وظایف یک مشاور ERP چیست؟

کسب‌و‌کارهای مختلف، فرایندها و اولویت‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد که با توجه به زمینه فعالیت سازمان‌ها و موسسات چون: بازرگانی و تجاری، خدماتی، صنعتی و تولیدی، دولتی و... متغییر می‌باشد. در این میان مشاور ERP آگاهی که، ماهیت هر کسب‌و‌کار را بخوبی بشناسد و در کنار آن پکیج‌های نرم افزار ERP مناسب برای هر کسب‌و‌کار را تشخیص دهد از اهمیت بالایی برخوردار است. سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای بزرگ برای انجام وظایف روزمره سازمان به حجم زیادی از برنامه‌ریزی‌های مدون، نیاز دارند. این همان چیزی است که ERP یا Enterprise Resource Planning به آن اشاره دارد. از این جهت، مشاور ERP در موفقیت یک شرکت یا کسب‌و‌کار، نقش کلیدی ایفا می‌کنند. قصد داریم در این مقاله در جزئیات نقش یک مشاور ERP کمی جستجو کنیم!

 

نقش یک مشاور ERP

 

ERP چیست؟

نرم افزار ERP چیست؟ ERP یا Enterprise Resource Planning به مجموعه نرم‌افزاری گفته می‌شود که موسسات و کسب‌و‌کارها از آن برای مدیریت فعالیت‌های روزمره استفاده می‌کنند. این فعالیت‌ها از حسابداری، تدارکات، نرم افزار مدیریت پروژه تا مدیریت ریسک، انطباق و عملیات زنجیره تامین و هر آنچه که یک کسب‌و‌کار به آن احتیاج دارد را شامل می‌شود. ERP به منظور حل نیازهای مدیریتی تمامی فرایندهای کسب‌و‌کار ایجاد شده است. بنابراین‌، یک ERP کامل شامل نرم‌افزاری برای کمک به برنامه‌ریزی‌، بودجه، پیش‌بینی و گزارش امور مالی یک سازمان می‌باشد. سیستم‌‌های ERP برای پردازش داده‌های کسب‌و‌کار با یکدیگر کار می‌کنند و در مدیریت هزاران کسب‌و‌کار متفاوت در تمامی صنایع، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. 

انواع پیاده‌سازی‌های ERP:

سیستم‌های ERP را می‌توان متناسب با نوع پیاده‌سازی، به دسته‌های زیر طبقه بندی کرد:

  • Cloud ERP : همچنین به عنوان نرم‌افزار و یا به عنوان سرویس (یا SaaS) شناخته می‌شود‌. در این پیاده‌سازی، سیستم ERP یک سازمان، به صورت مجازی از طریق "ابر" و به وسیله ارائه‌دهنده خارجی اجرا می‌شود. در مقایسه با انواع پیاده‌سازی‌ها، نصب ERP‌های ابری بسیار ارزان‌تر است اما ممکن است به یک هزینه سربار سراسری تبدیل شود. پیرامون سرعت پیاده‌سازی‌، به روزرسانی سیستم و عملکرد‌، ERP‌های ابری حرف اول را می‌زنند.
  • ERP مستقر در محل: طبق تعریف، یک سیستم ERP مستقر در محل، به صورت محلی بر روی سخت‌افزار و سرورهای رایانه اجرا شده و توسط کارکنان IT مدیریت می‌شود. اگرچه سیستم‌های ERP مستقر در محل به دلیل هزینه‌های بالای نصب و بروزرسانی دشوار، محبوبیت چندانی ندارند، اما بسیاری از شرکت‌ها از آنجا که توانایی مدیریت داده‌های خود را دارند، ERP مستقر در محل را ترجیح می‌دهند و این روش را به گزینه‌ای امن تبدیل کرده است. همچنین، این روش، قابلیت شخصی‌سازی را فراهم آورده و کنترل بیشتری بر روند پیاده‌سازی دارد.
  • ERP ترکیبی (هیبرید): همانطور که از نام آن پیداست، ERP ترکیبی هر دو سیستم ERP ابری و مستقر در محل را با هم ترکیب می‌کند و بهترین‌ها را از هر دو روش پیاده‌سازی، برای شما به ارمغان می‌آورد. محبوبیت فزاینده ERP ترکیبی علاوه بر دلایل انعطاف‌پذیری و سادگی در ارائه، از هر دو مزایای استفاده از ERP ابری و مستقر در محل، برخوردار است.

وظایف اجرایی مشاوران

یک مشاور یا یک متخصص ERP، به مدیریت برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) برای سازمان‌ها و کسب‌و‌کارهای بزرگ کمک کرده و ایده‌های مرتبط با ERP را به نتیجه می‌رساند. مشاوران، این کار را با کمک در برنامه‌ریزی منابع انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا نرم‌افزار شرکت را تا حد ممکن کارآمد، اجرا کنند. مشاوران برنامه‌ریزی منابع سازمانی، همچنین مسئول توسعه و نظارت بر تجزیه و تحلیل کسب‌و‌کار نیز هستند. حضور مشاوران برای سیستم ERP یک سازمان، امری حیاتی است. مشاوران وظیفه دارند نقاط قوت و ضعف یک محصول ERP را شناسایی کنند و پیشنهادهایی را برای بهبود عملکرد ارائه دهند. یک مشاور کاربردی ERP، لازم است تا در مورد روند محیط کسب‌و‌کار و فرایندهای یک شرکت از جمله بهبود کلیه فرایندهای کسب‌و‌کار، اطلاعات لازم و کافی کسب کند.

 

وظایف اجرایی مشاوران ERP

مسئولیت‌های یک مشاور ERP چیست؟

  • تجزیه و تحلیل و درک نرم‌افزار موجود
  • پیاده‌سازی و پشتیبانی سیستم‌های ERP
  • مستند‌سازی وضعیت پیکربندی ERP
  • همکاری با تیم‌های فنی با استفاده از ابزار مدیریت تغییر و مهارت‌های فنی
  • مستندسازی مشخصات و برآورد طراحی برای برنامه‌ها، براساس نیاز
  • شرکت در تصمیم‌گیری‌ها به منظور بهینه‌سازی و بهبود مدیریت فناوری

 

مسئولیت های یک مشاور ERP

 

به طور کلی، اگر به عنوان یک مشاور ERP به آینده نگاه می‌کنید، باید به چند مهارت اساسی تسلط کامل داشته باشید. این مهارت‌ها میان ابزارهای عملیاتی فنی کسب‌وکار مانند برنامه‌های Oracle ،SAP و ... و همچنین دیگر ERPهای مطرح بومی، تا تجزیه و تحلیل فرایندهای کسب‌و‌کار، متغیر است. به غیر از مهارت‌های فنی، مهارت‌های تعاملی و ارتباطی، نیز یک امتیاز مثبت محسوب می‌شود. مشاوران ERP زمان زیادی را صرف کار با تیم‌ها و سایر کارمندان می‌کنند و به همین ترتیب لازم است از مهارت‌های ارتباطی و سازمانی بسیار خوبی برخوردار باشند. یکی دیگر از مهارت‌های عالی مورد نیاز، برخورداری از مهارت‌های رهبری موثر است؛ زیرا مهم است که یک مشاور ERP بتواند با موفقیت، داده‌ها را به کاربران آموزش و انتقال دهد.

یک مشاور ERP از چه مهارت‌هایی باید برخوردار باشد؟

  • ابزارهای توسعه دستی (ERP) برنامه‌ریزی منابع سازمانی: Oracle ERP ،Intuit ،Dynamics ،SAP S / 4HANA و... دیگر نرم‌افزار و پکیج‌های ERP بومی
  • مهارت‌های فنی و رمزگذاری: PL / SQL ،Oracle Forms ،ABAP و غیره
  • مهارت‌های قوی تحلیلی
  • تجزیه و تحلیل فرآیند کسب‌و‌کار
  • تخصص مدیریت داده‌ها و Big Data
  • دانش مالی یا حسابداری
  • مهارت‌های سازمانی
  • مهارت‌های ارتباطی میان فردی
  • ویژگی‌های رهبری

گواهینامه‌های مفید در حوزه مشاوره

  • گواهینامه‌های Oracle’s SaaS ERP
  • گواهینامه‌های یکپارچگی فرآیندهای کسب‌و‌کار SAP ERP
  • گواهینامه‌های حسابداری مدیریت SAP ERP
  • گواهینامه‌های ERP بومی

دستمزد

دستمزد سالیانه مورد انتظار یک مشاور ERP‌ در اروپا، سالانه حدود 55000 دلار می‌باشد. مشاورانی که چند سال سابقه کار دارند، این مبلغ تقریباً در حدود 83000 دلار در سال است، در حالی که کسانی که در اوج کار خود هستند به طور متوسط سالیانه 124000 دلار درآمد کسب می‌کنند.

البته این اعداد و ارقام، به شدت تحت تأثیر عوامل تعیین‌کننده‌ای مانند تجربه کاری، اندازه شرکت و همچنین منطقه قرار دارند. نرخ ساعتی دستمزد مشاوران مستقل (فریلنسرها) به طور متوسط 147 دلار در ساعت است. با برآورد یک روز 8 ساعته‌، نرخ روزانه حدود 1176 دلار در روز می‌باشد.

سخن آخر

مشاوران ERP در تمام دنیا، سعی در اجرا و پیاده‌سازی موفق پروژه‌های ERP دارند. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ، به منظور پیشرفت و ارائه راه‌حل‌های صحیح، از حضور مشاور ERP در کسب‌و‌کار خود استفاده می‌کنند. شرکت تیمیار، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار ERP ایرانی، همواره در طول مسیر انتخاب نرم افزار ERP و استفاده از راهکارهای تخصصی کسب‌و‌کار در کنار شماست و خدمات خود را تنها معطوف به حوزه توسعه نرم‌افزار نکرده بلکه در حوزه استقرار، پشتیبانی و آموزش همراه مشتریان خود خواهد بود. این خدمات با اتکا بر تجربه و دانش کارشناسان و متخصصین بوده و همواره تلاش این مجموعه در جهت ارائه خدمات با کیفیت بهتر خواهد بود.

 

 

 

توسعه مدیریت هوشمند یکپارچه کسب و کار
( تعرفه‌های تیم‌یار ابری )

مترجم: نیلوفر نظری

منبع: www.freelancermap.com

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}