ضریب نفوذ و سهم بازار فضای کار دیجیتال در سال‌های آینده

حجم بازار فضای کار دیجیتال تا سال ۲۰۲۰ به بیش ‌از ۲۲.۷ میلیارد دلار رسید و انتظار می‌رود این رشد تا سال ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد و به بالای ۷۲.۲ میلیارد دلار برسد. محققان عوامل کلیدی که بر سرعت و میزان این رشد تاثیر مستقیم دارند را معرفی فناوری‌های جدید و بالا رفتن درخواست دورکاری کارکنان به‌منظور داشتن کاری متعادل‌تر می‌دانند.

سازمان‌ها نیز از سوی دیگر به‌منظور ایجاد یک محیط کاری منعطف‌تر و ارتقای سطح تجربه کاری کارکنان‌شان به‌ دنبال استفاده از این فناوری نوین هستند. استفاده از این فناوری برای سازمان‌ها امکان استخدام نیروهای ماهر و کاهش نرخ خروج از سازمان را به همراه دارد. اما از سوی دیگر ممکن است آموزش و یادگیری آن برای کارکنان و پرسنل سازمان‌های مختلف به‌دلیل زمان‌بر بودن آن یکی از علل کند شدن روند صعودی استفاده از این تکنولوژی باشد.

تاثیر کووید-۱۹ بر رشد بازار

بروز همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ تاثیر مثبتی بر رشد بازار فضای کار دیجیتال داشته است. اصلی‌ترین دلیل آن هم به درخواست بالای سازمان‌ها برای استفاده از ابزارهای دورکاری و راهکارهای ابری باز می‌گردد. ناگفته نماند که سازمان‌ها پس از مشاهده تاثیرات مثبت دورکاری در افزایش بهره‌وری و کارایی نیروهای خود تصمیم به ادامه این مسیر گرفته و استفاده بیش‌تر از ابزارهای مرتبط با را در اولویت خود قرار داده‌اند که نتیجه آن جهشی بزرگ در حجم این بازار بود.

محرک‌های بازار

استفاده گسترده سازمان‌ها از ابزارها و راهکارهای فضای کار دیجیتال برای ارتقای توانمندی کارکنان به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین محرک‌های رشد این بازار معرفی شده است. اما در کنار آن محرک‌های دیگری نیز وجود دارند که به رشد حجم این بازار و ارزش آن کمک کرده‌‌اند. در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

 

 

نیاز به انعطاف‌پذیری بیش‌تر و ارتقای سطح تجربه کاری کارکنان

محیط کار دیجیتال به جذب، حفظ و بالابردن انگیزه کارکنان کمک شایانی می‌کند. محیط‌های کاری دیجیتال که به بلوغ خود رسیده‌اند به کارکنان تا جایی آزادی عمل می‌دهند که دستگاه، نوع اتصال و ساعت‌های کاری خود را به دل‌خواه انتخاب و براساس آن به انجام امور بپردازند.

وقتی از انعطاف‌پذیری فضای کار دیجیتال صحبت می‌کنیم اشاره‌مان به ارائه راهکارهای سفارشی‌سازی شده برای سازمان‌ها است. این راهکار‌ها دقیقا برای کاری که در سازمان در جریان است آماده و ارائه می‌شوند. اطلاعات در این راهکارها در بستری امن با تمام اعضا به ‌اشتراک گذاشته می‌شوند و دسترسی به آن‌ها از هرجا و با هر دستگاهی ممکن است. این موضوع به کارکنان دورکار اجازه دسترسی آسان و سریع به اسناد و مدارک موردنیازشان را می‌دهد. نتیجه این‌که امور سازمان به سرعت انجام می‌شود و دسترسی به داده‌های موردنیاز با چابکی بالا ممکن است.

به تمام این موارد اضافه کنید وجود ساعات و حجم کاری منعطف را که به کارکنان اجازه می‌دهد تا زمان و انرژی موردنیاز برای انجام کارها را خودشان مدیریت کنند. این جریان در سازمان‌های بزرگ به‌اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده که تبدیل به یکی از اصلی‌ترین محرک‌ها برای استفاده از ابزار فضای کار دیجیتال در سازمان و رشد بازار آن شده است.

در کنار محرک‌های بازار برای تقویت این جریان نوین ، محدودیت‌هایی نیز برای رشد بیش‌تر این بازار وجود دارد؛ عدم وجود آموزش کافی برای کارکنان در سازمانها.

اگرچه سرعت به‌کارگیری ابزارهای مختلف فضای کار دیجیتال در سازمان‌ها رو به رشد است. اما برای این که از نهایت قدرت و مزایای آن بتوان استفاده صحیح کرد نیاز به آموزش صحیح و دقیق کارکنان داریم. محققان یکی از عوامل اصلی کند شدن روند صعودی بازار فضای کار دیجیتال را همین عامل می‌دانند. از آن‌جایی که برنامه آموزش کارکنان باید به موازات شروع عملیات استقرار در سازمان باشد، اما بسیاری از سازمان‌ها شروع برنامه آموزش را به بعد از استقرار موکول می‌کنند. این یعنی صرف زمان بسیار زیادی که در انتها ممکن است کارکنان را از سیستم جدید خسته کند.

کلید اصلی مدیریت این موضوع، پیاده‌سازی یک برنامه منعطف و زمان‌بندی شده است تا هم کارکنان از آموزش سیستم جدید خسته نشوند، هم تمام بخش‌های سیستم به درستی و دقت آموزش داده شوند.

فرصتی بزرگ برای شرکتهای کوچک؛ ضریب نفوذ فضای کار دیجیتال در SMEها

سازمان‌های کوچک و متوسط برای بقا و رشد نیاز شدیدی به کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از کم‌ترین منابع خود دارند. برای این سازمان‌ها تمرکز بر فرایندها و بهبود آن‌ها و افزایش انعطاف‌پذیری برای بقا در بازار از اصلی‌ترین نیازهایشان است. براساس گزارش سازمان‌های مختلف تحقیقاتی، میزان استفاده و به‌کارگیری ابزارهای دیجیتال از ۳۳ درصد در سال ۲۰۱۷ به ۵۷ درصد در سال ۲۰۱۹ رسیده است. این گزارش همچنین بیان می‌کند که سازمان‌هایی که از این ابزار استفاده کرده‌اند تا ۴۳ درصد افزایش در درآمد، ۵۳ درصد افزایش رضایت کارکنان و ۶۷ درصد افزایش بهره‌وری را تجربه کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود روند رو به رشد استفاده از فضای کار دیجیتال در سازمان‌های کوچک و متوسط در سال‌های آتی با سرعت بیش‌تری ادامه‌ پیدا کند.

این سازمان‌ها برای ماندن در عرصه رقابت نیاز به استفاده از راهکارهایی دارند که هزینه‌های جاری و دفتریشان را تا جای ممکن کاهش دهد و بهره‌وری و کارایی کارکنان را افزایش. در حال حاضر تنها راهکار موجود برای آن‌ها استفاده از فضاهای کاری دیجیتال است.

سازمان‌های بزرگ، بازیگران اصلی

جای تعجب نیست که سازما‌ن‌های بزرگ هم به دنبال دیجیتالی شدن و به‌کارگیری فناوری روز در فرایندهای خود باشند. برای این سازمان‌ها با توجه به تعداد بالای نیروهای کاری، کانال‌ها و کیفیت ارتباطات اهمیت بالایی دارد. البته برخلاف سازمان‌های متوسط و کوچک مقیاس این نوع از سازمان‌ها با توجه به پیچیدگی بالایی که برای ساختاربندی و حفظ داده‌های خود دارند، به‌دلیل حجم بالای آن‌ها، با چالش‌های بیش‌تری برای استقرار فضای کار دیجیتال روبرو هستند. اما زمانی که استقرار آن با موفقیت انجام شود. از آن‌جایی که این سازمان‌ها منابع درآمدی بسیاری دارند، جریان‌های درآمدی آن‌ها سرشار و سودمندتر خواهد شد.

از این رو محققان پیش‌بینی می‌کنند سازمان‌های بزرگ، سهم اصلی رشد بازار فضای کار دیجیتال را در سال‌های پیش رو از آن خود کنند.

در عصر فناوری، سازمانهای تولیدی هم به سوی دیجیتال شدن گام بر میدارند

شاید وقتی صحبت از دیجیتالی شدن فرایندها و امور سازمان‌ها می‌کنیم، کم‌تر کسی به سازمان‌های تولیدی فکر کند. اما انقلاب صنعتی در گام چهارم خود یک کلیدواژه دارد و آن فضای کار دیجیتال است. در عصری که ربات‌ها و خطوط تولید خودکار با کم‌ترین نیاز به منابع انسانی تولید را پیش می‌برند دیجیتالی شدن فرایندهای تولید نیز موضوعی دور از انتظار نیست.

روش‌های داده‌محور نقش مهمی در خودکار شدن فرایندهای تولید و حتی تولید از راه دور بازی می‌کنند. زمانی که دستگاه‌های خطوط تولید شما فقط نیاز به این دارند که داده‌های تولید را داشته باشند، دیگر چه فرقی دارد که این داده‌ها از کجا و چه روشی به آن‌ها وارد می‌شود؟ این یعنی ورود فضای کار دیجیتال به حوزه تولید.

روش‌های تولید به سبک دیجیتال به تولیدکنندگان کمک می‌کند تا چالش‌های توسعه کسب‌‌وکار خود را به‌خوبی مدیریت کنند و به فکر زنجیره تامینی قوی‌تر و تولیدی با کیفیت‌تر باشند.

کدام مناطق در دنیا بیشترین سهم رشد را دارند؟

بازار فضای کار دیجیتال پنج منطقه جغرافیایی را شامل می‌شود؛ آمریکای شمالی، آسیای جنوب‌شرقی و استرالیا، اروپا، خاورمیانه، افریقا و آمریکای لاتین. در میان این پنج منطقه، انتظار می‌رود آمریکای شمالی بیش‌ترین سهم رشد بازار را داشته باشد. این منطقه با داشتن بیش‌ترین تعداد سازمان‌های بزرگ، فناوری‌ و تولیدی، در بازار فضای دیجیتال هم به بلوغ رسیده است.

آمریکای شمالی علاوه‌بر این‌که محل تولد بسیاری از غول‌های فناوری و صنعتی جهان است، میزبان تعداد قابل توجهی از شرکت‌های کوچک و متوسط و استارت‌آپ‌هاست. تمام این موارد دست به دست هم داده‌اند تا نهادینه شدن استفاده از فناوری‌هایی مانند اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، خودکارسازی فرایندها با استفاده از ربات‌ها و انواع فناوری‌های پیشرو در جهان را در این منطقه ببینیم.

این عوامل همگی باعث شده تا این منطقه بیش‌ترین سهم از رشد بازار فضای کار دیجیتال را به خود اختصاص دهد.

بازیگران اصلی بازار

ارائه‌کنندگان نرم‌افزار فضای کار دیجیتال روش‌های مختلفی برای استقرار آن در سازمان‌ها دارند. آن‌ها همچنین استراتژی‌های گوناگونی برای رشد سازمان‌ها ارائه می‌دهند. معرفی محصولات جدید، بهبود نرم‌افزارهای موجود، مشارکت و همکاری، ادغام و خرید سازمان‌های مختلف همگی از روش‌های این ارائه‌دهندگان برای قوی‌تر شدن در بازار است. اصلی‌ترین بازیگران حوزه فضای کار دیجیتال شرکت‌های Atos (فرانسه)، Cognizant (ایالات متحده آمریکا)، IBM (ایالات متحده آمریکا)، Zensar (هندوستان)، Wipro (هندوستان)، Infosys (هندوستان)، Accenture (ایرلند)، Fujitsu (ژاپن) هستند.

فضای کار دیجیتال آینده کسب‌وکارهاست

فضای کار دیجیتال، با توجه به آن‌چه گرایش سازمان‌ها و آمار و ارقام می‌گوید، آینده فضای کاری و شکل‌دهنده روابط درون و برون سازمانی است. هرچه کسب‌وکارها بتوانند سریع‌تر با این محیط وفق پیدا کنند و بر آن مسلط شوند در آینده برای بالابردن سرعت رشد و توسعه خود کم‌تر دچار چالش‌ می‌شوند. در جهانی که حتی منازل و خودروهای شخصی هم به سمت هوشمند شدن و با تکیه بر پیشرفت‌های دیجیتال رشد می‌کنند، این تفکر که کار و نحوه انجام آن بدون تغییر باقی می‌ماند کمی ساده‌انگارانه است. استفاده از ابزارهای دیجیتال و رشد و توسعه سازمان با آن‌ها یعنی همسو شدن با شرکت‌های بزرگ دنیا و گام برداشتن در مسیر آن‌ها.

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}