به روش دوطرفه ریاضی

در این روش حسابداری بهای پایانی، خدمات متقابل دوایر خدماتی به یکدیگر به‌طور دقیق در نظر گرفته می‌شود و هزینه هر دایره خدماتی به دوایر تولیدی و دوایر خدماتی استفاده‌کننده، سرشکن می‌گردد. به همین دلیل، استفاده از این روش، صرف‌نظر از نتایج دقیقی که به دست می‌دهد، مستلزم محاسبات پیچیده و طولانی خواهد بود.

ازآنجاکه دایره خدماتی مستقل از سرویس سایر دوایر خدماتی استفاده نمی‌کند، ابتدا باید هزینه‌های این دایره بر اساس مبنایی مناسب به دوایر سرویس‌گیرنده سرشکن گردد تا هزینه قابل تسهیم دوایر خدماتی دیگر مشخص شود. به‌عبارت‌دیگر، درروش فوق حق تقدم تسهیم با دایره خدماتی مستقل می‌باشد. به همین ترتیب، باید عمل تسهیم را برای سایر دوایر خدماتی ادامه داد تا هزینه به دوایر تولیدی سرشکن گردد.

اگر دایره خدماتی مستقل، مشخص نباشد، دایره‌ای که از تسهیم اولیه سهم بیشتری دارد، به‌عنوان دایره سرویس‌دهنده افزایش می‌یابد. بر اساس روش‌های هزینه‌یابی، هزینه‌های سربار بر اساس حجم تولید، ساعت کار پرسنل، تعداد پرسنل و مساحت و.. تسهیم می‌گردد.

مبنای تسهیم برخی از هزینه های سربار در حسابداری صنعتی در جدول 1 ارائه شده است.

جدول 1. مبنای تسهیم برخی از هزینه‌های انبار

شماره

عنوان هزینه

مبنای تسهیم

1

هزینه بیمه‌های اجتماعی کارگران

دستمزد مستقیم

2

هزینه بیمه حوادث ناشی از کار

تعداد کارگران

3

هزینه بیمه ساختمان، تأسیسات و ماشین‌آلات

ارزش ساختمان، تأسیسات و ماشین‌آلات

4

هزینه استهلاک ساختمان

مساحت زیربنا

5

هزینه استهلاک ماشین‌آلات

ساعت کارماشین، تعداد تولید، ارزش ماشین‌آلات

6

هزینه سوخت و روشنایی

برآوردهای فنی، مساحت زیربنا

7

هزینه اجاره ساختمان

مساحت زیربنا

8

هزینه برق صنعتی

ساعت کار ماشین

9

هزینه رفاهی کارگران

تعداد کارگران

10

هزینه آب‌بها

کنتور، برآوردهای فنی

11

هزینه حرارت مرکزی

برآوردهای فنی، مساحت زیربنا

12

هزینه حمل به داخل

مواد مصرفی

13

هزینه سرپرستی

تعداد کارکنان

14

هزینه تلفن و اینترنت

تعداد کارکنان، تعداد کاربران اینترنت

 

بهای تمام شده در برابر حسابداری مالی

در حالی که حسابداری صنعتی اغلب توسط مدیریت در یک شرکت برای کمک به تصمیم گیری استفاده می‌شود، حسابداری مالی همان چیزی است که سرمایه‌گذاران یا طلبکاران می‌بینند. حسابداری مالی وضعیت مالی و عملکرد یک شرکت را از طریق صورت های مالی، که شامل اطلاعاتی در مورد درآمد، هزینه‌ها، دارایی ها و بدهی های آن است، ارائه می‌دهد. حسابداری هزینه می‌تواند به عنوان ابزاری برای مدیریت در بودجه‌بندی و تنظیم برنامه‌های کنترل هزینه، مفید باشد که می‌تواند حاشیه خالص شرکت را در آینده بهبود بخشد. یک تفاوت اساسی بین حسابداری بهای پایانی و حسابداری مالی این است که در حسابداری مالی هزینه بسته به نوع معامله طبقه بندی می‌شود، حسابداری صنعتی هزینه‌ها را با توجه به نیاز اطلاعات مدیریت طبقه‌بندی می‌کند. حسابداری هزینه، از آنجا که توسط مدیریت به عنوان ابزاری داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرد، نیازی به رعایت هیچ استاندارد خاصی مانند اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) ندارد و در نتیجه، استفاده از شرکتی به شرکت یا بخشی به بخش دیگر متفاوت است. نرم افزار حسابداری مالی و نرم افزار حسابداری صنعتی هم مانند اصل موضوع با هم تفاوت دارند. اما در دنیای نرم افزارها حرکت بین حسابداری صنتعی به مالی و برعکس فقط با یک کلیک انجام می‌شود. در این نرم افزارها شما می‌توانید به راحتی بین حساب‌های مختلف جابه‌جا شوید.

 

قیمت ERP تیمیار

حسابداری بهای تمام شده

 

بهای تمام شده کالای فروش رفته

برای تولید یا ساخت یک کالا عوامل متعددی وجود دارد که شامل هزینه می‌شود. مانند، هزینه مواد اولیه، هزینه حقوق پرسنل، هزینه سربار و فروش، توزیع و ... . اما، بهای تمام شده کالای فروش رفته دقیقاً با آن قسمتی از هزینه‌ها مرتبط است که به صورت مستقیم در تولید یک محصول دخیل هستند و هزینه‌های غیر مستقیمی مانند هزینه فروش، توزیع و بازاریابی و ... شامل بهای تمام شده کالای فروش رفته نبوده و در آن محاسبه نمی‌شود.

1. روش محاسبه بهای تمام شده کالاهای تولیدی (فرمول بهای تمام شده کالاهای تولیدی)

در حسابداری صنعتی به منظور محاسبه بهای تمام شده کالاهای ساخته شده ، ابتدا موجودی کالای پایان دوره و ابتدای دوره محاسبه شده و سپس بهای تمام شده کالای تولید طبق فرمول زیر محاسبه می شود.

 

موجودی کالای ابتدای دوره = موجودی تعدادی کالا در انبارها * بهای هر کالا

موجودی کالای پایان دوره = موجودی تعدادی کالا در انبارها * بهای هر کالا

موجودی مواد اولیه اول دوره= موجودی تعدادی مواد اولیه در انبارها * بهای هر کالا

موجودی مواد اولیه آخر دوره= موجودی تعدادی مواد اولیه در انبارها * بهای هر کالا

بهای تمام شده کالای تولیدی= (موجودی مواد اولیه اول دوره + خرید مواد اولیه - تخفیف)-(موجودی مواد اولیه آخر دوره + بهای تمام شده مواد اولیه به فروش رسیده +دستمزد + سربار تولید+موجودی کالای اول دوره)-(موجودی کالای پایان دوره)

 

2. روش محاسبه بهای تمام شده کالای فروش رفته (فرمول بهای تمام شده کالای فروش رفته)

در حسابداری صنعتی به منظور محاسبه بهای کالای فروش رفته ابتدا باید مقدار خرید خالصی که در سازمان انجام شده است را بدست آورد تا بتوان مقدار آن را با موجودی کالای ابتدای دوره جمع نمود و مقدار موجودی کالای آماده‌ی فروش را محاسبه کرد. با محاسبه بهای موجودی کالای آماده فروش زمینه فراهم می‌گردد تا بهای تمام شده کالای فروش رفته محاسبه شود و آن را از موجودی کالای پایان دوره کسر کرده و بهای تمام شده کالای فروش رفته محاسبه می‌گردد.

 

خرید خالص (کالای خریداری شده) = خرید طی دوره + اضافات خرید – (برگشت از خرید + تخفیفات درصدی خرید + کسورات خرید)

موجودی کالای ابتدای دوره = موجودی کالای تعدادی در انبارها که قابل شمارش باشد * بهای هر کالا

موجودی کالای آماده برای فروش = موجودی کالای اول دوره + خرید خالص

موجودی کالای پایان دوره = موجودی کالای تعدادی در انبارها که قابل شمارش باشد * بهای هر کالا

بهای تمام شده کالای فروش رفته = موجودی کالای آماده برای فروش – موجودی کالای پایان دوره

 

3. جدول بهای تمام شده کالای فروش رفته

بهای تمام شده کالای ساخته شده طی یک دوره با استفاده از اطلاعات نمونه جدول 2 به این صورت محاسبه می‌شود که هزینه مواد مستقیم، هزینه دستمزد مستقیم و سربار ساخت با هم جمع شده و هزینه‌های تولید را تشکیل می‌دهند. هزینه‌های تولید با موجودی کالای در جریان ساخت ابتدای دوره جمع شده و بهای تمام شده کالای در جریان ساخت را تشکیل می‌دهد. این بها از موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره کسر شده و بهای تمام شده کالای ساخته شده یا فروش رفته محاسبه می‌گردد.

جدول 2. جدول بهای تمام شده کالای ساخته شده

شرکت رایان صنعت

جدول بهای تمام شده کالای ساخته شده

شهریور 1399

عنوان

اصطلاح صنعتی

مبلغ (ریال)

خرید مواد اولیه طی دوره

هزینه مواد مستقیم

98.000.000

کرایه حمل مواد اولیه خریداری شده

9.000.000

دستمزد پرسنل دخیل در کار

هزینه دستمزد مستقیم

80.000.000

هزینه های غیر مستقیم ساخت کالا

سربار ساخت

59.000.000

جمع هزینه‌های تولید

۲۴۶,۰۰۰,۰۰۰

اضافه می‌شود: موجودی کالای در جریان ساخت ابتدای دوره

-

56.000.000

بهای تمام شده کالای در جریان ساخت طی دوره

۳۰۲,۰۰۰,۰۰۰

کسر می‌شود: موجودی کالای در جریان ساخت پایان دوره

-

34.000.000

بهای تمام شده کالای ساخته شده طی دوره

۲۶۸,۰۰۰,۰۰۰

 

با تغییرات روزافزون در صنایع و پیچیدگی‌های کسب وکارها، به منظور تصمیم‌گیری مناسب، برنامه‌ریزی، کنترل و داشتن اقدامات مؤثر، مدیریت هزینه و هزینه‌یابی در سازمان امری بسیار ضروری است. حسابداری صنعتی (حسابداری بهای پایانی) شاخه‌ای از علم و فن حسابداری است که وظیفه آن

جمع‌آوری اطلاعات مربوط به عوامل هزینه و محاسبه بهای تمام شده‌ محصولات و خدمات است و با تجزیه و تحلیل گزارش‌ها، راه‌های تولید روش‌های تقلیل بهای پایانی تولیدات را بیان می‌کند که این امر باعث مدیریت صحیح هزینه‌ها و برنامه‌ریزی منسجم برای آینده سازمان می‌گردد.

اهمیت استفاده از نرم افزار حسابداری صنعتی در کاربرد آن برای بخش‌های مختلف سازمان است. بهای پایانی برای محاسبه دقیق هزینه واقعی محصولات، کنترل هزینه‌های تولید، محاسبه هزینه مواد، هزینه کارگر و به‌طور کلی منابع تولید استفاده می‌شود. این نرم افزار یکی از ابزارهای مهم برای حسابداری مدیریت و کمک به مدیران برای تصمیم‌گیری بهتر است. اهمیت آن برای مدیران این است که می‌توانند در لحظه به گزارش‌های مختلف و کاربردی مورد نیازشان دسترسی داشته باشند.

نرم افزار حسابداری صنعتی مختص تمام سازمان‌ها است. چه کسب‌وکارهای کوچک و کارگاهی و چه کارخانه‌های عظیم و صنایع بزرگ. بهینه‌سازی فرایندها و فعالیت‌های حسابداری صنعتی می‌تواند بخش زیادی از کارهای سازمان را پیش برد. نکته مهم دیگر در اهمیت این نرم افزار این است که می‌تواند در فروشگاه‌ها‌ی زنجیره‌ای، کارخانه‌ها و... استفاده شود. البته که بهای پایانی و نرم افزار حسابداری صنعتی بیشتر برای حوزه‌های صنعتی و خدماتی بزرگ کاربرد دارد. اما کاربرد آن‌ها در سازمان‌های کوچک و متوسط نیز به‌خوبی می‌تواند پاسخگوی نیازهای سازمان باشد.

اطلاعات ارایه شده در نرم افزار حسابداری صنعتی اصلی‌ترین ورودی حسابداری مدیریت است. از این رو معتبر بودن آن‌ها در گرفتن تصمیم‌های مهم و حیاتی سازمان نقش مهمی دارد. هدف حسابداری بهای پایانی محاسبه هزینه‌ها است. محاسبه هزینه‌ها نیز اصلی‌ترین ابزار بررسی وضعیت سازمان و کنترل سود و زیان سازمان است.

نرم افزار حسابداری صنعتی در تصمیم‌گیرهای مدیران میانی و ارشد سازمان نیز تاثیر مستقیم دارد. برای مثال استفاده از این ابزار برای مدیران این مزایا را به‌‌همراه دارد:

  • طبقه‌بندی هزینه‌ها براساس فعالیت‌ها، محصولات و فرایندها؛
  • برنامه‌ریزی و کنترل مالی براساس طبقه‌بندی‌های انجام شده؛
  • اطلاعات نرم افزار حسابداری صنعتی مبنای تشخیص حسابداران است؛
  • داده‌های موجود در این نرم افزار از بودجه سازمان محافظت می‌کند؛
  • داده‌های موجود برای تحلیل داده‌ها استفاده می‌شود؛
  • برای ارزیابی موجودی‌های شرکت بهترین منبع به حساب می‌آید؛
  • و... .

 

نرم افزار حسابداری صنعتی و نقش آن در کسب‌وکارهای تولیدی

نرم افزار حسابداری صنعتی به مدیریت کارآمد بر وضعیت هزینه‌ای و سودآوری فعالیت‌های واحدهای صنعتی کمک می‌کند. مدیران این کسب و کارها به سیستمی جامع نیاز دارند تا به کمک آن ارزیابی صحیحی نسبت به فعالیت واحدهای تولیدی سازمانشان داشته باشند. اما چگونه می‌توانیم فرآیندهای تولید واحدهای صنعتی را در قالب سیستمی متمرکز انجام دهیم؟ فرآیندهایی نظیر تدارک مواد، کنترل موجودی، مدیریت کردن تقاضا و تناسب هزینه‌ها و درآمدهای تولید. با مرور کردن ادامه این مطلب، به نقش چنین سیستمی در کارآمدی فرآیندهای کسب و کارتان پی می‌برید. با این مطلب تیمیار همراه باشید تا:

  • نرم افزار حسابداری صنعتی و کارکرد اصلی‌اش را در سازمان‌ها معرفی کنیم
  • چگونگی ادغام شدن این نرم‌افزار با سیستم‌های اطلاعات مدیریت و تأثیرگذاری‌اش بر برآوردهای مالی و هدف‌گذاری مدیریتی واحدهای صنعتی را کشف کنیم
  • عمده‌ترین روش‌های حسابداری را در سیستم حسابداری صنعتی بررسی کنیم
  • و البته تردیدتان را درباره به‌کارگیری چنین سیستمی در کسب و کارتان به یقین تبدیل کنیم!

 

منظور از حسابداری صنعتی چیست و چرا برای انجام دادن آن به نرم‌افزار نیاز داریم؟

حسابداری صنعتی به زبان ساده یعنی تعیین کردن هزینه‌های تولید که عاملی کلیدی برای جهت‌دهی به تصمیم‌های راهبردی مدیران کسب و کار است. البته در برخی منابع این نوع حسابداری را با «حسابداری بهای پایانی» یکی می‌دانند. با توجه به اهمیت تحلیل هزینه‌های تولید واحدهای صنعتی برای تعیین کردن وضعیت حاشیه سود آن‌ها، فرآیندها و ابزارهایی لازم است که بتوانند داده‌ها و گزارش‌هایی مطمئن و آنی را در این خصوص در اختیار مدیران بگذارند. لذا سیستم حسابداری صنعتی بهترین پلتفرم یا ابزار این کار است.

 

کار اصلی سیستم حسابداری صنعتی  در کسب و کارها چیست؟

سیستم حسابداری صنعتی به‌نوعی از صفر تا صد این نوع حسابداری در کنار کاربران سازمان است تا بتوانند هزینه‌های تولید کالا یا سفارش کاری خاص را به کمک داده‌های مربوط به فعالیت‌های انجام شده و به تفکیک بخش‌ها و نیز مصرف مواد در فرآیندهای آن‌ها ارزیابی کنند. نرم افزار حسابداری صنعتی در کنار سیستم‌های حسابداری تحلیلی، کمک می‌کند تا تصویر کاملی از وضعیت فعالیت‌های اصلی واحد صنعتی به دست آید و امکان بررسی و بازطراحی اقدامات را لازم برای توسعه کسب و کار در آینده فراهم می‌کند. در این‌صورت می‌توانیم امیدوار باشیم که درصد قابل قبولی از نتایج مورد انتظار محقق خواهند شد.

 

آیا نرم افزار حسابداری صنعتی همان کار حسابداری بهای پایانی را انجام می‌دهد؟

سیستم حسابداری تولیدی تا حدی با نرم‌افزار بهای پایانی متفاوت است اما همپوشانی زیادی با آن دارد. این تفاوت‌ها عمدتاً به نوع کسب و کار مربوط می‌شوند. در واقع، سیستم حسابداری تولیدی با داده‌های فرآیندهای تولید سر و کار دارد و با ادغام کردن این داده‌ها با اطلاعات ترازنامه می‌توانیم هزینه‌های تولید را تعیین کنیم. این نوع حسابداری به هزینه‌های غیرمستقیم تولید نیز مربوط می‌شود و به دنبال راهی برای شناسایی کردن و تخصیص دادن آن‌ها به درست‌ترین روش ممکن است. بنابراین، هزینه‌های تولید با استفاده از داده‌های حسابداری تولیدی یا بهای پایانی محاسبه می‌شوند.

 

هدف از به‌کارگیری نرم افزار حسابداری صنعتی چیست؟

حسابداری تولیدی بسته به نیازمندی‌های سازمان‌های مختلف، ویژگی‌های متفاوتی دارد. در این نوع حسابداری نیازی به رعایت کردن کردن دقیق استانداردهای حسابداری نیست و انتخاب کردن نوع این سیستم به ماهیت کار سازمان بر می‌گردد. هدف اصلی این سیستم حسابداری عبارت است از: تولید کردن داده‌ها و گزارش‌هایی به‌هنگام برای تأثیرگذاری بر تصمیمات راهبردی مدیران کسب و کارها در میان‌مدت و بلندمدت. بنابراین، به کمک این نرم‌افزار می‌توانید کنترل بهتری بر عوامل زیر داشته باشید:

  • هزینه‌های تولید و حاشیه فروش
  • مقادیر موجودی
  • عدم اطمینان روندهای آتی تولید

 

نرم افزار حسابداری صنعتی چه مزایایی برای کسب و کارها دارد؟

  • این سیستم حسابداری با استفاده از اطلاعات تک تک فعالیت‌های انجام شده در بخش‌های مختلف و میزان مواد مصرفی‌شان، هزینه‌های تولید کالاهای مختلف یا سفارشات کاری را تعیین می‌کند. این فرآیند امکان تعریف کردن مکانیزمی کنترلی را برای حاشیه‌های سود مختلف فراهم می‌کند.
  • نتایج این سیستم در کنار داده‌های حسابداری مالی، امکان ارزیابی کردن کارایی هر خط تولید شرکت و ظرفیت سود آن‌ها را فراهم می‌کند.
  • به کمک نرم افزار حسابداری صنعتی می‌توانیم حاشیه سود واحد صنعتی را محاسبه کنیم؛ یعنی تفاوت بین قیمت فروش و هزینه‌های تولید. برای آن‌که شرکت بتواند درآمدزایی کند، حاشیه سود نیز باید بتواند هزینه‌های تولید را پوشش دهد؛ وگرنه فعالیت تجاری واحد صنعتی ناپایدار خواهد بود. تنها راه جلوگیری از این وضعیت محاسبه صحیح هزینه‌های تولید و استفاده کردن از یک سیستم حسابداری کارآمد است.

 

نرم افزار حسابداری صنعتی مدیریت کردن کدام شاخصه‌های کارکردی سازمان را نظام‌مند می‌کند؟

  • محاسبه حاشیه‌های سود هر محصول که به مدیران واحدهای صنعتی کمک می‌کند تا بیشتر بر سودآورترین محصولات تأکید کنند.
  • ارزیابی راهبردهای قیمت‌گذاری مختلف
  • ارزیابی وضعیت به‌صرفه بودن تولید داخلی نسبت به کار قراردادی
  • پیش‌بینی کردن رویدادها با تخصیص‌دهی بودجه‌های اقتصادی، سرمایه‌ای و مالی. البته برنامه‌ای که در ابتدای سال در مرحله بودجه‌ریزی تنظیم می‌شود، باید دائماً تحت نظارت باشد و در صورت لزوم، با بررسی کردن وضعیت عملیات، تصحیح شود.

 

 

نرم افزار حسابداری صنعتی

 

 

نرم افزار حسابداری صنعتی مجموعه‌های تخصصی نظیر تیمیار چه خدماتی در زمینه کنترل کردن موجودی ارائه می‌دهند؟

  • این سیستم حسابداری امکان ارزیابی و کنترل کردن موجودی خطوط تولید واحد صنعتی را فراهم می‌کند. این مسئله نه تنها از نظر عملیاتی که از نظر اقتصادی و حقوق صاحبان سهام نیز بسیار مهم است. شاید تصور کنید که تأمین کردن موجودی بیش از نیاز باعث عرضه کردن بهتر آن به بخش‌های مختلف تولید یا فروش بهتر می‌شود؛ باید توجه کنید که موجودی مازاد می‌تواند باعث چند مسئله حیاتی برای واحد صنعتی شود.
  • استفاده کردن بیش از حد از منابع مالی که ممکن است در ادامه کار باعث کمبود منابع مالی سازمان و افزایش غیرمعمول تعهدات سازمان شود.
  • ریسک اقتصادی ناشی از عوامل مختلف مرتبط با موجودی مثل فرسودگی یا فساد مواد در انبار.

در نتیجه، نرم افزار حسابداری صنعتی با تولید کردن اطلاعات دقیق و آنی درباره وضعیت موجودی، ریسک نگهداری آن را برای کسب و کارها بهینه می‌کند.

  • سیستم حسابداری تولیدی امکان ارزیابی کردن موجودی‌ها را نیز فراهم می‌کند. این کار را هر شرکت باید دست‌کم سالی یک بار و هنگام گزارش کردن صورت‌های مالی سالانه انجام دهد. ارزیابی کردن موجودی‌ها در غیاب سیستم کارآمد و بهینه‌ای نظیر تیمیار بسیار پیچیده می‌شود؛ اما مهم‌تر از آن، ریسک گزارش کردن تقریبی اطلاعات موجودی است که نمی‌گذارد تا ارزش واقعی آن و چند و چون ریسک مربوطه را به درستی تشخیص دهیم.

 

مهم‌ترین روش‌های هزینه‌یابی در نرم افزار حسابداری صنعتی کدامند؟

بسته به صنعت و نیاز واحدهای صنعتی، می‌توانیم انواع  مختلف حسابداری تولیدی را انتخاب کنیم. تقریباً همه شرکت‌ها برای دستیابی به اطلاعاتی دقیق درباره شرایط تولیدشان، دست‌کم سالی یکبار از روش هزینه‌یابی استاندارد کمک می‌گیرند و برخی دیگر نیز هزینه‌یابی واقعی را به‌صورت ماهانه در دستور کار دارند. در ادامه، ‌به اختصار این دو روش کاربردی در کسب و کارهای مختلف را مرور می‌کنیم.

  • هزینه‌یابی استاندارد

این نوع حسابداری راهکاری بهینه برای مشاغلی است که در آن‌ها هزینه تولید در طی زمان ثابت می‌ماند یا دست‌کم تغییراتی جزئی دارد. نرم افزار حسابداری صنعتی تنظیم شده با این روش باید هزینه تولید را فقط یکبار، در دوره بودجه و صرفاً بر اساس داده‌هایی محاسبه کند که در طی زمان تغییری نمی‌کنند؛ البته تغییرات آن‌ها نسبت به سال قبل در نظر گرفته می‌شوند؛ یعنی زمان لحاظ کردن تغییرات سالی یکبار و در هنگام محاسبه کردن هزینه تولید صورت می‌گیرد. اما این روش شاید برای آن دسته از شرکت‌هایی که هزینه تولیدشان در طی سال تغییرات زیادی می‌کند، مناسب نباشد.

  • هزینه‌یابی واقعی

این روش در نرم افزار حسابداری صنعتی بهترین گزینه برای کسب و کارهایی است که نوسانات بازار بر هزینه‌های تولیدشان تأثیر دارد؛ لذا لازم است این هزینه‌ها را به‌طور منظم و حتی هفتگی بررسی کنند. به‌عنوان مثال، شرکت‌هایی است که هزینه مواد اولیه محصولاتشان در طی سال نوسانات زیادی دارد، باید از این نوع هزینه‌یابی استفاده کنند. در صورتی‌که چنین محاسبه‌ای به‌صورت ثابت و دوره‌ای در این سیستم حسابداری انجام نشود، ممکن است مقادیر حاشیه‌ای به درستی محاسبه نشوند و واحد صنعتی را به سمت انتخاب‌هایی غیرسودآور و غیرمولّد سوق دهند.

 

سازمان‌ها  چگونه از سیستم حسابداری تولیدی برای تعدیل کردن اثرات بی‌ثبات‌کننده بازار بر کسب و کارشان استفاده می‌کنند؟

به‌کارگیری نرم افزار حسابداری صنعتی کارآمد و متناسب با اقتضائات کسب و کار سازمان کمک می‌کند تا در شرایط عدم اطمینان بازار، محصولات یا خدماتی مطابق با الزامات هزینه‌ای و حاشیه سود تولید، انتخاب شوند. در واقع، مدیران این کسب و کارها با رصد و بررسی کردن دوره‌ای روند قیمتی مواد مصرفی تولید، می‌توانند برآوردی دقیق و به‌هنگام نسبت به هزینه‌های آتی آن داشته باشند. در نتیجه، می‌توانند آگاهانه‌تر با شرایط عدم اطمینان محیطی مواجه شوند. بنابراین شرکت‌هایی که سیستم حسابداری تولیدی به‌هنگامی دارند، بهتر می‌توانند تصمیم‌های تجاری آینده را با شرایط بی‌ثبات موجود تنظیم کنند.

 

حسابداری صنعتی و کسب‌وکارهای امروزی

سیستم‌های حسابداری صنعتی راه مؤثری برای مدیریت کردن پیچیدگی‌های فرآیندهای مالی صنایع مختلف هستند. این سیستم‌ها کنترل جامع و نظام‌مندی را بر هزینه‌های تولید محصولات یا ارائه خدمات فراهم می‌کنند. در نتیجه، مدیران کسب و کارها با خودکار شدن بسیاری از فرآیندهای هزینه‌ای و مراحل مختلف پردازش سفارش‌ها، وقت بیشتری برای پرداختن به کارهای اصلی کسب و کارشان خواهند داشت. اما حسابداری بهای پایانی با چه ساز و کاری انجام می‌شود؟ چگونه می‌توانیم نرم‌افزاری کارآمد و مناسب را برای انجام دادن اصولی این کار انتخاب کنیم؟ در ادامه با ما همراه باشید تا از این نوع حسابداری و کارکرد سیستم‌های حسابداری بهای پایانی بیشتر بگوییم. در ادامه سعی می‌کنیم تا به مفاهیم اصلی این حوزه بپردازیم و:

  • انواع هزینه‌ها و تکنیک‌های هزینه‌یابی را در حسابداری بهای پایانی بررسی کنیم.
  • کارکردهای نرم‌افزار حسابداری صنعتی را بشناسیم و نحوه انتخاب کردن سیستم مناسب برای سازمان را یاد بگیریم.
  • روش حسابداری بهای پایانی را مرور و آن را با حسابداری مالی مقایسه کنیم
  • از برخی مزایا و محدودیت‌های این نوع حسابداری بگوییم.

حسابداری صنعتی که امروز می‌شناسیم چگونه شکل گرفته است؟

حسابداری بهای پایانی مفهوم جدیدی نیست و از قرن‌ها پیش به کار رفته است. این روش بهترین مسیر را پیش پای کسب و کارها می‌گذارد تا فعالیت‌ها و هزینه‌هایشان را مشخص و کنترل کنند. لذا آن را می‌توانیم تکمیل کننده کار حسابداری مالی سنتی بدانیم. در ادامه به تاریخچه کوتاهی درباره مراحل تکامل این نوع حسابداری اشاره می‌کنیم.

  • قبل از عصر طلایی صنعتی شدن، عمده هزینه‌های کسب و کارها چیزی بود که امروزه به‌عنوان هزینه‌های متغیر می‌شناسیم؛ مثل هزینه‌های نیروی کار، مواد و...
  • انقلاب صنعتی باعث شد تا کسب و کارها «هزینه های ثابت» بیشتری داشته باشند. این هزینه‌ها ارتباط مستقیمی با تولید کالا یا خدمات ندارند؛ از جمله: اجاره، استهلاک، هزینه‌های ذخیره‌سازی و...
  • با توسعه راه‌آهن، صنعت فولاد و سایر صنایع بزرگ، محاسبات مربوط به هزینه‌های ثابت اهمیت پیدا کرد؛ طوری‌که تخصیص دادن این هزینه‌ها برای تصمیم‌گیری مدیران، قیمت‌گذاری و توسعه محصولات ضرورت داشت. چنین نیازی را می‌توانیم خاستگاه این مدل حسابداری را بدانیم.
  • بنابراین منشاء و تکامل حسابداری بهای پایانی را می‌توانیم در انقلاب صنعتی جستجو کنیم. نیازمندی‌های دوران پس از صنعتی شدن، به وجود آمدن شاخه‌ای از حسابداری مالی با عنوان فرآیند حسابداری بهای پایانی را در پی داشت. ایده این کار عبارت بود از این مسئله که به کسب و کارها کمک شود تا هزینه‌هایشان را ثبت و پیگیری کنند.
  • این نوع حسابداری در چند دهه اخیر، تکامل و رشد سریعی داشته است و رویه‌ها و تکنیک‌های جدیدی جهت تصحیح فرآیندهای آن به کار گرفته شده‌اند.
  • ایده اصلی ایجاد حسابداری صنعتی رفع محدودیت‌های سیستم حسابداری سنتی بود. در نتیجه، این نوع حسابداری به کنترل کردن هزینه‌های سازمان‌ها و بیشینه‌سازی کارایی آن‌ها کمک می‌کند؛ چیزی که حسابداری مالی قادر به انجامش نیست.
  • روش‌های علمی فوق در زمینه حسابداری به مرور زمان منجر به شکل‌گیری استانداردها شد. هدف از این استانداردها یکسان‌سازی روش‌های حسابداری بهای پایانی در یک صنعت یا اقتصاد بود که به‌تدریج تکامل یافت و چیزی شد که امروزه می‌شناسیم.

 

مطالب مهم حسابداری صنعتی

چه اقتضائاتی سازمان‌ها را در فضای تجاری امروز به سمت به‌کارگیری حسابداری صنعتی سوق می‌دهد؟

کسب و کارها در محیط پویای دنیای امروز باید عوامل پیچیده زیادی نظیر رقابت، تازه‌واردها، ریسک‌ها، عدم اطمینان و... را کنترل کنند. چنین شرایطی مدیریت کردن و گسترش این سازمان‌ها را بسیار پیچیده‌تر و دشوارتر می‌کند. این وضعیت را نمی‌توانستیم قبل از صنعتی شدن یعنی زمانی ببینیم که مشاغل، کوچک بودند و در محیط نسبتاً ساده‌تری فعالیت می‌کردند. بنابراین مدیران کسب و کارها در دنیای امروز برای مدیریت کردن موفقیت‌آمیز کسب و کارشان به ورودی‌ها و فرآیندهای زیادی نیاز دارند. لذا حسابداری مالی سنتی صرف برای مدیریت کردن اثربخش سازمان‌های متوسط و بزرگ کافی نیست و روش کارآمد و جامع دیگری باید به کمک آن بیاید.

کسب و کارها با به‌کارگیری حسابداری صنعتی چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

حسابداری بهای پایانی به طبقه‌بندی، ثبت و تخصیص مناسب هزینه‌ها به منظور تعیین کردن بهای پایانی محصولات یا خدمات مربوط است. همچنین، این شیوه حسابداری داده‌هایی نظام‌مند را با هدف نظارت و راهنمایی در اختیار مدیران قرار می‌دهد. این نوع حسابداری با هزینه‌های تولید، فروش و توزیع سر و کار دارد که شامل تعیین هزینه هر شغل، سفارش، محصول، فرآیند یا خدمات است. با این توصیف، هدف از این مدل حسابداری دستیابی به روش‌هایی است که به کمکشان بتوانیم هزینه‌های مواد، دستمزدها و سربار را ثبت و طبقه‌بندی کنیم و تخصیص دهیم. لذا اهداف اصلی حسابداری بهای پایانی را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • تعیین کردن هزینه هر واحد محصولات مختلف که به تولیدکنندگان مربوط می‌شود.
  • تحلیل کردن صحیح هزینه‌های فرآیند و عملیات
  • افشای منابع اتلاف مواد، زمان، هزینه‌ها یا مربوط به استفاده از تجهیزات و تهیه گزارش‌هایی که ممکن است برای کنترل کردن آن‌ها ضروری باشند.
  • فراهم‌سازی داده‌های لازم و کمک کردن به تثبیت قیمت محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده به کمک سیستم حسابداری صنعتی
  • تعیین کردن میزان سودآوری هر یک از محصولات و کمک کردن به مدیران برای حداکثرسازی آن
  • کمک کردن به کنترل اثربخش ذخایر مواد اولیه، کار در حال انجام، انبارهای مصرفی و کالاهای نهایی طوری‌که میزان رسوب سرمایه در آن‌ها به حداقل برسد.
  • فراهم‌سازی و تفسیر داده‌ها با ابزارهایی نظیر داشبوردهای نرم‌افزار حسابداری صنعتی جهت برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و نظارت مطلوب مدیران
  • کمک کردن به فرآیند تهیه و کنترل بودجه
  • کمک کردن به تدوین و اجرای طرح‌های پاداش تشویقی مبتنی بر بهره‌وری و صرفه‌جویی در هزینه‌ها
  • سازماندهی برنامه‌های کاهش هزینه با بهره‌گیری از قابلیت‌های این مدل حسابداری و کمک مدیران بخش‌های مختلف
  • ارائه خدمات تخصصی حسابرسی هزینه به منظور جلوگیری از خطا و تقلب
  • تسهیل دسترسی سریع و مطمئن مدیران کسب و کارها به اطلاعات ضروری درباره معیارهای مختلف کسب و کار
  • تعیین سود یا زیان بهای پایانی با پیوند دادن درآمدها به هزینه‌های محصولات یا خدمات متناظر با آن‌ها.

کارکردهای اصلی حسابداری صنعتی کدامند؟

  • تعیین کردن هزینه‌ها

این نوع حسابداری:

  • اطلاعات مربوط به هزینه‌ها را گردآوری و تحلیل می‌کند
  • وضعیت تولید محصولات را با هزینه‌های مراحل مختلف آن می‌سنجد
  • هزینه‌های قبلی یا واقعی و استاندارد را محاسبه می‌کند و بر اساس آن، برآوردی از هزینه‌های آتی را تخمین می‌زند و
  • از تکنیک‌های مختلف هزینه‌یابی مانند هزینه نهایی، کل، مستقیم و ... در چارچوب سیستم حسابداری صنعتی برای ارتباط دادن تولید با هزینه‌ها استفاده می‌کند.
  • حسابداری هزینه

حسابداری بهای پایانی با ثبت کردن هزینه‌ها آغاز می‌شود و با گردآوری داده‌های آماری پایان می‌یابد. این روش، مکانیزمی رسمی برای تعیین و کنترل کردن هزینه‌های محصولات یا خدمات است. لذا به کمک تصمیم‌گیری مدیران می‌آید که به اطلاعات هزینه‌یابی نیاز دارند. با وجود این، چنانچه شرکتی حساب‌های هزینه و مالی را به‌صورت جداگانه نگه می‌دارد، تطبیق آن‌ها به کمک این کارکرد حسابداری صنعتی ضروری است تا صحت هر دو گروه حساب‌ها تأیید شود.

  • کنترل کردن هزینه‌ها

کنترل کردن هزینه‌ها عبارت است از تنظیم شدن هزینه‌های عملیاتی سازمان. این فرآیند، هدایت هزینه‌های واقعی در راستای اهداف تعیین شده و تنظیم کردنشان در صورت انحراف از آن‌ها را در بر می‌گیرد. کنترل کردن هزینه‌ها با اقداماتی نظیر هزینه‌یابی استاندارد، کنترل بودجه، ارائه و گزارش‌دهی مناسب داده‌های هزینه و حسابرسی هزینه صورت می‌گیرد.

 

حسابداری صنعتی برای صنایع

 

حسابداری صنعتی چه اهمیتی برای ذینفعان اصلی کسب و کارها دارد؟

حسابداری بهای پایانی شاخه‌ای تخصصی از حسابداری است که به طبقه‌بندی، ثبت و تخصیص هزینه‌های جاری و آتی می‌پردازد. این کار را باید یکی از تکنیک‌ها یا فرآیندهای مهم کسب و کارها بدانیم. از قابلیت‌های سیستم حسابداری صنعتی ذینفعانی نظیر مدیران و کارکنان سازمان، دولت و حتی مصرف‌کنندگان بهره‌مند می‌شوند. در ادامه ابعاد اهمیت آن را برای ذینفعان اصلی سازمان بررسی می‌کنیم.  

اهمیت حسابداری صنعتی برای مدیران سازمان‌ها

  • دسته‌بندی هزینه‌ها

هزینه اصطلاحی عمومی است و برای پرداختن به جنبه‌های مختلف آن باید آن را به کمک حسابداری بهای پایانی در فرآیندهای مختلف کسب و کارها ثبت و طبقه‌بندی کنیم. دسته‌بندی کردن هزینه‌ها به گروه‌هایی نظیر هزینه اولیه، مستقیم، کارخانه، فروش و نظایر آن‌ها به مدیران کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند آن‌ها را کنترل و میزان سودآوری فرآیندها و فعالیت‌ها را مشخص کنند. همچنین، به محاسبه کردن بازدهی منابع و مراحل مختلف نیز کمک می‌کند.

  • مدیریت کردن هزینه به کمک حسابداری صنعتی

کسب و کارهای کارآمد بر کنترل کردن هزینه‌های موجودی، نیروی کار و سربار تمرکز می‌کنند. امکانات حسابداری بهای پایانی چنین شرایطی را برای مدیران فراهم می‌کند. به عنوان مثال، آن‌ها برای دستیابی به حداکثر کارایی در زمینه مدیریت موجودی، می‌توانند از تکنیک هزینه‌یابی مقدار اقتصادی سفارش (EOQ: Economic Order Quantity) کمک بگیرند. به همین ترتیب، با تحلیل کردن هزینه‌های نیروی کار و ظرفیت ماشین‌آلات می‌توانند کارایی آن‌ها را نیز ارتقا دهند. از طرفی، این شکل از حسابداری برای کنترل بهینه هزینه‌ها، سربارها را به ثابت، متغیر یا قابل کنترل و غیرقابل کنترل دسته‌بندی می‌کند.

  • قیمت‌گذاری

این نوع حسابداری تمایز زیادی بین هزینه‌های ثابت و متغیر قائل می‌شود. تصمیم‌گیران کسب و کارها از چنین قابلیتی برای تعیین کردن قیمت محصولات با توجه به هزینه‌های محصول استفاده می‌کنند. این قابلیت حسابداری صنعتی به مدیران سازمان‌ها کمک می‌کند تا ایده‌آل‌ترین قیمت را برای محصول یا خدماتشان محاسبه کنند که نه خیلی زیاد و نه خیلی کم است؛ مثلاً در شرایط رکود اقتصادی مدیران کسب و کارها به کمک ابزارهای سیستم حسابداری بهای پایانی قیمت محصولاتشان را به‌صورت رقابتی تعیین می‌کنند. برای این منظور شاید لازم باشد که هزینه‌های متغیر را کنترل کنند.

  • تثبیت استانداردها

سازمان‌ها از استانداردها برای تخمین‌هایی نظیر بودجه‌های آتی استفاده می‌کنند. این استانداردهای حسابداری بهای پایانی می‌توانند مبنایی برای ارزیابی کارایی واقعی فرآیندهای مختلف باشند. بخش کاملی از این نوع حسابداری با عنوان هزینه‌یابی استاندارد به این فرآیند اختصاص یافته است.

اهمیت حسابداری صنعتی برای کارکنان سازمان و دولت

  • کارکنان: یکی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع حسابداری این مسئله است که کمک می‌کند تا کارایی کارکنان را محاسبه کنیم. چنین قابلیتی به مدیران کمک می‌کند تا طرح تشویقی مشخصی را برای افرادی در نظر بگیرد که کارایی بیشتری را در کارشان داشته‌اند. همچنین، این کار برای انگیزه‌بخشی به افراد دارای بازدهی کمتر مفید است.
  • دولت: هزینه‌یابی به کمک حسابداری صنعتی برای ارزیابی کردن مالیات بر درآمد یا سایر بدهی‌ها به دولت کمک می‌کند. همچنین، این سیستم تنظیم کردن استانداردهای صنعت، تثبیت قیمت‌ها، تعیین برنامه‌های تعرفه‌ای و کنترل کردن هزینه‌ها را نیز در بر دارد.
  • مشتریان: هزینه‌یابی، کنترل هزینه و بهبود کارایی از اهداف این سیستم حسابداری هستند. مزیت‌های تحقق چنین اهدافی در نهایت به مشتریان محصولات یا خدمات منتقل می‌شوند.

 

نام دیگر حسابداری صنعتی

 

به کمک سیستم حسابداری صنعتی چگونه می‌توانیم راهبرد کسب و کار را بهبود بخشیم؟

  • مدیران کسب و کارها جهت تدوین کردن راهبردهای اثربخش غالباً به دید جامعی نسبت به وضعیت مالی سازمانشان نیاز دارند. دانستن این مسئله که در کجا حاشیه سود کاهش می‌یابد به تصمیم‌گیری جهت کاستن از هزینه‌های اضافی و افزایش کارایی در زمینه به‌کارگیری منابع کمک می‌کند. مدیران در چنین شرایطی به‌طور مؤثری می‌توانند در خصوص اقدامات آتی مربوط به کاهش هزینه‌ها یا افزایش سود تصمیم بگیرند.
  • مدیران کسب و کارها بر اساس گزارش‌های سیستم حسابداری صنعتی می‌توانند چگونگی تأثیر هزینه‌ها و درآمدها بر کسب و کارشان را بررسی کنند. چنین اطلاعاتی برای برآورد کردن درآمدها و هزینه‌های آتی نیز بسیار مهم هستند. در این‌صورت تصمیم‌گیرندگان سازمان می‌توانند به دقت تعیین کنند که آیا می‌توانند راهبردهای قیمت‌گذاری فعلی و سایر هزینه‌های تولید را تغییر دهند یا خیر.
  • در نقطه سر به سر، میزان فروش واحدهای محصول با کل هزینه‌های تولید برابری می‌کند یا از آن فراتر می‌رود. حسابداران این مسئله را با در نظر گرفتن کل هزینه‌های صرف شده در فرآیندهای کسب و کار محاسبه می‌کنند. حسابداری صنعتی روش مؤثری برای ثبت سوابق به منظور پیگیری هزینه‌ها و درآمدها و شناسایی نقطه سربه سر فعلی یک سازمان است.
  • یکی از اثرات مهم حسابداری بهای پایانی بر تدوین راهبردهای سازمانی را باید از منظر هزینه‌های سربار کسب و کار بررسی کنیم. آن‌ها هزینه‌های غیرمستقیمی هستند که در کسب و کارها صرف می‌شوند. تفکیک کردن هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم، تدوین راهبردهای کاهش هر نوع هزینه را برای مدیران آسان‌تر می‌کند.

انواع حسابداری صنعتی کدامند؟

  • استاندارد: در این نوع حسابداری صنعتی، هزینه‌های هر خط تولید طبق سوابق محاسبه می‌شود و از آن‌ها برای بودجه‌بندی و پیش‌بینی استفاده می‌کنند.
  • فعالیت: در این نوع حسابداری، هزینه‌ها را بر اساس هر یک از فعالیت‌های تجاری (هر خط تولید) تخصیص می‌دهند.
  • ناب: این روش حسابداری بهای پایانی، تخصصی‌تر است و برای فراهم‌سازی بینشی برای مدیران شرکت‌های تولیدی طراحی شده است که بتوانند روش‌های نابی نظیر تولید ناب و مدیریت موجودی ناب را اجرا کنند. این نوع حسابداری نسبت به سایر روش‌های این کار، محافظه‌کارانه‌تر است.
  • حاشیه‌ای: حسابداری هزینه نهایی صرفاً هزینه متغیر را برای یک محصول خاص در نظر می‌گیرد؛ در حالی‌که انواع دیگر حسابداری صنعتی بخشی از هزینه‌های ثابت را به هر خط تولید اختصاص می‌دهند. در حسابداری بهای پایانی حاشیه‌ای، این هزینه‌ها در نظر گرفته نمی‌شوند؛ یعنی فرض بر این است که هزینه‌های ثابتی باید پرداخت شوند، فارغ از این‌که کسب و کار فعالیت خاصی را انجام دهد یا خیر. بنابراین، آن‌ها را به فعالیت‌های خاصی تخصیص نمی‌دهند.

به‌کارگیری سیستم‌های حسابداری صنعتی در درازمدت چه تأثیری بر اجزای فرآیندی سازمان‌ها می‌گذارد؟

  • رفع ناکارآمدی‌ها، زیان‌ها و اتلاف‌ها: سیستم حسابداری بهای پایانی قوی با ایجاد کردن استانداردهایی سراسری، از اتلاف، زیان و ناکارآمدی‌ها جلوگیری می‌کند.
  • هدایت کردن اثربخش‌تر روند قیمت‌گذاری: حسابداری صنعتی می‌تواند با در نظر گرفتن همه عوامل مرتبط با کار اصلی سازمان اعم از عرضه و تقاضا، شرایط بازار و شرکت‌های رقیب، به شناسایی قیمت قابل قبولی برای محصول و میزان هزینه‌های تولید کمک کند. هزینه‌یابی استاندارد را باید مرحله مهمی در این فرآیند بدانیم؛ زیرا باعث می‌شود تا به جای حدس زدن، با اعداد واقعی سر و کار داشته باشیم.
  • ارتقای پاسخگویی بخش‌ها: مدیران ممکن است با برآورد کردن دقیق هزینه‌های مربوط به تمامی بخش‌های سازمان، اهداف و نقاط عطف تکرارشونده را برای هر بخش تعیین کنند. ابلاغ دستورالعمل به هر بخش برای حفظ هزینه‌های واقعی‌شان در محدوده بودجه تعیین شده باعث ارتقای مسئولیت‌پذیری مالی آن‌ها خواهد شد.
  • کاهش هزینه: به کمک این سیستم حسابداری در واقع، از تکنیک‌های جدید و پیشرفته تولید استفاده می‌کنید که به کاهش یافتن هزینه‌ها منجر خواهد شد.
  • بهبود پیش‌بینی‌ها: بهترین بخش حسابداری بهای پایانی این مسئله است که به پیش‌بینی و تصمیم‌گیری کمک می‌کند. کارشناسان حسابداری برای ساماندهی وضعیت مالی سازمان باید حساب‌های مشخصی داشته باشند و بر اساس آن‌ها عمل کنند. آن‌ها می‌توانند برآوردهای هزینه‌ای را مقایسه کنند و برای کمک کردن به تصمیم‌گیری مدیران، گزارش کنند. این نوع حسابداری به مکان‌یابی فعالیت‌های زاید نیز کمک می‌کند.
  • کمک کردن به تهیه کردن صورت‌های مالی: برآورد مناسب هزینه‌ها به تهیه کردن صورت‌های نهایی و تخمین سود یا زیان سازمان کمک می‌کند. صورت‌های سود و زیان و ترازنامه بر اساس هزینه‌های قبلی تهیه می‌شوند؛ در نتیجه این صورت‌ها را به راحتی می‌توانید ایجاد کنید.
  • تعیین کردن علل هر گونه سود یا زیان کسب و کار: سیستم حسابداری صنعتی کارآمد، عوامل مؤثر بر افزایش یا کاهش سود را شناسایی می‌کند. در نتیجه، احتمال این‌که فرآیند، محصول یا بخشی تعطیل شود، از بین می‌رود. در این صورت، مدیران می‌توانند اقدامات اصلاحی لازم را برای حفظ سودآوری سازمان به کار بگیرند.
  • مشاوره درباره انتخاب بین تولید یا خرید: مدیران کسب و کارها ممکن است بر اساس اطلاعات هزینه سیستم حسابداری بهای پایانی، محصولی را در بازار آزاد تولید یا خریداری کنند. آن‌ها می‌توانند از بین گزینه‌های مختلف، بهترین را انتخاب کنند و از ظرفیت مازاد به‌طور مولّد استفاده کنند.
  • تثبیت قیمت‌ها: سوابق هزینه‌یابی اطلاعاتی درباره کل بهای پایانی یک محصول را در بر می‌گیرد. این ویژگی برای تثبیت قیمت یک محصول بسیار کاربردی است.
  • مدیریت کردن هزینه‌ها: مدیران با استفاده از سیستم حسابداری صنعتی، بودجه را تخصیص می‌دهند و معیارهای مربوطه را تعیین می‌کنند. در نتیجه، هرگونه هزینه‌کردی بیش از مبلغ پیش‌بینی شده، ممنوع خواهد بود. برای شناسایی میزان انحراف از پیش‌بینی (واریانس)، عملکرد واقعی با معیار مذکور مقایسه می‌شود. در صورت وجود هرگونه انحرافی از برآورد صورت گرفته، مدیران می‌توانند اقدام لازم را با تعیین کردن علت آن انجام دهند. مقایسه هزینه دوره‌های زمانی مختلف نیز به کنترل کردن هزینه‌ها کمک می‌کند.
  • کمک کردن به دولت: دولت می‌تواند با بهره‌گیری از امکانات این مدل حسابداری، مقررات قیمتی اعمال و مالیات عادلانه را از مشاغل دریافت کند.
  • حمایت کردن از اتحادیه‌ها: حسابداری بهای پایانی به تشکّل‌هایی نیر اتحادیه کارگری کمک می‌کند تا بتوانند مبالغ پاداش را به آسانی محاسبه کنند. از داده‌های این سیستم نیز برای تعیین میزان معقول جبران خدمت آنان استفاده می‌شود.
  • تحلیل کردن حاشیه‌ای هزینه: این کار برای سهولت در تصمیم‌گیری‌های کوتاه‌مدت به‌ویژه در دوران رکود اقتصادی بسیار مفید است.
  • ارزیابی عملکرد و بهبود کارایی: کسب و کارها از داده‌های حسابداری صنعتی می‌توانند برای ارزیابی کردن کارایی‌شان استفاده کنند. این کار می‌تواند صرفه‌جویی در پول، زمان یا منابع دیگر باشد. با استفاده از هزینه‌یابی استاندارد، آمار واقعی با هنجارهای صنعتی یا اقتصادی مقایسه می‌شود تا تغییرات کارایی قابل رصد باشند. به‌عنوان مثال، فرض کنید که قیمت تولید یک واحد محصول از 200 دلار به 400 دلار افزایش یافته است. در این‌صورت، باید مشخص کنید که آیا این وضعیت ناشی از افزایش هزینه‌ها بوده است یا ناکارآمدی و اتلاف. می‌توانید این کار را به کمک سیستم حسابداری بهای پایانی انجام دهید.
  • تعیین کردن مسئولیت‌های مشخص: سیستم حسابداری صنعتی مراکز مسئولیت را بازسازی می‌کند. این کار باعث ارتقای کارآیی فرآیندهای اصلی و پشتیبان تولید می‌شود.
  • کمک به شناسایی کردن فرآیندهای سودآور و زیان‌ده: نمی‌توانیم از خوبی وضعیت کلی یک کسب و کار نتیجه بگیریم که همه فرآیندهای آن سودآور هستند. به کمک حسابداری صنعتی می‌توانیم عملیات سودآور و زیان‌ده سازمان را تعیین کنیم. در این‌صورت، می‌توانیم فعالیت داخلی زیان‌ده کسب و کار را به سوددهی برسانیم یا حذف کنیم. این کار را با استفاده از فرآیند برآورد هزینه سیستم حسابداری بهای پایانی انجام می‌دهند.
  • کاهش تقلب: با استفاده از حسابداری صنعتی می‌توانیم از تقلب جلوگیری کنیم. در این‌صورت ممکن است از سوابق هزینه‌یابی، که برای دولت، سهامداران، طلبکاران و دیگران بسیار مفید هستند، برای جمع‌آوری داده‌های دقیق و قابل اعتماد استفاده شود.
  • تعیین کردن دقیق هزینه‌ها: سیستم حسابداری بهای پایانی با عملیات حسابداری هزینه‌های ثابت و متغیر، به مدیران کسب و کارها کمک می‌کند تا برآورد دقیقی از آن‌ها داشته باشند. چنین قابلیتی به ارزیابی کردن هزینه هر جنبه کار سازمان، از جمله قیمت پروژه‌ها، قراردادها و کالاها کمک می‌کند. حسابداری صنعتی برای تحقق این هدف از روش‌های مختلفی از جمله هزینه‌یابی شغل، استاندارد و فرآیند کمک می‌گیرد.
  • کمک به مدیران و تصمیم‌گیران سازمان‌ها: سیستم حسابداری بهای پایانی به مدیران کمک می‌کند تا بتوانند الگوی هزینه‌ها و نحوه کنترل کردن آن‌ها را درک کنند. همچنین، این سیستم درآمد حاصل از کل فرآیند را به تفصیل مشخص و به برنامه‌ریزی و مدیریت منابع کمک می‌کند.
  • برنامه‌ریزی مواد: سیستم حسابداری صنعتی مدیریت بر ذخیره‌سازی و کنترل مواد را آسان‌تر می‌کند. این نوع حسابداری کمک می‌کند تا کمیت به‌صرفه و بهینه سفارش مجدد را تعیین کنیم. در نتیجه شرکت هرگز با کمبود یا مازاد موجودی مواجه نخواهد بود. همچنین، امکانات قیمت‌گذاری به مدیران کمک می‌کنند تا نظارت مؤثری بر منابع خام داشته باشند.
  • تعیین کردن علت تلفات: هر کسب و کاری با دوره‌های سودآوری و زیان‌دهی مواجه است، اما مدیران باید دائماً علل زیان‌های وارده را ارزیابی کنند. این کار به استفاده کردن از سایر روش‌های ضروری برای رفع مشکل یا حذف منبع آن کمک می‌کند. بنابراین، چنانچه نمی‌توانیم علت را از بین ببریم، دست‌کم می‌توانیم تلفات را کاهش دهیم. عاملی کلیدی برای شناسایی کردن علت هرگونه زیان، سیستم حسابداری صنعتی است؛ مثلاً تصور کنید که با وجود هزینه‌های کم تولید و قیمت‌های زیاد، زیان همچنان ادامه داشته باشد. این وضعیت می‌تواند از ناکارآمدی ناشی شود که منجر به سطح پایین خروجی می‌شود. این شرایط را می‌توانیم به کمک حسابداری بهای پایانی شناسایی کنیم.
  • کمک کردن به برنامه‌ریزی آتی: مدیران سازمان با دسترسی داشتن به اطلاعاتی دقیق درباره تجهیزات، ظرفیت نیروی کار، میزان خروجی‌ها، وضعیت کارایی هر فرآیند و ... در سیستم حسابداری صنعتی، می‌توانند راهبردهایی مناسب را تدوین کنند.

 

ثبت های حسابداری صنعتی

 

آیا برای سیستم حسابداری صنعتی می‌توانیم محدودیت‌هایی قائل شویم؟

هیچ سیستمی خالی از محدودیت نیست و در ادامه می‌توانید برخی محدودیت‌های این سیستم حسابداری را مرور کنید.

  • فقط عملکردهای گذشته را می‌توانیم ثبت کنیم: حسابداری بهای پایانی تراکنش‌های واقعی را صرفاً بر اساس ارزیابی‌های قبلی ثبت می‌کند، نه وضعیت کسب و کار در زمان وقوع تراکنش. از این رو نمشاید نتواند عملکرد فعلی را منعکس کند و چارچوب تصمیم‌گیری آن بر اساس سوابق شرکت است..
  • صرفاً عملکردهای قبلی مستند هستند: هر سال قیمت‌ها تغییر می‌کنند؛ زیرا نیروی کار، مواد اولیه و سایر کالاها به دلیل متغیرهای مختلف در نوسان هستند. در نتیجه مدیران باید بر اساس برآورد هزینه‌ها تصمیم بگیرند. چندین عامل متغیر دیگر، از جمله سیاست دولت و اقتصاد نیز باعث چنین نوساناتی در هزینه‌ها می‌شوند.
  • نگهداری مناسب از سیستم حسابداری صنعتی ضروری است: نگهداری مناسب از سیستم برای ارزیابی صحیح هزینه‌های سازمان ضروری است. هیچ کس نمی‌تواند به‌طور دقیق هزینه‌های واقعی و درآمد کسب شده شرکت را بدون نگهداری حساب‌های کافی در این سیستم برآورد کند.
  • برای ثبت کردن صحیح در حساب‌ها تخصص لازم است: برای انجام دادن این کار، دانش و مهارت لازم در زمینه شناسایی و خلاصه کردن تراکنش‌ها لازم است تا استفاده‌کنندگان از اطلاعات حساب بتوانند به راحتی آن را درک کنند.
  • پیچیدگی سیستم: فرآیند ثبت تراکنش‌ها در سیستم حسابداری صنعتی نسبتاً پیچیده است. اگر افراد در زمینه رویه‌های این کار یا حسابداری تخصص داشته باشند، به راحتی می توانند فرآیند این کار را درک کنند. البته تخمین هزینه دقیق ممکن است حتی برای متخصصان چالش‌برانگیز باشد.
  • فرآیند زیاد و بعضاً پرهزینه کار: پیگیری کردن چندین سوابق مربوط به بهای تمام شده کار زیادی را می‌طلبد و انجام آن با استفاده کردن از دفاتر حسابداری، پرهزینه است. در نتیجه، مدیریت کردن سیستم حسابداری بهای پایانی بهای تمام شده و سوابق مربوطه برای شرکت‌های کوچک و متوسط دشوار باشد.

 

نتیجه‌گیری

کسب و کارهایی که از نرم افزار حسابداری تولیدی کارآمدی استفاده می‌کنند، بینش واقعی‌تری نسبت به هزینه‌های هر واحد محصول دارند. مدیران چنین سازمان‌هایی بهتر می‌توانند با نوسانات بازار مواجه شوند و کسب و کارشان را از آسیب‌های ناشی از تبعات برنامه‌ریزی‌های نادرست و غیراصولی مصون نگه دارند. با استفاده از سیستم حسابداری کارآمدی مثل تیمیار هرگونه تغییری در قیمت مواد اولیه خطوط تولید را می‌توانید پیش‌بینی کنید و به سراغ انتخاب‌هایی منطقی برای کسب و کارتان بروید.

 

برای آشنایی با یک راهکار و نرم افزار دقیق حسابداری تولیدی و صنعتی روی دکمه زیر کلیک کنید:

خرید بها، محاسبه بهای تمام شده تیمیار

 

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}