انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار

انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار را چقدر می‌شناسید؟ هزینه‌ها نقش مهمی در کسب‌وکارها دارند. آن‌ها یکی از منابع اصلی تصمیم‌گیری‌ها و تعیین اهداف هستند. آشنایی با انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار یکی از مهم‌ترین کارهایی است که مدیران کسب‌وکارها باید برای آن اهمیت زیادی قائل باشند.

مدیریت هزینه‌های انبار یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی محصول است. هرچه با جنبه‌های بیشتری از آن آشنا باشید می‌توانید می‌توانید قیمت‌گذاری و تصمیم‌گیری‌های بهتری داشته باشید. شناخت انواع هزینه در مدیریت موجودی به شما کمک می‌کند تا سرمایه‌گذای، انتخاب منابع، خرید مواد اولیه، تولید و ارسال محصول به دست مشتری با دقت، اهمیت و شفافیت بالاتری انجام شود.

در این مقاله از تیمیار به سراغ بررسی انواع هزینه‌های مدیریت موجودی رفته‌ایم و جنبه‌های مختلف آن را بررسی کرده‌ایم.

بخوانید: نرم افزار مدیریت انبار

 انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار

 

فهرست مهم‌ترین هزینه‌ها در مدیریت موجودی

انبار مهم‌ترین محل نگهداری از مواد و محصولات تولیدی است. انبارها با توجه به ویژگی‌های محصول می‌توانند سرپوشیده، مسقف و بدون دیوار یا کاملا باز و بدون هیچ دیوار یا سقفی باشند. از خود انبار مهم‌تر هزینه‌های آن هستند که به دو گروه ثابت و متغیر تقسیم می‌‌شوند. گروه‌های اصلی هزینه‌های انبار شامل این‌ موارد هستند:

  • هزینه نگهداری؛
  • هزینه‌های بسته‌بندی و آماده‌سازی؛
  • هزینه‌های تدارکات و سفارش‌گذاری؛
  • هزینه تولید؛
  • هزینه کمبود مواد و عدم تامین تقاضا؛
  • هزینه کنترل موجودی.

 

مدیریت هزینه در انیار

در ادامه این هزینه‌ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

۱. هزینه نگهداری

این هزینه که به عنوان هزینه انبارداری شناخته می‌شود شامل تمام هزینه‌هایی است که که برای پیش‌برد امور جاری انبار باید صرف شوند. درواقع این هزینه‌ها غیرقابل چشم‌پوشی هستند و بدون آن‌ها فرایندهای انبار متوقف می‌شود. هزینه‌هایی مثل اجاره، آب، برق، گاز، حقوق نیروها، حمل‌ونقل و... در این گروه قرار می‌گیرند.

 

۲. هزینه‌‌های‌ بسته‌بندی و آماده‌سازی

این هزینه‌ها به بخش ارسال و ارتباط با مشتری برمی‌گردد. هزینه خرید بسته‌بندی، انجام بسته‌بندی و ارسال آن در این بخش هستند.

 

۳. هزینه‌های تدارکات و سفارش‌گذاری

بخشی از انواع هزینه در مدیریت موجودی به خروج محصول از انبار برمی‌گردد و بخشی دیگر به ورود مواد و کالاها به آن. خرید مواد اولیه، پرداخت هزینه‌های قانونی و حمل‌ونقل، هزینه پرسنل، هزینه‌های گمرکی و تقریبا هر هزینه‌ای که به خرید مواد و ورود آن‌ها به انبار مربوط است در این بخش قرار می‌گیرد.

 

۴. هزینه تولید

بخش دیگر انواع هزینه در مدیریت موجودی به هزینه‌های تولید مربوط است. مواد اولیه در انبار برای تولید محصولاتی خاص استفاده می‌شود. خرید، انبار و ارسال این مواد به خط تولید نیازمند هزینه‌هایی است که در حسابداران انبار آن را در این بخش می‌آورند. این هزینه نقش مهمی در مدیریت انبار و سیستم انبارداری بازی می‌کند. چراکه یکی از پایه‌های اصلی زنجیره تامین است.

 

۵. هزینه کمبود مواد یا عدم تامین تقاضا

بخش بعدی انواع هزینه در مدیریت موجودی در دو بخش نمود پیدا می‌کند: یکی کمبود مواد و دیگری عدم تامین تقاضا.

هزینه کمبود مواد باعث ایجاد هزینه برای تمام بخش‌های سازمان می‌شود چراکه تمام زنجیره تامین و تولید را تحث تاثیر قرار می‌دهد. هزینه کمبود مواد به معنای توقف تولید است و هزینه‌ای که توقف تولید دارد در این بخش محاسبه می‌شود.

از سوی دیگر در انواع هزینه در مدیریت موجودی با هزینه‌ای به نام عدم تامین تقاضا روبه‌رو هستیم. این هزینه‌ زمانی بروز پیدا می‌کند که سفارش‌های موجود برای محصولات تولیدی در انبار را تامین نکنید. این تامین نکردن می‌تواند در نتیجه عدم موجودی باشد یا در نتیجه مدیریت نادرست سفارش‌ها و موجودی‌ها.

درهرحال بروز هرکدام از این هزینه‌ها در مدیریت انبار باعث بالا رفتن هزینه‌ها و ناکارآمدی فرایندهای مدیریت انبار می‌شود.

 

۶. هزینه کنترل موجودی

کنترل موجودی فرایند بسیار مهمی است. این فرایند به مدیران کمک می‌کند تا به‌طور دقیق از موجودی انبارها آگاه شوند و جلوی هزینه‌هایی که در بخش قبلی درباره آن‌ها صبحت کردیم را بگیرند. انبارگردانی مهم‌ترین ابزار کنترل موجودی است. هزینه آن نیز به ابزارهایی که برای آن استفاده می‌شود بازمی‌گردد. هزینه‌هایی مثل استفاده از نرم افزار انبارداری و نیروهای انسانی دخیل در آن.

 محاسبه انواع هزینه در مدیریت انبار

بهترین ابزار برای مدیریت هزینه‌های انبار

بهترین راه برای مدیریت موثر هزینه‌های انبار شفافیت است. شفاف بودن فرایندها و هزینه‌های مربوط به هرکدام به مدیران امکان می‌دهد سطح بهنیه هزینه‌ها را بهتر و دقیق‌تر مدیریت کنند. همچنین ابزارهای مدیریت هزینه‌های موجودی به مدیران امکان می‌دهد از سطح موجودی در لحظه آگاه باشند و در زمان مناسب اقدام به تامین مواد اولیه کنند.

تیمیارERP، نرم افزار مدیریت منابع سازمان است که به ابزارهای قدرتمند مدیریت انبار و نرم افزار حسابداری مجهز است. این نرم‌افزار جامع و قدرتمند با در اختیار گذاشتن امکانات بی‌نظیری به کاربران و کسب‌‌وکارها امکان می‌دهد به مدیریت موجودی شفاف و دقیق نظارت کنند در لحظه از تغییرات و میزان موجودی‌های خود باخبر باشند.

بخشی از امکانات تیمیارERP نظارت بر انواع هزینه در مدیریت موجودی انبار از این قرار است:

  • پایش موجودی به طور مداوم: تیمیارERP به کسب‌وکارها امکان می‌دهد درلحظه و همیشه از موجودی انبارها باخبر باشند. همچنین مدیران می‌توانند با تیمیارERP موجودی‌‌های خود را پایش کنند.
  • شمارش سریع و دقیق موجودی: خودکارشدن فرایندهای ثبت ورود و خروج مواد کالا به انبار به مدیران امکان می‌دهد تا سرعت و دقت بالاتری برای شمارش موجودی کالاها داشته باشند.
  • تجزیه و تحلیل فروش: ابزارهای تجزیه و تحلیل در تیمیارERP گزارش‌های دقیق و جامعی را فراهم می‌کند. گزارش‌هایی که به مدیران امکان پیش‌بینی و تحلیل برپایه‌ داده‌های واقعی و درلحظه را می‌دهد.
  • هشدار سطح موجودی: با تیمیارERP، هرزمان که موجودی کالا و مواد در انبار به سطح مشخصی رسید هشدار سطح موجودی دریافت می‌کنید و می‌توانید در زمان مناسب مواد مورد نیاز را تهیه کنید.
  • کنترل هزینه: یکپارچگی سیستم مدیریت انبار تیمیارERP با سایر بخش‌های سازمان به شما امکان می‌دهد با صرف کم‌ترین زمان و انرژی انواع هزینه‌ها در مدیریت موجودی انبار را مدیریت کنید.

این ویژگی‌ها به مدیران کمک می‌کنند تا به تصمیمات بهتری در زمینه مدیریت موجودی برسند و هزینه‌ها را کاهش دهند.

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}