نرم افزار انبار؛ آن‌چه می‌خوانیم

نرم افزار انبار، کاری بسیار تخصصی را در سازمان بر عهده دارد. مدیریت کردن جریان کالاها و حل و فصل مسائل مختلف مربوط به نگهداری، تأمین، عرضه و انبارداری کالا می‌تواند کار بسیار پیچیده‌ای باشد. بنابراین، عملیات مربوط به انبار باید به‌طور دقیق و منظم انجام شوند تا بخش‌های وابسته به آن از جمله مدیریت تولید، نرم افزار فروش و حسابداری بتوانند کارشان را به درستی انجام دهند. سیستم‌های انبارداری امروزی بسیار متحول شده‌اند و ما نیز سیستم انبار تیم‌یار را با توجه ویژه به آخرین تغییرات فناورانه، طراحی کرده‌ایم. اما برای آن‌که نرم افزار انبارداری و مدیریت انبار را بیشتر بشناسید، توصیه می‌کنیم که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید. در ادامه این مطلب:

  • مزایا، کاربردها و امکانات این نرم افزار را معرفی می‌کنیم
  • از سیستم انبارداری و مدیریت انبار تیم‌یار و وجه تمایزش می‌گوییم
  • تأثیر پیشرفت‌های فناورانه را بر این نرم افزار بررسی می‌کنیم
  • به انواع مختلف این نرم افزار از نظر نوع ارتباط و فرآیندهای کسب و کار می‌پردازیم.

 

 

نرم افزار انبار چه نوع سیستمی است؟

نرم افزار انبار یا سیستم انبارداری و مدیریت انبار (WMS: Warehouse Management System) نرم‌افزاری است که برای نظارت بر تمامی فرآیندهای مدیریت انبار و اجرا و کنترل کردن آن‌ها به کار می‌رود. در نتیجه، چنین سیستمی به فرآیندهای پیچیده انبارداری کمک می‌کند، سرعت آن‌ها افزایش می‌دهد و از خطاها می‌کاهد. نرم افزار انبار به‌عنوان زیرسیستم ERP یا مستقل از آن می‌تواند کارایی مدیریت انبار را ارتقا دهد و عملیاتش را بهینه کند. بنابراین، کسب و کارها با استفاده از این نرم افزار می‌توانند عملیات روزانه انبار را ‏از لحظه ورود کالاها و مواد به مرکز توزیع یا تکمیل تا لحظه خروجشان مدیریت و کنترل کنند.

 

نرم افزار انبار

 

ویژگی اصلی سیستم‌های مدیریت انبار چیست؟

نرم افزار انبار را باید جزء کلیدی مدیریت زنجیره تأمین کسب و کار بدانیم. با استفاده از این سیستم می‌توانید از کل موجودی شرکت در ‏انبارها یا در حین حمل و نقل به‌طور آنی مطلع شوید. این نرم‌افزار علاوه بر مدیریت موجودی، ‏می‌تواند به ابزارهایی برای ‏فرآیندهای انتخاب و بسته‌بندی کالا، بهره‌برداری بهینه از منابع، تحلیل و امکانات دیگر مجهز شود. با سیستم انبارداری و مدیریت انبار می‌توانید جریان کالا را از سفارش تا ذخیره‌سازی و تحویل ردیابی کنید و موجودی فعلی را همیشه به‌روز نگه دارید. همچنین، این سیستم می‌تواند به متمرکزسازی و خودکار کردن فرآیندهایی نظیر حمل و نقل، حسابداری و صورتحساب کمک کند.

 

به‌کارگیری نرم افزار انبار چه مزایایی را برای کسب و کارها ایجاد می‌کند؟

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ارتقای کارایی را باید از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم انبارداری و مدیریت انبار بدانیم. در ادامه می‌توانید برخی از مزایای این سیستم را برای کسب و کارها مرور کنید.

  • بهبود بازده عملیاتی

نرم افزار انبار فرآیندهای مختلف انبار را از دریافت ورودی‌ها تا تحویل ‏خروجی‌ها خودکار و ساده می‌کنند. استفاده کردن از این سیستم:

    • باعث بهبود کارایی، روان‌تر شدن عملیات و رسیدگی به کالاهای بیشتر می‌شود.
    • از بروز اشتباهات در چیدن و حمل کالاها جلوگیری می‌کند.
    • کارهای تکراری و غیرضروری را در انبارداری حذف می‌کند.
    • داده‌ها را با ‏ERP‏ و سیستم‌های مدیریت حمل و نقل به اشتراک می‌گذارد و ‏
    • چشم‌اندازی جامع و فراتر از امور مدیریت انبار در اختیار مدیران کسب و کار قرار می‌دهد که باعث تسریع جابجایی کالا و انجام دادن بهتر امور انبارداری می‌شود.
  • کاهش ضایعات و هزینه‌ها

چنانچه کالایی فاسدشدنی یا دارای محدودیت تاریخ انقضا در انبار داشته باشید، این نرم افزار می‌تواند ‏تشخیص دهد که کدام اقلام باید ابتدا انتخاب شوند یا لازم است زودتر فروخته شوند تا ‏ضایعات کالا به حداقل برسد. همچنین، این سیستم می‌تواند در خصوص تعیین کردن مؤثرترین روش کاربری فضای انبار، چیدمان اصولی موجودی و مسیرهای بهینه سفر کمکتان کند. برخی از سیستم‌های مدیریت انبار شبیه‌سازی‌های پیشرفته‌ای را برای ‏ایجاد پلان‌های طبقه و قرار دادن پالت‌ها، قفسه‌ها و تجهیزات در بهترین مکان‌ها فراهم می‌کنند. با چنین امکاناتی کارایی عملیات انبار بهبود می‌یابد و در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود.

  • مشاهده آنی موجودی

نرم افزار انبار با استفاده از بارکد، برچسب‌گذاری ‏RFID، حسگرها یا سایر روش‌های ردیابی ‏موقعیت مکانی می‌تواند اطلاعات آنی موجودی، کالاهای در حین جابجایی و قرار داده شده در بخش‌های مختلف سازمان را در اختیارتان بگذارد. با چنین قابلیتی می‌توانید پیش‌بینی‌های دقیق‌تری را درباره تقاضا ‏داشته باشید، راهبردی به‌هنگام و اصولی درباره موجودی تدوین و اجرا کنید و کالاها را در هر لحظه ردیابی کنید.

  • بهبود مدیریت نیروی کار

نرم افزار انبار به مدیران کمک می‌کند تا:

    • نیازهای نیروی کار را پیش‌بینی و برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند
    • زمان سفر را در انبار بهینه کنند
    • بر اساس سطح مهارت، نزدیکی و عوامل دیگر، کار ‏مناسب را به کارمند مناسب محول کنند
    • محیطی ‏آرام‌تر، سازمان‌یافته‌تر و ایمن‌تر به وجود آورند که در آن کارگران احساس می‌کنند زمانشان ارزشمند است و عاقلانه‌تر از آن ‏استفاده می‌شود
    • به تقویت روحیه کارکنان کمک کنند.
  • برقراری روابط بهتر با مشتریان و تأمین‌کنندگان

سیستمی نظیر نرم افزار انبار تیم‌یار با فراهم کردن امکان پردازش بهتر و تحویل سریع‌تر سفارش‌ها و خطای کمتر در آن‌ها رضایت و وفاداری مشتریانتان را ارتقا می‌دهد و به اعتبار برندتان می‌افزاید. همچنین، کمک می‌کند تا تأمین‌کنندگان زمان انتظار را در محل‌های بارگیری و اسکله‌ها ‏کاهش دهند.‏

 

کار اصلی نرم افزار انبار

 

کار اصلی نرم افزار انبار چیست؟

تمامی فعالیت‌های داخل انبار و خارج از آن و حتی فعالیت‌های مربوط به زنجیره تأمین را می‌توانید ‏با نرم افزار مدیریت انبار بهینه کنید؛ از دریافت و ذخیره‌سازی کالا گرفته تا برداشت، بسته‌بندی و حمل و نقل. این سیستم می‌تواند وظایف عمده زیر را در سازمان بر عهده بگیرد.

فرآیند ورود و خروج کالا

‏ ‏نرم افزار انبار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کالاها را به کارآمدترین روش و بر اساس ضوابط کسب و کار دریافت، پردازش و ذخیره کنند. قبل از به‌کارگیری سیستم‌های انبارداری و مدیریت انبار، از قلم و کاغذ برای دریافت اقلام و ‏تطبیق دادن آن‌ها با سفارش‌های خرید و رسیدهای فیزیکی استفاده می‌شد؛ البته این کار همچنان در انبارهای کوچک انجام می‌شود. در سیستم انبار،‏ از فناوری ‏RFID‏ و سایر امکانات فنی برای دریافت و تأیید کردن خودکار اقلام کمک می‌گیرند. در چنین سیستمی تطبیق‌دهی کالاها با سفارش‌های خرید به‌وسیله اسکن کردن بارکد یا برچسب‌هایی صورت می‌گیرد که برای ذخیره‌سازی و بازیابی آسان‌تر اطلاعات چاپ شده‌اند.

مدیریت موجودی

‏ سیستمی مثل نرم افزار انبار تیم‌یار امکان بررسی کردن آنی موجودی کسب و کار را در هر شرایطی، از جمله در حین حمل یا در فروشگاه‌ها، فراهم می‌کند. اطلاعات ردیابی با استفاده از فناوری شناسایی خودکار با ضبط ‏داده‌ها (Automatic Identification and Data Capture‏AIDC: ‏) مثل بارکد یا ‏RFID‏ تأمین می‌شود. با چنین قابلیتی، مسئولین ذیربط در شرکت‌ها می‌توانند میزان موجودی را به‌صورت آنی تنظیم کنند و مطمئن شوند که موجودی کافی برای تأمین کردن تقاضای مشتریان اعم از حضوری و مجازی فراهم است. نرم افزار انبار به تخصیص دادن سفارشی ‏موجودی بر اساس گردش کار و منطق انتخاب کمک می‌کند تا موجودی سریع‌تر به داخل انبار و خارج از آن‏ منتقل شود.‏

چیدمان و بسته‌بندی

‏سیستم‌های انبار می‌توانند کارآمدترین روش را برای ذخیره‌سازی، بازیابی و بسته‌بندی محصولات پیشنهاد دهند و از این راه به کاهش هزینه‌های این عملیات کمک کنند. همچنین، آن‌ها می‌توانند از فناوری‌هایی استفاده کنند که فرآیندها را ساده می‌کنند؛ مثل فرکانس ‏رادیویی (‏RF‏) با یا بدون اسکن کردن، فناوری گزینش حساس به نور و صدا، رباتیک و الگوریتم‌هایی که ‏می‌توانند به بهینه‌سازی مسیرهای انتخابی کمک کنند. ‏برخی راهکارهای مدیریت انبار، پردازش سفارش‌ها را با استفاده از تکنیک‌هایی مثل انتخاب تکی، دسته‌ای، منطقه‌ای، اتصال متقاطع و روش‌های دیگر انجام می‌دهند که همه آن‌ها به ساده‌سازی پردازش سفارش‌ها کمک می‌کنند.‏

حمل و نقل دریایی

‏ ‏بسیاری از سیستم‌های انبار را می‌توانید با نرم‌افزارهای مدیریت حمل و نقل و لجستیک ادغام کنید تا فرآیندها را تسریع کنید؛ مثلاً بارنامه‌ها، فهرست‌های بسته‌بندی و فاکتورهای محموله‌ها را ‏به‌طور خودکار تولید و اعلان‌های حمل و نقل را به‌طور خودکار ارسال کنید.‏ سازمان‌ها با امکانات ردیابی آنی می‌توانند بر رسیدن بسته‌ها به مقصد نظارت ‏کنند.

‏ مدیریت کار

بررسی کردن هزینه‌های نیروی کار و بهره‌وری می‌تواند به کمتر و کارآمدتر شدن عملیات انبارها کمک کند. نرم افزار انبار‏ می‌تواند نسبت به کارگران انبار، هزینه‌های ‏نیروی کار، زمان پاسخگویی، نارسایی‌های حوزه بهره‌وری، روندهای برنامه‌ریزی و موارد دیگر دیدی آنی فراهم کند. در این‌صورت، ‏شرکت‌ها می‌توانند متناسب با نتایج آن‌ها واکنش مناسبی نشان دهند.‏ همچنین، برخی سیستم‌ها به‌طور مستقیم یا از طریق ادغام شدن با سایر سیستم‌ها می‌توانند به برنامه‌ریزی و زمان‌بندی کار کمک کنند.

مدیریت سکوی بارگیری

‏این امکانات نرم افزار انبار در کنار سایر ماژول‌های سیستم ERP عمدتاً به رانندگان کامیون کمک می‌کنند تا اسکله‌ها یا سکوهای بارگیری مناسب را ‏به‌سرعت پیدا کنند. اتصال متقاطع یکی از پیکربندی‌هایی است که بر اساس آن، کالاهایی که به انبار می‌رسند بدون انبارش موقت و بلافاصله در ‏محموله‌های خروجی قرار می‌گیرند؛ این شرایط برای محصولات خواربار تازه بسیار مناسب است. نرم‌افزار این کار را با ‏بررسی کردن اسکن‌های دریافتی و مقایسه کردن آن‌ها با سفارش‌های فروش فعلی انجام می‌دهد و سپس به گیرنده اطلاع ‏می‌دهد که آیا کالا باید در محل اتصال متقابل قرار گیرد یا خیر.

 

داده‌های گردآوری شده به‌وسیله نرم افزار انبار به چه کاری می‌آیند؟

داده‌های آنی را می‌توانیم به جای روش‌های جمع‌آوری دستی داده‌ها و پالایش خطاهای آن‌ها، به‌طور خودکار با سیستم انبار گردآوری کنیم. چنین داده‌هایی اطلاعات مختلفی را در خصوص ارزیابی معیارهایی مهم در اختیار مدیران قرار می‌دهند؛ از جمله:

  • ارسال به موقع
  • میزان دقیق موجودی
  • هزینه‌های توزیع
  • سرعت پردازش سفارش و
  • زمان چرخه سفارش

سپس سیستم می‌تواند گزارش‌هایی تصویری ‏ایجاد کند که به‌راحتی در اختیار ذینفعان قرار گیرند و مبنای تصمیمات آتی باشند.

 

اقسام نرم افزار انبار

 

اقسام نرم افزار انبار از نظر نوع فرآیندهای کاری کدامند؟

بسته به این‌که با توجه به شرایط کسب و کارتان چه سیستمی بهترین کارایی را برایتان دارد، می‌توانید از چهار نوع عمده نرم افزار انبار استفاده کنید. البته این سیستم‌ها الزاماً مستقل از یکدیگر نیستند و ممکن است همزمان در سازمان به کار بروند. نحوه ارتباط این سیستم‌ها با یکدیگر و کارکردشان را می‌توانیم با رابطه زیر نشان دهیم:

WCS/WES –> WMS –> ERP

  • WCS (Warehouse Controls System): سیستم کنترل انبار
  • WES (Warehouse Execution System): سیستم اجرای انبار
  • WMS (Warehouse Management System): سیستم مدیریت انبار
  • ERP (Enterprise Resource Planning):برنامه‌ریزی منابع سازمان

یعنی: WCS/WES داده‌های مورد نیاز WMS و آن نیز اطلاعات لازم برای ERP را فراهم می‌کند. در ادامه، به این سیستم‌ها می‌پردازیم.

 

مدیریت منابع سازمانی (ERP)

این سیستم را می‌توانیم نوعی نرم افزار انبار جامع بدانیم. این نرم‌افزار برای جمع‌آوری، ذخیره‌سازی و مدیریت کردن داده‌ها از چندین بخش کسب و کار طراحی شده است. این بخش‌ها غالباً عبارتند از:

  • تولید
  • تجارت الکترونیک
  • روابط با مشتری
  • فروش
  • بازاریابی
  • مدیریت انبار
  • حمل و نقل
  • برنامه‌ریزی محصول

ERP دارای امکانات جامع گزارشگری مالی است که به مدیران سازمان کمک می‌کند تا دورنمای واضحی درباره شرایط مالی کسب و کار به دست آورند.

 

سیستم نرم افزار انبار

 

سیستم مدیریت انبار (WMS)

این نرم افزار انبار مسئول جریان موجودی در انبار یا مرکز توزیع است. این سیستم معمولاً فرآیندهای کاملی را در بر می‌گیرد؛ از دریافت کردن محصول گرفته تا جابجایی، تکمیل و ارسال آن. به این ترتیب، این نرم افزار انبار نقش مهمی را در زمینه مدیریت فعالیت‌های انبار ایفا می‌کند. مدیریت حمل و نقل، ادغام زنجیره تأمین، نیروی کار و فضای انبار تحت هدایت این سیستم هستند.

 

سیستم کنترل انبار (WCS)

مدیریت کردن فناوری‌های خودکار در حال استفاده در سراسر انبار بر عهده این نرم‌افزار است. به‌عنوان مثال، فعالیت‌های ذخیره‌سازی و سیستم‌های بازیابی خودکار (AS/RS)، ربات‌های متحرک مستقل (AMR)، مرتب‌سازی، نوار نقاله‌ها و موارد دیگر معمولاً با یک یا چند WCS مدیریت می‌شوند. به این ترتیب، به بیانی ساده، WCS سیستمی است که لایه‌ای از قابلیت‌های اضافی را ارائه می‌دهد که معمولاً توسط WMS مدیریت نمی‌شوند.

 

سیستم اجرای انبار (WES)

این نرم افزار انبار را باید نسل بعدی WCS بدانیم. WES عملیات را با متعادل کردن منابع و بهینه‌سازی عملکردها هماهنگ می‌کند. منابعی که WES بهینه می‌کند هم نیروی کار و هم تجهیزات را در بر می‌گیرند. سیستم اجرای انبار، نیروی کار را در محل و مواقع مورد نیاز به کار می‌گیرد و تجهیزات را به‌طور خودکار هدایت می‌کند تا اطمینان حاصل کند که همه مناطق داخل یک تأسیسات هم در اوج کارشان هستند و هم هماهنگ شده‌اند.

 

ارتباط سیستم‌های مختلف انبار

نرم افزار انبار WES برای انجام دادن تمامی کنترل‌های اتوماسیونی طراحی شده است که WCS مدیریت می‌کند؛ اما عملکرد WES می‌تواند تا حدودی با عملکرد WMS هم‌پوشانی داشته باشد؛ از جمله در زمینه‌های: مدیریت نیروی کار، دریافت، تحویل، حمل و نقل و مدیریت فضای انبار. به این ترتیب، اکثر کسب و کارهایی که در حال حاضر از WCS استفاده می‌کنند و به دنبال ارتقا یا جایگزینی نرم‌افزار انبارشان هستند، احتمالاً با روی آوردن به WES مزایای زیادی به دست می‌آورند.

 

اقسام نرم افزار انبار از نظر ارتباط با سایر سیستم‌های سازمان کدامند؟

  • WMS مستقل: سخت‌افزار این سیستم‌ها را معمولاً در محل شرکت مستقر می‌کنند. آن‌ها به‌طور کلی قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری دارند؛ اگر چه این کار می‌تواند هزینه‌بر باشد. در نتیجه، سازمان می‌تواند کنترل دقیق‌تری بر داده‌ها و نرم افزار انبار داشته باشد. با این‌که هزینه اولیه چنین سیستمی بسیار بیشتر از سایر گزینه‌ها است، اما صفر تا صد آن را به سازمان تحویل می‌دهند. در عین حال، به‌روزرسانی، نگهداری و هزینه‌های مربوط به این سیستم بر عهده سازمان است. در این حالت، با قدیمی شدن سیستم WMS، ادغامش با سایر پلتفرم‌ها و راه‌اندازی فناوری‌های جدید بر روی آن نسبتاً دشوار خواهد بود.
  • نرم افزار انبار مبتنی بر ابر (Cloud WMS): سیستم‌های WMS مبتنی بر ابر را می‌توانید به‌سرعت و با هزینه‌های اولیه کمتری راه‌اندازی کنید :
    • این سیستم‌ها معمولاً به‌صورت نرم افزار به‌عنوان سرویس (Saas) ارائه می‌شوند.
    • برای پشتیبانی کردن از شرایط متغیر بازار انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.
    • با توسعه یافتن کسب و کار، خودشان را با الزامات آن سازگار می‌کنند.
    • مدیریت انبار در فضای ابری با به‌روزرسانی‌های منظم، مسیر سریع‌تری برای نوآوری فراهم می‌کند و در شرایط جدید شخص دیگری مسئولیت نگهداری و به‌روز‌رسانی سیستم را بر عهده می‌گیرد.
    • فروشندگان SaaS پول و تخصص زیادی را برای اقدامات امنیتی سیستم صرف می‌کنند.
    • سیستم‌های مدیریت انبار ابری می‌توانند به‌آسانی با سایر راهکارها ادغام شوند.
    • تیم‌یار در طراحی نرم افزار انبار به مزایای زیاد مبتنی بر ابر بودن سیستم‌ها توجه داشته است.

WMS مبتنی بر ERP و SCM یکپارچه: برخی سیستم‌های مدیریت انبار به‌صورت ماژول‌ها یا برنامه‌هایی طراحی می‌شوند که جزئی از پلتفرم‌های ERP و مدیریت زنجیره تأمین (SCM: Supply Chain Management) هستند. مزیت این نرم افزار انبار این است که می‌تواند با سایر راهکارهای سازمانی هم‌افزایی داشته باشد. این سیستم‌ها دیدی کلی به سراسر زنجیره تجاری و لجستیک فراهم می‌کنند و در کنار شفافیت، فرآیندهای انبارداری و لجستیک را با هم هماهنگ و اجرا می‌کنند. در نتیجه، از این قابلیت‌ها می‌توانیم برای بهینه‌سازی عملیات و چابکی فرآیندها استفاده کنیم.

 

درباره فناوری انبارداری هوشمند چه می‌دانیم؟

در عصر کنونی، شرکت‌ها برای تأمین کردن الگوها، کانال‌ها و ترجیحات در حال تغییر مشتریان و همگام با بازارهای در حال تحول، به فناوری‌های انبارداری هوشمند نیاز دارند؛ از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین گرفته تا ربات‌های مستقل. در ادامه در این فناوری‌ها کمی دقیق می‌شویم.

 

نرم افزار انبار با کارکردی بسیار کارآمد

 

اتوماسیون انبار

 فناوری‌های اتوماسیونی تأثیر زیادی بر انبارها و مراکز توزیع گذاشته‌اند. اتوماسیون گردش کار و برخی فرآیندهای انبارداری را ساده می‌کند؛ مثل:

  • جمع‌آوری داده‌ها
  • بارکدگذاری
  • اسکن کردن
  • انتخاب و بسته‌بندی
  • حمل و نقل و
  • رهگیری موجودی

چنین قابلیتی در نرم افزار انبار، کارکردی بسیار کارآمدتر و مقیاس‌پذیرتر را برای تغییر تقاضا فراهم می‌کند و خطاهای انسانی را کاهش می‌دهد.

 

فناوری انتخاب صدا

این فناوری به‌عنوان انبارداری با هدایت صوتی و انتخاب به‌وسیله صدا نیز شناخته می‌شود. اپراتورها با این قابلیت می‌توانند وظایفشان را بدون استفاده کردن از کاغذ یا دست‌ها و چشمانشان انجام دهند. آن‌ها از یک دستگاه انتخاب صدا، معمولاً یک هدست صوتی یا پایانه اختصاصی صوتی، برای دریافت دستورالعمل‌های گفتاری از سیستم WMS درباره مکان و زمان انتخاب سفارش‌های دریافتی استفاده می‌کنند. در نتیجه، کارگران می‌توانند با گفتار معمولی برای ارسال آنی اطلاعات به سیستم انبارداری استفاده کنند.

 

هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (IoT) در انبارداری و مدیریت انبار

 استفاده کردن از فناوری‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در انبارها به این‌صورت است که حسگرهای اینترنت اشیا داده‌ها را تولید می‌کنند و هوش مصنوعی می‌تواند آن‌ها را تحلیل کند و پیش‌بینی‌های پیشرفته‌ای انجام دهد که قبلاً امکان‌پذیر نبود. این دو فناوری دست به دست هم می‌دهند تا شرکت‌ها را به سوی مدل انبارداری مبتنی بر تقاضا سوق دهند. برخی مشخصات این فناوری‌ها به شرح زیر هستند:

  • داده‌های اینترنت اشیا از مکان‌های زیادی در نرم افزار انبار دریافت می‌شوند؛ مثل: تجهیزات حمل و نقل کالا، نوار نقاله، تلفن‌های هوشمند، دستگاه‌های دستی، چراغ‌های رادیویی غیرفعال و RFID.
  • سیستم‌های هوش مصنوعی داده‌ها را می‌گیرند و به استدلال‌های قابل استفاده‌ای مثل روندها، مدل‌های پیش‌بینی‌کننده و دیگر الگوریتم‌ها تبدیل می‌کنند که به کسب و کارها کمک می‌کند تا بر اساس شرایط فعلی تصمیم‌هایی مهم بگیرند.
  • این فناوری‌ها را می‌توان برای کمک به مدیریت مسیریابی و جابجایی نیروی کار و سفارش‌های دسته‌ای به کار برد.

 

مزایای نرم افزار انبار

 

ربات‌های انبار

 ربات‌هایی که در انبارها کار می‌کنند برای تصمیم‌گیری بر اساس ورودی‌های محیط اطرافشان به هوش مصنوعی و یادگیری ماشین متکی هستند. آن‌ها با استفاده از مجموعه حسگرهای ویدئویی، صوتی، حرارتی و لمسی می‌توانند دمای محیط را اندازه‌گیری کنند. این تجهیزات در صورت ادغام شدن با نرم افزار انبار، می‌توانند به‌وسیله آن کنترل شوند. امروزه ربات‌های مختلفی در مراکز توزیع و انبارها به کار می‌روند که می‌توانند باعث تعریف وظایف جدیدی به نیروی کار شوند و برخی دیگر را خودکار کنند. برخی از این تجهیزات به شرح زیر هستند:

  • وسایل نقلیه هدایت‌شونده خودکار (AGV) که از یک مسیر یا نوار مغناطیسی برای حمل و نقل کالاها در انبار استفاده می‌کنند.
  • ربات‌های متحرک مستقل (AMR) به حسگرها، رایانه‌ها و نقشه‌هایی برای حرکت در انبار و در صورت لزوم، تغییر مسیر متکی هستند.
  • AMR ها می‌توانند اطلاعات بسته‌ها را برای کمک کردن به مرتب‌سازی و بررسی موجودی شناسایی کنند.
  • پهپادهای هوایی مجهز به حسگرهای نوری هستند و از فناوری‌های یادگیری عمیق برای اسکن کردن سریع اقلامی استفاده می‌کنند که در مکان‌های مرتفع و خطرناک هستند و در صورت اتصال به نرم افزار انبار می‌توانند اطلاعات را به آن منتقل کنند.
  • سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار (AS/RS) می‌توانند اقلام را با کمک نرم‌افزاری ذخیره و بازیابی کنند که عملیاتشان را هدایت می‌کند. آن‌ها می‌توانند به شکل شاتل، جرثقیل یا حتی ربات‌های کوهنورد باشند.

استفاده کردن از ربات‌ها در انبار مزایای زیادی دارد؛ از جمله افزایش سرعت عملیات و ایمنی و روحیه کارگران با توجه به امکان کار کردن ربات‌ها در شرایط خطرآفرین.

 

نتیجه‌گیری

انبارداری و مدیریت انبار را باید وظیفه اصلی نرم افزار انبار بدانیم. امروزه این سیستم‌ها کاری فراتر از انبارداری صرف می‌کنند. آن‌ها می‌توانند:

  • با سایر راهکارهای سازمانی از جمله سیستم ERP، اطلاعات رد و بدل کنند یا جزئی از آن‌ها باشند
  • سیر کالا را از خرید تا تحویل به مشتری رصد و گزارش کنند
  • ساز و کارهای تولید ناب را با ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین عملیاتی کنند.
  • ابزاری کاربردی برای ارائه گزارش‌های آنی درباره موجودی و سفارش‌ها و تصمیم‌گیری‌های اصولی و صحیح باشند.

نرم افزار انبار تیم‌یار می‌تواند خاطرتان را از انجام شدن به‌هنگام فرآیندهای انبار و کاهش خطاهای انسانی و نارسایی‌ها آسوده کند. فقط کافی است نیازتان درباره خدمات مدیریت انبار سازمانتان را با ما در میان بگذارید.

 

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}