با وجود اینکه امروزه راه حل‌های ERP زیادی در بازار موجود است اما همه آن‌ها نمی‌توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. شما باید قبل از تصمیم گیری نهایی برای خرید یک نرم افزار ERP، مجدانه فکر کنید و لیستی از مشکلات خاص دامنه و صنعت خود تهیه کنید.

به طور سنتی، راه حل‌های ERP با در نظر گرفتن نیازها و ملزومات صنایع مختلف، ساخته شده است. در طی فرآیند پیاده سازی، تیم IT یک مطالعه بسیار دقیق درباره چالش‌های خاص مشتری انجام می‌دهد و سپس در مورد ویژگی‌های سیستم ERP تصمیم گیری می‌کند.

 

 

تاکنون خرید ERP عمومی، امری پرهزینه بوده است، پیاده سازی آن دشوار و نگهداری و به روز رسانی آن، به یک تیم کامل از متخصصان فناوری اطلاعات احتیاج داشت. به همین دلیل اکثر شرکت‌ها قبل از پیاده سازی نهایی، زمان قابل توجهی را صرف این امور کرده اند.

با گذشت زمان، فن آوری نیز پیشرفت داشته است. امروزه، نرم افزار ERP، راه حل‌هایی مختص صنایع را ارائه می‌دهد، در نتیجه در دراز مدت باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می‌شود. نکته مثبت نرم افزار ERP مختص صنایع، این است که کسب و کارها دیگر به متخصصان IT برای پیکربندی نرم افزار طبق نیاز صنعت، احتیاج ندارند. همچنین، با حداقل سفارشی سازی و یا بدون نیاز به آن، از تمام فرآیندهای کسب و کار مراقبت می‌کنند.

تحقیقات نیز بیانگر همین موضوع می‌باشد. بررسی اخیر بر روی بیش از 200 مدیر بازرگانی، نشان داده است که به نرم افزار ERP ای نیاز دارند که به طور خاص برای راه حل‌های مختص صنایع آن‌ها ساخته شده باشد.

با پیشرفت فن آوری ابری و یکپارچه سازی آسان آن‌ها با سیستم‌های ERP ، نرم افزار ERP مختص صنایع در حال پیشرفت است. فقط در سال 2018 ، سیستم‌های ERP مبتنی بر ابر از رشد 20.7 درصدی در برنامه‌های سازمانی، برخوردار بودند. موسسه تحقیقاتی پیشرو فارستر تخمین زده است که تا سال 2020 ، اشتراک ابری برای برنامه‌های کسب و کار به درآمد 170 میلیارد دلاری، دست پیدا خواهد کرد.
 

مزایای نرم افزار ERP مختص صنایع

در اینجا قصد داریم با برخی از مزایای نرم افزار ERP مختص صنایع آشنا شویم و دریابیم چرا شرکت‌ها زمان و هزینه قابل توجهی را سرمایه گذاری می‌کنند.

1. حداقل هزینه پیاده سازی
راه حل‌های عمومی ERP مستلزم هزینه‌های هنگفتی است. جدا از هزینه قابل توجه مجوز، شرکت‌ها باید هزینه ویژگی‌هایی را که ممکن است هرگز استفاده نشود را نیز بپردازند. شرکتی را در نظر بگیرید که متخصص در ارائه خدمات برتر مشتریان، به نمایندگی از خود مشتریان است. با مشاهده افزایش کار، تصمیم به پیاده سازی یک راه حل عمومی ERP می‌گیرد. آیا استفاده از مزایای بخش‌های فروش، بازاریابی و زنجیره تامین‌، برای آن مفید است؟ در مقابل، می‌تواند با استفاده از یک راه حل ERP مختص صنایع که صرفاً برای کمک به عوامل پشتیبانی ساخته شده است، در زمان و هزینه پیاده سازی، صرفه جویی چشمگیری داشته باشد.

2.  کاهش زمان پیاده سازی
یک نرم افزار ERP مختص صنایع، از قبل دارای توابع حیاتی بسیاری در کسب و کار است که باعث کاهش قابل توجه زمان پیاده سازی می‌شود. همچنین این امکان را برای یکپارچه سازی‌های اساسی سایر نرم افزارهای ضروری مانند مدیریت مالی و حساب، مدیریت زنجیره تامین، مدیریت خرده فروشی، خدمات مشتری، هوش تجاری و مدیریت خدمات میدانی فراهم می‌کند. چنین اتصالات فوری API ،‌ هزینه‌های پیاده سازی را بیشتر کاهش می‌دهد.

3. هزینه‌های نگهداری ارزان تر
بهترین نکته در مورد راه حل ERP مختص صنایع این است که می‌توانید به راحتی از متخصصان دامنه در زمینه خود کمک بگیرید. آن‌ها به محض مواجه شدن با مشکلات،آن را شناسایی کرده، گلوگاه‌ها را تشخیص داده و از بین ببرند. این استراتژی به شما کمک می‌کند راه حل‌های سریع داشته باشید و هزینه‌های نگهداری شما را به میزان قابل توجهی کاهش ‌دهد.

چرا یک راه حل ERP مختص صنعت بهتر از یک راه حل عمومی است؟

تردیدی نیست که راه حل‌های عمومی ERP ، طیف گسترده ای از قابلیت‌ها را ارائه می‌دهند که می‌توانند همزمان از چندین عملیات پشتیبانی کنند‌. اما بسیاری از شرکت‌ها به همه آن ویژگی‌ها نیاز ندارند‌. آن‌ها در چند زمینه به کمک نیاز دارند و ترجیح می‌دهند فقط هزینه آن‌ها را پرداخت کنند. سفارشی کردن راه حل‌های عمومی ERP کاری پرهزینه است و اغلب اوقات با اهداف شرکت سازگار نیست‌. در مقابل، یک نرم افزار ERP مختص صنعت، راه حلی جامع را ارائه می‌دهد که برای پیاده سازی نیاز به هزینه کم و زمان کمتری دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های اساسی نرم افزار ERP مختص صنعت این است که واقعاً مشتری مدار است که با در نظر گرفتن خواسته‌ها و نیازهای کاربر نهایی، طراحی شده است‌. تمام عناصر - از جمله نظارت، کنترل عملکرد، جهت گیری فرآیند، اقدام در مورد بازخورد مشتری، تقسیم بندی مشتری، پیش بینی روند فروش - برای ارائه کنترل بهتر و حل چالش‌های خاص صنعت، طراحی شده اند.
علاوه بر این، به شرکت‌ها در دستیابی به دید کامل در فرآیندهای خود کمک می‌کنند و حوزه‌های مشکل را مشخص می‌کنند‌. این فعالیت از افت کیفیت تولید جلوگیری کرده و تأخیرهای تحویل را پایان می‌بخشد.

برای اینکه این تجارت سودمند باشد و از رقبای خود بهتر عمل کند، باید نیازهای مشتریان را تشخیص داده و خواسته‌های آن‌ها را برآورده کند‌. همچنین تعیین قیمت‌های رقابتی محصول و حفظ سهام کافی و کالاهای اساسی بسیار مهم است. یک نرم افزار ERP مختص صنعت به شما کمک می‌کند تا نقاط ضعف را به دقت بیابید و راه حل‌های دقیق را ارائه دهید.

به عنوان مثال، از بین بسیاری از راه حل‌های برجسته ERP ، نرم افزار Sage X3 ERP، به طور خاص برای صنعت داروسازی طراحی شده است‌. این نرم افزار به منظور ارائه راه حل‌های نقطه ای برای ناکارآمدی مدیریت زنجیره تأمین، انطباق دقیق مقررات، و تضمین‌های دقیق کیفیت که شرکت‌های داروسازی برای اجرای کارآمد، با آن روبه رو می‌شوند، طراحی شده است. این نرم افزار وظایف روزمره را ساده می‌کند، به اشتراک گذاری داده‌ها در سراسر سازمان را ممکن می‌کند، یک نمودار حساب ثابت را نگهداری می‌کند، و همه ذینفعان تجاری را قادر می‌سازد تا به عنوان یک واحد منسجم کار کنند.

نکات مهم
به عنوان یک تولید کننده پیشرو، شما باید قبل از خرید نهایی، یک برنامه ریزی دقیق ارائه دهید‌. سه نکته ای که باید در بالای لیست قرار بگیرند عبارتند از: پیاده سازی یکدست، حداقل سرمایه گذاری در وقت و هزینه و نگهداری آسان.
اگر قصد دارید روی یک راه حل ERP سرمایه گذاری کنید، ذهن خود را باز نگه دارید‌. یک نرم افزار عمومی ERP صریحاً بد نیست، اما ممکن است فاقد ارائه راه حل‌های مختص صنعت باشد. در مقابل، می‌توان آن را سفارشی سازی کرد تا طیف گسترده ای از توابع را که نیازهای صنایع مختلف را برآورده می‌کند، ارائه کرد.

تصمیم نهایی با شماست.
نرم افزار ERP مختص صنعت، به دلیل توانایی ارائه راه حل‌های دقیق، در حال شناخت گسترده است‌. مقرون به صرفه تر است، نگهداری و ارتقا آن آسان تر است و به زمان پیاده سازی نسبتاً کمتری نیاز دارد‌. بنابراین، می‌تواند انگیزه لازم برای رشد سریع در مدت زمان کمتر را به شما بدهد.

توسعه مدیریت هوشمند یکپارچه کسب و کار
( تعرفه‌های تیم‌یار ابری )

مترجم: نیلوفر نظری

منبع: https://erpnews.com

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}