طی 20 سال گذشته فناوری اطلاعات پیشرفت چشمگیری داشته است. در حقیقت، در دهه های گذشته، مردم تصور نمی کردند بتوانند از فناوری‌های اینترنتی مقرون به صرفه، استفاده کنند. امروزه اکثر داده‌ها بصورت آنلاین ذخیره و پردازش می‌شوند. ما این فناوری را، فناوری‌ ابری می‌نامیم.

مفهوم فناوری‌های ابری بسیار ساده است. اول اینکه، کسب و کارها ترجیح می‌دهند، به جای نگه داشتن تمام داده‌ها و رایانش در سرورهای محلی، این مسئولیت را به فضاهای ذخیره سازی ابری اختصاص دهند. دومین مزیت این فناوری، ارائه خدمات پرداختی و تضمین به روز رسانی عالی نرم افزار است.

این مفهوم چه چیزی را به شما یادآوری می‌کند؟ همانطور که معلوم است، مشتریان، اغلب فناوری‌های ابری را با مدل نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) اشتباه می‌گیرند. بدون شک، این دو با یکدیگر مشترکات زیادی دارند اما در عین حال تفاوت‌هایی در رویکردهای IT، نیز دارند. بیایید تفاوت بین SaaS و رایانش ابری را بشناسیم و دریابیم کدام یک برای کسب و کار شما مناسب تر است.

رایانش ابری (Cloud-Computing) چیست؟

برای تشخیص مشخصات رایانش ابری، مثال زیر را در نظر بگیرید. تصور کنید که شما یک برنامه کاربردی ایجاد کرده‌اید و اکنون زمان آن رسیده است که آن را راه اندازی کنید. انتشار نرم افزار به این معنی است که حالا برنامه شما، از هر گوشه دنیا در دسترس است. اما آنچه که بسیار اهمیت دارد، پایداری اتصال است، که باید برقرار باشد.

 

تعرفه‌های تیم‌یار ابری

فناوری‌ها، نیازهای خود را دائم افزایش می‌دهند. صاحبان کسب و کار، نمی‌توانند برنامه‌های کند را تحمل کنند، و اینجاست که رایانش ابری، مفید واقع می‌شود. در این حالت پیشنهاد می‌شود که برنامه کاربردی خود را روی یک سرور به اصطلاح، اختصاصی ابری، ذخیره کنید. سرور اختصاصی ابری، یک کامپیوتر فوق العاده قدرتمند و دارای پهنای باند بسیار عالی است.

فناوری‌های ابری، اجازه استفاده همزمان از نرم افزار شما را، برای مشتریان بی شماری میسر می‌سازند. اساساً، ارائه دهندگان رایانش ابری، تأمین کنندگان سرور نیز هستند. در نتیجه، آن‌ها از بستر برنامه کاربردی شما نیز، مراقبت می‌کنند. اما توجه داشته باشید، مسئولیت عملکرد و اجرا نرم افزار، 100 درصد برعهده شما است، و ارائه دهنده ابری، هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) چیست؟

آیا SaaS و رایانش ابری، یکسان هستند؟ درواقع، آن‌ها مفاهیم یکسانی هستند. هر دوی آنها ذخیره اطلاعات از راه دور را ارائه می‌دهند، اما SaaS ، برنامه خود را در اختیار شما قرار می‌دهد. بیایید به مشخصات SaaS به صورت جزئی تر، بپردازیم.

 

 

رایانش ابری در مقابل SaaS، کدام یک برای کسب و کار شما مناسب تر است؟

اکنون که با روش‌های ابری و تعریف فناوری SaaS ، آشنا شدید، بیایید آن‌ها را بصورت گام به گام مقایسه کنیم. ما با مهارت زیاد، وجوه این دو را، در نظر خواهیم گرفت و مفیدترین آن را برای شما انتخاب می‌کنیم.

تفاوت‌های نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) در مقابل رایانش ابری (Cloud Computing)

رایانش ابری از SaaS ارزان تر است و برای این ارزانی، دلیلی وجود دارد. دقت داشته باشید، راه حل‌های ابری تنها بستر نرم افزار را ارائه می‌دهند. فراهم کردن مابقی ملزومات از جمله: توسعه برنامه، تست، یکپارچه سازی مداوم، بهینه سازی و غیره برعهده شما می‌باشد. این امر باعث می‌شود تأمین کنندگان ابری، کار کمتری انجام داده و در نتیجه هزینه کمتری برای شما شارژ شود.

علاوه بر این، راه حل‌های ابری، راه حل‌های انعطاف پذیری نیز هستند. از آنجایی که شما به طور کامل، مسئول برنامه خود هستید، هیچ کس جز شما، برای آینده برنامه تصمیم نمی‌گیرد. این بدان معنی است که درواقع، ابر گزینه‌ای چند منظوره است که تقریباً برای هر کسب و کاری، مناسب است.

در مجموع، فناوری رایانش ابری شامل موارد زیر می باشد:

قیمت قابل قبول

• کنترل کامل برنامه

• انعطاف پذیری بالا

در ادامه با در نظر گرفتن ویژگی های SaaS ، درمیابیم که رویکردی جامع است. نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS)، نیاز شما را برای توسعه و استقرار برنامه کاربردی خود، برطرف می‌کند و نیز عملکرد را پوشش می‌دهد.

آنچه مهمتر از همه است، تأمین کنندگان SaaS، بار تعمیر و نگهداری نرم افزار را به دوش می‌کشند. برای مثال، می‌توانید بدون هیچ گونه نگرانی در مورد مدیریت جریان کار، روی تحویل محصول خود تمرکز کنید.

مزیت دیگر راه حل SaaS ، تضمین کیفیت است. ارائه دهندگان نرم افزار، مسئولیت عملکرد خدمات خود را بر عهده دارند و تمام تلاش خود را برای برآورده کردن نیازهای شما انجام خواهند داد.

در مجموع ، مزایای SaaS عبارتند از:

• رویکرد یکپارچه

• عدم نیاز به نگهداری

• تضمین کیفیت

معایب نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) در مقابل رایانش ابری (Cloud Computing)

البته، ما نمی‌توانیم تفاوت بین نرم افزار SaaS و رایانش ابری را، بدون ذکر معایب آن‌ها بیان کنیم. در رایانش ابر، راه حل شما ممکن است فاقد یکپارچگی باشد. منظور ما این است که پروژه شما وابسته به تجربه است. تا زمانی که تیم توسعه برنامه شما را تحویل دهند، ادامه و اجرا نرم افزار بر عهده آن‌هاست.

اگرچه این امر صراحتاً، بد نیست، اما SaaS به عنوان جایگزین ابر، یک ضمانت کیفیت است. با این گفته، ذخیره سازی ابری برای برنامه کاربردی شما، تنها در صورت داشتن تیمی از توسعه دهندگان باتجربه که به آنها اعتماد دارید، میسر خواهد بود.

اما با وجود این که گزینه ابر ضمانت ندارد، راه حل‌های SaaS نمی‌توانند انعطاف پذیری کافی را ارائه دهند. نکته این است که نرم افزار SaaS اغلب یک برنامه کاربردی از پیش آماده است. این امر، پیکربندی راه حل را به طور قابل توجهی دشوار می‌کند.

خوشبختانه بهترین تامین کنندگان SaaS ، تنظیمات خاص پروژه را آسان می‌کنند. با این حال، همیشه کافی نیست. شما باید مطمئن باشید که از راه حل فعلی راضی هستید و هیچ تغییر اساسی در منطق کسب و کار شما ایجاد نمی‌شود.

Cloud  در مقابل  SaaS: نکاتی درباره انتخاب بهترین گزینه برای پروژه شما

اکنون که تفاوت میان SaaS و cloud را می‌دانید، بیاید تشخیص دهیم کدام مدل ارائه برنامه، به اندازه کافی نیازهای شما را برآورده می‌کند و چه نکاتی را باید در نظر داشته باشیم.

بودجه خود را ارزیابی کنید

راه حل مورد نظر شما باید با برآورد بودجه‌ای که قصد هزینه کردن آن را دارید، شروع شود. معمولاً نرم افزار به عنوان سرویس (SaaS) یک گزینه گران قیمت است و در مقابل، گاهی اوقات تهیه برنامه سفارشی و ذخیره آن بر بستر ابری، ارزان تر است.

زمان خود را برای بازار، مشخص کنید

امروزه ، دنیای IT ، به منظور برخورداری از اهمیت و رقابت، برای راه اندازی هرچه سریعتر پروژه‌ها، ما را تحت فشار قرار می‌دهد. به همین دلیل زمان بازار مهم است. در حالی که رایانش ابری توسعه پروژه شما را تقویت نمی‌کند، SaaS می‌تواند یک یا حتی چندین ماژول نرم افزاری را برای شما جایگزین کند، که شانس شما را برای ورود زودتر نسبت به رقبا، به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

در مورد الزامات منعطف، تصمیم گیری کنید

تصور کنید که شما در حال اجرای یک پروژه IoT یا Big Data هستید. اغلب دشوار است که بگویید در نهایت با کدام داده‌ها کار می‌کنید. راه حل‌های SaaS برای مدیریت داده‌ها بر روی پلتفرم SQL تا زمانی که شروع به مقیاس بندی کنید، به شما کمک می‌کند. هرچه مجموعه داده شما متنوع تر شود، راه حل کمتر خواهد شد.

به عنوان مثال، در حال ایجاد راه حل خود در مورد Mongo هستید، زمان بیشتری خواهد برد، اما فرصت‌هایی را برای یکپارچگی افقی و بدون مشکلات مربوط به مدیریت داده‌ها، ایجاد خواهد کرد.

سخن پایانی

حالا می‌دانید تفاوت SaaS با ابر در چیست؟ اگرچه این رویکردهای استقرار، مشابه یکدیگر هستند، اما تفاوت‌های اساسی نیز دارند. این امر باعث می‌شود که هم رایانش ابری و هم SaaS برای یک مورد، عالی به نظر برسند ولی برای موردی دیگر بی ربط باشند. خوشبختانه، اکنون می‌دانید که چگونه از آن‌ها به درستی استفاده کنید.

 

تفاوت های SaaS و Cloud در یک نگاه

 

SaaS

رایانش ابری

saas به ارائه دسترسی به نرم افزار برای اهداف کاربر اشاره دارد.

Cloud به ارائه منابع رایانشی به عنوان شبکه ، سرورها، ذخیره سازی، برنامه‌ها و خدمات اشاره دارد.

برنامه به عنوان یک ابزار

رایانش به عنوان یک ابزار

نرم افزار بسته بندی شده: مهمترین منطقه بازار Saas است که اهداف خاصی را ارائه می‌دهد (CRM ، HR و غیره)

ابر عمومی: از طریق زیرساخت مشترک و بیرونی یکسان، خدمات را به تعدادی از مشتری‌ها ارائه می‌دهد.

نرم افزار مشترک: روی انواع کارهای مشترک (از جمله وب کنفرانس ، اسناد گروهی، برنامه ریزی پروژه ، پیام رسانی فوری ، ایمیل و غیره) متمرکز شده است.

ابر خصوصی: محیط ابری که فقط به یک شرکت اختصاص داده شده است.

ابزارهای توانمندسازی و مدیریتی: ابزارهای توسعه را در نظر می‌گیرند که توسعه دهندگان هنگام ایجاد و گسترش یک بستر saas به آن نیاز دارند. ابزارهای آزمایش، نظارت و غیره

ابر ترکیبی: ترکیبی از ابرهای عمومی و خصوصی است که یک راه حل بسیار پیچیده تر است. به عنوان مثال می‌تواند برای کسب و کارهایی که به ذخیره اطلاعات حساس در ابر خصوصی و محتوای عمومی تر در یک ابر عمومی نیاز دارند، مفید باشد.

ایده آل برای کسب و کارهای متوسط و بزرگ

ایده آل برای همه کسب و کارها

سرمایه گذاری اولیه بیشتر

خدمات ارزانتر و تضمین به روز رسانی سریعتر

نیاز به منابع IT 

بدون نیاز به منابع IT 

زمان اجرای کند تر
فضای داده های مستقل 

زمان اجرای سریعتر 
سطح بالاتر امنیت و حریم خصوصی داده‌ها

 

توسعه مدیریت هوشمند یکپارچه کسب و کار
( تعرفه‌های تیم‌یار ابری )

مترجم: نیلوفر نظری

منبع: nimble

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}