رویکردهای متمرکز بر SAP

مقدمه‌ای بر SAP

SAP چیست؟ SAP مخفف System Analysis and Program Development است که به معنای «تحلیل سیستم‌ها و توسعه برنامه‌ها» است.

SAP در حقیقت یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ERP در جهان است. این شرکت سیستم‌های برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) را، که شامل سیستم‌های نرم‌افزار تجاری است و البته قابل تعریف و تنظیم با نرم‌افزارهای استانداردی است که راهکارهای کسب‌و‌کار برای فرآیندهای اصلی (مانند برنامه‌ریزی و کنترل تولید، مدیریت انبار) و عملکردهای اجرایی اصلی (حسابداری، مدیریت منابع انسانی) را در یک سازمان یکپارچه و هماهنگ می‌کنند، را تولید می‌کند.

عمده محصولات و خدمات شرکت SAP را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: راهکارهای تجاری، راهکارهای صنعتی، راهکارهایی برای شرکت‌های کوچک و متوسط و پلت‌فرم‌ها. محصولات این شرکت هم اکنون حدود ۲۴ صنعت مختلف از بانکداری و بخش سلامت و بهداشت تا صنایع دفاعی و نفت و گاز را پوشش می‌دهد.

در فرآیند بازرگانی، تولید و صنعت، نیاز به تحول دیجیتال، امری ضروری است. این فرآیند، به عنوان برنامه‌ای به جهت رشد و ایجاد توانایی برای پیروزی در مسیر رقابتی جهان امروز است. پیاده‌سازی فناوری‌های پیشرفته، شناسایی و استفاده از فرصت‌های استراتژیک بازار و برقراری ارتباط با ذینفعان اصلی در هر زمان، به منظور وجود و پیشرفت مشاغل امروزی، امری حیاتی و ضروری می‌باشد. یک نرم افزار ERP انعطاف‌پذیر، با ایجاد دسترسی برای سازمان، به منظور پاسخ سریع به تغییرات در محیط کسب‌و‌کار، سازمان را از جهت استراتژیک پشتیبانی می‌کند. با توجه به پیشرفت سریع جهان، مفهوم سرعت، یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های اساسی کسب و کار است. وظیفه راه‌حل ERP، سرعت کافی برای تطبیق با کسب‌و‌کار، فعال‌کردن فناوری‌های جدید و افزایش شانس موفقیت سازمان است.

sap

فضای متغیر فناوری اطلاعات، باعث افزایش هزینه‌ها در برنامه‌های مبتنی بر ابر (Cloud) شده و همچنین، رشد روزافزون تحول دیجیتال، شرکت‌ها را مجبور به پذیرش این تغییر کرده است. تحول دیجیتال، فرایند تغییرات متعدد داخلی و خارجی است که در نتیجه آن، یک کسب‌و‌کار با استفاده از فناوری‌های دیجیتال اهرمی به فضایی سریع، بهینه و کارآمد، دست می‌یابد.

تحول کسب‌و‌کار دیجیتال در همه جا وجود دارد و بازار ERP نیز از این قاعده مستثنی نیست. نرم افزار SAP، به عنوان پیشرو (از جهت درآمد) در بازار تصمیم گرفته است تا 5 سال آینده پشتیبانی از SAP ECC را حذف کند. این در حالی است که مشتریانی که تاکنون از نسخه اولیه آن استفاده می‌کردند، در مورد چگونگی انتقال از نسخه قبلی به نسخه SAP S/4HANA‌، و تصمیم‌گیری در این حوزه، کمی سردرگم شده‌اند.

4HANA‌ همان نسخه ابری Cloud) ERP SAP) می‌باشد که بسیار مورد توجه و استقبال قرار گرفته است. نکته قابل توجه این است که، انتقال نسخه، برای سازمان‌ها فرصت ساده‌سازی فرآیندها، بهبود خطوط اتصال، لغو کدهای سفارشی و اعمال ماژول‌های استاندارد نرم‌افزار SAP به منظور کارآیی بیشتر، را فراهم می‌کند.

در نظر داشته باشید که، انتقال نسخه از SAP ECC به SAP S/4HANA با مجموعه‌ای از چالش‌ها و دیدگاه‌های منحصر به فرد خود همراه است، از جمله؛ دیدگاه سازمان، دیدگاه فروشنده، دیدگاه کاربر نهایی و دیدگاه مشاور. این مقاله قصد دارد، به چالش‌ها و دیدگاه سازمان درباره انتقال نسخه به SAP S/4HANA بپردازد و رویکردهای موردنیاز در ایجاد انتقال یکپارچه به SAP S/4HANA‌ و چگونگی تدوین برنامه انتقال نسخه به SAP S/4HANA توسط کسب‌و‌کار و اطمینان از حفظ یکپارچگی داده‌ها را بیان کند.

تغییرات بازار و افزایش پذیرش ابر (Cloud)

درآمد بازار ERP در سال 2018 با توجه به داده‌های رهبران این بازار (از نظر درآمد) Gartner و SAP‌، با 10 درصد رشد همراه بوده است. IDC report forecasts‌، پیش‌بینی می‌کند هزینه‌های جهانی در حوزه خدمات ابری عمومی و زیرساخت‌های مربوطه، به 500 میلیارد دلار در سال 2023 خواهد رسید. داده‌های بازار، نرخ رشد مرکب سالانه بازار تحول دیجیتال را، 18.1 درصد پیش‌بینی می‌کنند که از 290 میلیارد دلار در سال 2018، به 665 میلیارد دلار خواهد رسید. همه این اعداد و ارقام، نشان‌دهنده افزایش پذیرش نرم‌افزار ابری از سوی شرکت‌های متعدد است، که از تحول دیجیتال به منظور سرعت‌بخشیدن به فرآیندهای کسب‌و‌کاری خود، استقبال می‌کنند. ERP‌، به عنوان مرکز چشم‌انداز فناوری اطلاعات یک کسب‌و‌کار، به دلیل پذیرش سرویس‌های ابری، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ، اینترنت اشیاء، پردازش درون حافظه و موج تحول دیجیتال در صنایع و جغرافیا، شاهد تغییرات عظیمی است. حتی سیستم‌های بومی غیر ابری ERP، باید آخرین نسخه سیستم عامل‌های مشتریانی که یا مستقر در محل و یا مبتنی بر SaaS اشتراکی هستند و یا از ابر خصوصی‌ استفاده می‌کنند، را به‌روزرسانی کنند.

شرکت SAP‌، به صورت انحصاری SAP HANA را در سال 2010 و SAP S/4HANA را در سال 2015 راه‌اندازی کرد. مشتریان سیستم SAP، به دلیل اعلام شرکت SAP مبنی بر توقف پشتیبانی از نسخه SAP ECC پس از سال 2025، در حال تحول دیجیتالی از نسخه اولیه (SAP ECC) به SAP S/4HANA هستند. SAP S/4HANA هسته دیجیتالی جدیدی از تحول کسب‌و‌کار است که امکان نصب SAP را در فضای ابری، مستقر در محل و یا ترکیبی از هر دو را فراهم کرده است. SAP S/4HANA عملکرد اصلی ECC را در پایگاه داده SAP HANA بازنویسی کرده تا علاوه بر بهره‌مندی از قابلیت حافظه آن، تجزیه و تحلیل را در زمان واقعی انجام داده و در نتیجه، موقعیت بی‌نظیری را در بازار ERP از آن خود کند و مشتریان راهی جز تغییر و پذیرش SAP S/4HANA به منظور کنترل قدرت پردازش درون حافظه، سرعت، بهبود تجربه کاربر، داده‌های زمان واقعی، API‌ انعطاف‌پذیر و ساده‌تر‌شدن فرایندها، ندارند. با این حال، بسیاری از مشتریان به دلیل هزینه بالا و برنامه‌ریزی دقیق موردنیاز برای انتقال نسخه، نسبت به این تغییر، محتاط می‌باشند.

تغییر مسیر به سمت SAP S/4HANA

این مقاله به چالش‌های یک سازمان در تغییر مسیر به سمت SAP S/4HANA می‌پردازد و رویکرد این انتقال یکپارچه را مطرح می‌کند. در این مقاله، هنگامی که به سازمان اشاره می‌‌شود، منظور شرکت یا مشتری نهایی است که انتقال نسخه حقیقی در آن قسمت به وقوع می‌پیوندد؛ نه گروه پیاده‌سازی یا فروشنده که مجری انتقال نسخه هستند.

دومین علت نیاز سازمان‌ها به انتقال نسخه را می‌توان به این شکل بیان کرد: مشتریان باید تغییر SAP S/4HANA را به منظور کنترل قدرت پردازش درون حافظه SAP HANA و به دلیل سرعت، بهبود تجربه کاربر، داده‌های زمان واقعی، API ‌انعطاف‌پذیر و ساده‌تر شدن فرایندها، به دنبال حقیقت عدم پشتیبانی از SAP ECC از سال 2025 به بعد، بپذیرند.

انتقال به sap

دلایل انتقال به SAP S/4HANA

انتقال نسخه می‌تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیافتد از جمله: یکپارچگی عملیات موجود، تغییر ارائه‌دهنده خدمات ابری، ادغام شرکت، تغییر محل مرکز داده و غیره. جابه‌جایی می‌تواند برای این موارد اجرا شود:

  1. 2 سیستم به طور همزمان؛ سیستم SAP اولیه مشتری وجود دارد و سیستم بعدی در حال انتقال به سمت SAP S/4HANA است و اطلاعات اولیه آن در حال بارگزاری است.
  2. سیستم مشتری از مجموعه SAP Business به SAP S/4HANA انتقال داده شود.
  3. سیستم‌های SAP منطقه‌ای با SAP S/4HANA جهانی یکپارچه شود.

در مقاله بعدی با عنوان "چالش‌ها و رویکرد انتقال نسخه یکپارچه به SAP S/4HANA" به چالش‌های اصلی سازمان‌ها، مخصوصا سازمان‌های متوسط و بزرگ، موجود در این مسیر می‌پردازیم.

( تعرفه‌های تیم‌یار )

مترجم: نیلوفر نظری

منبع: researchgate / erpnews

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}