هوش مصنوعی (Artificial intelligence) و ‌ERP

هوش مصنوعی (Artificial intelligence) چیست؟ 

هوش مصنوعی مخفف Artificial intelligence می‌باشد. این علم شاخه‌ای از علم کامپیوتر و IT است که بدنبال یافتن الگوریتمی برای ایجاد هوشمندی در ماشین‌هاست. در واقع، هوش مصنوعی بدنبال ایجاد توانایی استدلال، منطق و تصمیم‌گیری در کامپیوتر‌ها و ماشین‌آلات می‌باشد. استفاده از هوش مصنوعی در ERP‌، پدیده‌ی جدیدی است که بدون شک، به هنگام گسترش قابلیت‌های فناوری نرم افزار ERP‌، یک فناوری موثر محسوب می‌شود. استفاده از فناوری‌های هوشمند مانند یادگیری ماشین (ML)‌، هوش مصنوعی (AI) و اتوماسیون فرآیند رباتیک (PRA – ERP) را برای همیشه تغییر داده است. این فناوری‌ها ERP را از یک عنصر محرک به نیازی کاملاً اساسی در کسب‌و‌کار، ارتقا داده‌اند.

در گذشته‌، ERP یک موتور اداری کامل بود و وظیفه‌ای مانند ایجاد گزارش‌ها و سازماندهی داده‌ها را بر عهده داشته است. هسته ERP به طور کلی، بر عملکردهای مالی‌ تمرکز داشت و اکثر کاربران، زمان خود را صرف حسابداری مالی‌‎، بستن و گزارش‌گیری حساب‌ها می‌کردند. امروزه‌، به لطف فناوری‌های هوشمند‌، ERP نقش بسیار محوری‌تری در فرآیندهای کسب‌و‌کار ایفا می‌کند. سیستم‌های هوشمند ERP می‌توانند روندها را شناسایی کرده و پیش‌بینی کنند، اقدامات را پیشنهاد دهند‌، داده‌های پیچیده را پردازش کرده و به طور مستقل اجرا کنند. به جای اینکه کاربران، پس از دریافت هر بازخورد از مشتریان، نیاز به بازنگری و بازنویسی قوانین داشته باشند، AI سیستم را قادر می‌سازد تا در زمان واقعی، خود را تصحیح کند‌. علاوه بر این، روند اجرای عملیات‌ها را برای شما تسهیل می‌بخشد و موجب صرفه‌جویی در زمان ارزشمند کارمندان نیز خواهد شد. به همین دلیل‌، پذیرش و نوآوری ERP از حوزه مالی به حوزه‌های دیگری مانند تولید‌، خدمات پس از فروش و خرید‌، منابع انسانی‌، تدارکات و فروش گسترش می‌یابد.

 

هوش مصنوعی و ERP

 

هوش مصنوعی راه‌حل‌های ERP آینده را دگرگون خواهد کرد

هوش مصنوعی یا AI بدون شک آینده سیستم‌ ERP (برنامه‌ریزی منابع سازمانی) را تغییر و تحت تأثیر قرار خواهد داد و بی‌تردید، تأثیر شگرفی در کسب‌و‌کارهای آینده، صرف‌نظر از اندازه و نوع صنعت، خواهد داشت. در عین حال، به منظور کسب ارزش از پیشرفت فناوری‌های جدید، کسب‌و‌کارها باید استراتژی‌ فناوری‌های فعلی خود را مورد بررسی قرار داده و برای تغییر و انطباق با این پیشرفت‌ها، خود را آماده کنند.

در صورت استفاده بهینه از این فناوری‌، هوش مصنوعی از برنامه‌های نرم‌افزاری هوشمند به منظور بهبود ساختار مدیریت داخلی و ایجاد زیرساخت فناوری هوشمندتر و در نتیجه بهینه‌سازی فرایندهای کسب‌و‌کار، در هر شرکت خصوصی استفاده خواهد کرد. برای استفاده از فناوری جدید‌، مهم است که انعطافپذیر باشید و به عنوان یک شرکت، آماده بازبینی استراتژی‌های فناوری اطلاعات فعلی خود باشید.

هوش مصنوعی به عنوان بخشی از سیستم یکپارچه ERP‌، بر ماهیت عملیات روزانه تأثیر می‌گذارد. راه‌حل‌های هوش مصنوعی به احتمال زیاد وظایف معمول را که در حال حاضر توسط نیروی انسانی انجام می‌شود‌، بر عهده می‌گیرند. بنابراین‌، علت توسعه فناوری جدید به دلیل افزایش نیاز به کاهش هزینه‌های عملیاتی کسب‌و‌کار است که به وسیله پشتیبانی از جریان کار کارمندان شکل گرفته‌ و در نتیجه باعث افزایش کارایی عملیات سازمان در ابعاد کلی نیز خواهد شد. به عبارت دیگر‌، توسعه هوش مصنوعی تحولی است که شرکت‌ها اگر می‌خواهند کارآمد و قابل رقابت باقی بمانند‌، باید از آن پیروی کنند.

بهبود ERP توسط هوش مصنوعی

  • فرآیند تصمیم‌گیری بهبود یافته

یکی از کارکردهای اصلی سیستم ERP، کمک به کسب‌و‌کارها در جهت بهبود و ساده‌سازی جریان کار و تصمیم‌گیری بهتر در همه موارد از حوزه تولید گرفته تا استراتژی است. هوش مصنوعی می‌تواند با تجزیه و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگتر از آنچه پیش‌تر امکان‌پذیر بوده است‌، این ویژگی‌ها را بهبود بخشد. علاوه بر این‌، از هوش مصنوعی می‌توان برای خواندن داده‌های قدیمی استفاده کرد و با این روش از الگوهای رفتاری قبلی، مطالب جدیدی آموخت.

  • اتوماسیون ورودی داده‌ها، حجم کاری سنگینی را به دنبال دارد

ورود دستی داده‌ها به سیستم ERP برای بسیاری از شرکت‌ها کار سنگینی است و به همین دلیل ساعت‌های کاری زیادی، هدر می‌رود. علاوه بر هزینه‌های کلی‌، ورود دستی اطلاعات می‌تواند هزینه‌های اضافی را به جهت خطاهای نوشتاری، به همراه داشته باشد. هوش مصنوعی همراه با ERP می‌تواند با یادگیری از منابع داده، گردش کار ایجاد کند و مدت زمان بارگیری داده‌ها را کاهش داده و البته احتمال خطا در داده‌های ورودی را نیز کاهش دهد.

  • بهبود جریان کار

ترکیب هوش مصنوعی و ERP، همچنین می‌تواند فرایندهای تجاری را بهبود بخشد. با تجزیه و تحلیل داده‌های قدیمی‌، سیستم‌ها می‌توانند موثرترین فرایندهای کار را پیشنهاد دهند. به عنوان مثال‌، هوش مصنوعی با خواندن گردش کاری که قبلاً ایجاد شده است‌، قادر به انجام وظیفه بعدی خواهد بود و به طور مداوم اطلاعات ضروری مورد نیاز برای تکمیل وظایف را ارائه می‌دهد. در نتیجه، نه تنها وظایف بدون زحمت و بدون اشتباه انجام می‌شود‌، بلکه جریان کار ساده و روند کار بهینه می‌شود.

  • مدیریت داده

با تکامل سیستم‌های ERP‌، شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای به حجم عظیمی از داده‌ها دسترسی پیدا کرده‌اند. این داده‌ها باید به اطلاعات معنی‌دار تبدیل شده و در نهایت منجر به تصمیم‌گیری و اقداماتی شود که می‌تواند برای فعالیت و رشد شرکت بسیار مهم باشد.

اگرچه‌، رشد گسترده داده‌های غیر‌ساختاری که شرکت‌ها بدون داشتن رویکرد مشخصی در استفاده صحیح از این داده‌ها، به آن دست یافته‌اند‌، مدیریت داده‌ها را با چالش مواجه کرده است.

به عنوان یک شرکت و به منظور مقابله با افزایش مقدار داده‌ها، می‌توان اقدامات متعددی، اتخاذ کرد. از جمله این موارد؛ یکپارچه‌سازی یک سیستم ERP کارآمد است‌، یک راه‌حل داده‌ای بزرگ که می‌تواند داده‌های ساختار‌یافته و غیر‌ساختاری را مدیریت کند، (‌ابزار تجزیه و تحلیل کسب‌و‌کار است که می‌تواند داده‌ها را با روشی معین و کاربرپسند و... ارائه کند) اما در آینده نزدیک نیز راه‌حل‌های هوش مصنوعی که می‌توانند یاد بگیرند‌، صحبت کنند‌، بخوانند‌، پاسخ دهند‌، پیش‌بینی کنند و حتی دلیل بیابند‌، می‌توانند ابزاری کارآمد برای کنترل روزافزون میزان داده‌ها باشند.

 

Artificial intelligence

 

خدمات شناختی مایکروسافت

خدمات شناختی اکنون همان چیزی است که مایکروسافت از آن با عنوان Microsoft Project Oxford یاد می‌کند. با این حال‌، از زمان پروژه آکسفورد‌، مایکروسافت قابلیت‌های جدیدی را به آن اضافه کرده است و امروزه خدمات شناختی از تعدادی API هوشمند (رابط برنامه‌نویسی برنامه) تشکیل شده است. API یک رابط نرم‌افزاری است که به بخشی از یک نرم‌افزار امکان تعامل با نرم‌افزارهای دیگر را می‌دهد. API‌‌های هوشمند در سرویس‌های شناختی در کل سیستم عامل کار می‌کنند و داده‌های هوشمند را از طریق، (به عنوان مثال)‌، شناسایی خودکار چهره، تشخیص صدا و تثبیت فیلم، ارائه می‌دهند.

هوش مصنوعی در NAV 2018

مایکروسافت اعلام کرده است که هوش مصنوعی از طریق سرویس‌های شناختی، بخشی از NAV 2018 'Tenerife' شده‌اند. بنابراین در NAV 2018 قابلیت شناسایی خودکار تصاویر، به صورت موردی، یا در زمینه منابع انسانی، شناسایی تصویر شخص در شرکت شما وجود دارد.

آینده ERP

هوش مصنوعی به تازگی در برنامه‌های ERP ظاهر شده است و افزودن فناوری جدید هنوز پدیده نسبتاً جدیدی است، اما باید گفت که امکاناتی که هوش مصنوعی به سیستم‌های ERP می‌افزاید‌، نامحدود است. به عنوان مثال، ما در حال حاضر شاهد فناوری مورد استفاده برای ورود خودکار داده‌ها و ساده‌سازی جریان کار هستیم، و می‌دانیم که ترکیب هوش مصنوعی و ERP‌، ترکیبی بسیار موثر خواهد بود و شرکت‌هایی که نحوه استفاده از آن را می‌دانند، از این تکنولوژی جدید، ارزش و مزیت رقابتی بالایی کسب خواهند کرد.

نتیجه‌گیری

وجود هوش مصنوعی (Artificial intelligence) در راه‌حل‌های ERP، باعث شده تا در هر بخشی مانند آموزش‌، تولید‌، مدیریت بازرگانی‌، امور مالی‌، تدارکات و غیره تأثیر زیادی ایجاد شود. با پیشرفت چشمگیر فناوری هوش مصنوعی‌، هر راه‌حل کسب‌و‌کاری، از رونق فناوری به منظور دستیابی به بازارهای ویژه استفاده خواهد کرد.

 

 توسعه مدیریت هوشمند یکپارچه کسب و کار

( تعرفه‌های تیمیار )
 

مترجم: نیلوفر نظری

منبع: www.erpnews.com / www.medium.com

  

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}