مروری بر نرم افزار ERP ایرانی مبتنی بر ابر در شرکت تیم‌یار کیش

امروزه به علت وجود رقابت شدید در بازارهای هدف صنایع، شرکت‌های بزرگ با سرمایه‌گذاری در سیستم‌هایی مثل سیستم ERP که یکپارچگی داده‌های میان فرایندهای کاری از انبار تا ارسال محصول و تولید اطلاعات صحیح و تصمیم‌گیری‌های درست را تضمین می‌کند، به نوعی منتظر بازگشت سرمایه هستند. اما پیاده‌سازی  سیستم ERP سنتی پرهزینه است و مفهوم رایانش ابری یعنی اجاره زیرساخت و نرم افزارها به عنوان خدمت و ظهور نرم افزار ابری می‌تواند راه‌حلی برای این چالش باشد.

در ادامه مفاهیم مربوط به سیستم ERP ،ERP ابری، نرم افزار ابری، رایانش ابری و مفاهیم از این دست می‌پردازیم.

ERP چیست؟

سیستم ERP، بسته‌های سیستم اطلاعاتی سازمانی هستند که از مجموعه‌ای کامل از ماژول‌های نرم افزاری تشکیل شده‌اند. هدف آن‌ها پشتیبانی و یکپارچه‌سازی کلیه فرایندهای اصلی کسب‌و‌کار در بخش‌های مختلف عملکردی یک سازمان با استفاده از یک مخزن داده واحد است.

ERP مخفف چیست؟

نرم افزار ERP به معنی برنامه ریزی یکپارچه منابع سازمانی است. این نرم افزار  یکپارچه را، به اصطلاح ERP می‌شناسند. سیستم ERP به عنوان یک ابزار استراتژیک قابل ملاحظه که برای فراهم آوردن مزیت رقابتی و بهبود هرچه بیشتر فرایندهای کاری مطرح می‌شود.

امروزه تحول ایجاد شده در سیستم ERP ایرانی می‌تواند عامل بقا در بازار رقابتی باشد.

 

نرم افزار مبتنی بر ابر تیمیار

رایانش ابری

رایانش ابری، مجموعه‌ای بسیار پیچیده و پیشرفته از معماری نوین، فن‌آوری اطلاعات و همچنین کاربردها را در خود جای داده است. در رایانش ابری، رویکردی نوینی به مقوله زیرساخت فیزیکی داده‌ها و برنامه‌های کاربردی مثل نرم افزار ERP در حوزه مالکیت فکری نگاه می‌شود. درگذشته بر مالکیت کاربر تاکید می‌شد اما امروزه کاربران مالک زیرساخت فیزیکی ابر نیستند، بلکه استفاده‌کنندگان آن هستند.

رایانش ابری مدلی برای فراهم کردن دسترسی آسان بر اساس تقاضای کاربر از طریق شبکه به مجموعه‌ای از منابع رایانشی قابل تغییر و پیکربندی مثل شبکه‌ها، سرورها، فضاهای ذخیره‌سازی، برنامه‌های کاربردی و سرویس‌ها است که این دسترسی بتواند با کمترین نیاز به مدیریت منابع و یا نیاز به دخالت مستقیم ارائه دهندگان سرویس، به سرعت فراهم گردد. با رایانش ابری، منابع و به همین ترتیب هزینه‌ها تسهیم می‌شوند. کاربران در نرم افزار ابری می‌توانند هزینه‌های پرداختی را با توجه به میزانی که استفاده می‌کنند و نیازی که در هر زمان دارند، کاهش دهند.

رایانش ابری تیمیار

در نرم افزار ERP ابری تیمیار، رایانش ابری را به عنوان ابزاری کارا برای کمک به فرآیندهای کسب‌وکار هوشمند معرفی می‌کنیم و نشان می‌دهیم که هوش کسب‌و‌کار (BI) مبتنی بر رایانش ابری چگونه می‌تواند در حل مشکلات کسب‌و‌کار تاثیر داشته باشد. همچنین راهکارهایی برای بالابردن ارتقا پیاده‌سازی و بهبود کارکرد محیط کسب‌و‌کار ابری ارایه شده است.

اهمیت رایانش ابری

طبق آماری گه شرکت گارتنر در سال 2019 منتشر کرده است، رایانش ابری در لیست ده  تکنولوژی استراتژیک  تا سال 2020 قرار گرفته است. پیش بینی می‌شود که تا سال 2024، با تحولی که در نرم افزارها، سیستم عامل‌ها، امنیت و زیرساخت‌های رایانش ابری به وجود می آید، اکثر سیستم عامل‌ها در زمان نیاز بتوانند چندین خدمت ابری را ارائه دهند.

پیدایش مفهوم اساسی رایانش ابری به دهۀ 1950 برمی‌گردد. زمانی که اَبر کامپیوترها در دانشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گرفتند و ایستگاه‌های ثابتی برای استفاده از آن‌ها وجود داشت. در آن زمان اشتراک‌گذاریِ زمانِ پردازنده امکان‌پذیر بود که به آن تایم- شریینگ گفته می‌شد. جان مک کارتی در سال 1961 در یک سخنرانی اعلام کرد که "محاسبات ممکن است روزی به عنوان ابزار عمومی سازماندهی گردند.

در اوایل قرن 21 بود که راه‌حلی به نام رایانش ابری وارد بازار شد. رایانش ابری از ترکیب دو کلمه ی رایانش و ابر ایجاد شده است. ابر استعاره از شبکه یا طیف وسیعی از شبکه‌های وسیع مانند اینترنت است که کاربر معمولی از پشت صحنه و آنچه در پی آن اتفاق می‌افتد اطلاعی ندارد. سیستم ERP ابری در واقع بیانگر نرم افزاری است که خدمات را از میان منابع محاسباتی مجازی موجود به کاربران در هر نقطه از جهان ارائه می‌دهد.

رایانش ابری، فناوری کلیدی امیدوار کننده برای ساخت معماری آینده سیستم‌های عظیم فناوری اطلاعات است و یکی از مزایای کلیدی رایانش ابری این است که مشتریان خود را با منابع انعطاف‌پذیر با توجه به نوسانات حجم کار سازگار کنند. در رایانش ابری و در نرم افزار ابری، دیگر به کامپیوترهای باقدرت پردازش بالا و حافظه زیاد نیازی نیست، زیرا برنامه‌ها و داده‌ها در ابر ذخیره، اجرا، و پردازش می‌شود.

 

رایانش ابری تیم یار

 

نرم افزار ابری

زمانیکه سیستم ERP در قالب خدمت ابری  به عنوان نرم افزار ابری ارائه می‌شود، یک سیستم ERP ابری خواهیم داشت. نرم افزار ERP ابری از مفهوم رایانش ابری نشات گرفته و نرم افزار ERP بر پایه ابر نوعی از نرم افزار به عنوان خدمت است. در  این نرم افزار، میزان سرمایه‌گذاری و هزینه‌های نگهداری پایین‌تر و مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان از نرم افزار ERP سنتی بالاتر است. سیستم ERP مبتنی بر رایانش ابری فرصت‌های تازه‌ای را برای سازمان‌های کوچک تا متوسط فراهم می‌آورد تا با به‌کارگیری این نوع سیستم ERP بتوانند به بهبود در عملکرد و مدیریت دست یابند.

با پیشرفت تکنولوژی در سال‌های اخیر رایانش ابری و نرم افزار ابری به دلیل ویژگی‌های بارز مانند اشتراک‌گذاری منابع سخت افزاری و نرم افزاری، کاهش هزینه‌های سازمان، دسترسی آسان‌تر و ... مورد توجه بسیاری سازمان‌های بزرگ قرار گرفته است. به گونه‌ای که شرکت‌های بزرگ همچون فیسبوک، گوگل، مایکروسافت و SAP از این تکنولوژی استفاده می‌نمایند .

حسابداری ابری

نرم افزار حسابداری ابری، سیستم‌های بازرگانی و صنعتی ابری و مدیریت مشتریان و ذینفعان در محیط ابر به موضوعی جالب میان صاحبان کسب‌و‌کار تبدیل شده است. نرم افزار ابری به عنوان یک رویکرد تحول گرا، برای استقرار نرم افزار ERP پایه‌گذاری شده است. این نرم افزار راهکاری را فراهم می‌آورد که انعطاف‌پذیر، سازگار، مقیاس‌پذیر، کارآمد و مقرون به صرفه است.

 در سطوح بالاتر زمانی‌که شرکت تولیدی به سوی تحول دیجیتال (انقلاب صنعتی چهارم)، کارخانه داری دیجیتال و بازر دیجیتال حرکت می‌کند رایانش ابری و سیستم ERP مبتنی بر ابر اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. کاهش هزینه‌های تولید، افزایش سهم بازار، رشد فروش، افزایش بهره‌وری، ارتباطات مناسب با مشتریان و ذینفعان، افزایش وفاداری مشتری از مزایای استفاده از سیستم ERP در شرکت‌ها است.

نرم افزار ERP ایرانی ابری تیمیار به عنوان یک نرم افزار یکپارچه مدیریت کسب‌و‌کار و با در برداشتن حسابداری ابری، سیستم‌های خرید و فروش ابری و حتی مدیریت تولید و نگهداری و تعمیرات در بستر ابر موفقیت بزرگی را برای ارائه اطلاعات حساس کسب‌و‌کار فراهم کرده است.

امنیت در نرم افزار ابری

با توجه به اینکه این نرم افزار در محیط اینترنت اجرا می‌شود، کاربران و استفاده‌کنندگان باید از امنیت داده‌ها و اطلاعات خود اطمینان حاصل نمایند. به عبارت دیگر اعتبار شرکت ارائه کننده و همچنین اصول طراحی و پیاده‌سازی نرم افزار ابری امن از جمله مسائلی است که باید توسط کاربران مورد توجه قرار بگیرد. در نرم افزار ابری، اعتماد متقابل، استانداردهای صنعت، امنیت و الزاماتی که در مفاد قرارداد سطح خدمت، باید مورد توجه قرار گیرد.

افزایش امنیت در هر یک از مدل‌های نرم افزار ابری و سیستم ERP ابری از اهمیت بسزایی برخوردار است. رایانش ابری به دلیل ویژگی توزیع‌شدگی، به راحتی مورد حمله نفوذگرها قرار می‌گیرند. مهمترین چالش رایانش ابری و به تبع آن سیستم ERP ابری تضمین امنیت داده‌های موجود می‌باشد. در حال حاضر حفاظت از کارکرد ابر در اینترنت یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. این مهم در نرم افزار ERP ایرانی تیم‌یار به عنوان یک نرم افزار ابری توسط کارشناسان با تجربه در حوزه نرم افزار ERP و رایانش ابری فراهم شده است.

سفارش خدمات ابری را از اینجا شروع کنید.

 

تالیف و گردآوری: فاطمه ابوجعفری 

منابع 

  1. معارف‌وند, سجده و اکبر دلاوری، ۱۳۹۷، نقش ERP در بهبود عملکرد مدیریت زنجیره تامین
  2. سهرابی, مینو؛ اسماعیل مشیری و احمدعلی یزدان پناه، ۱۳۹۶، بررسی چالش‌ها و معضلات پیاده‌سازی سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان (ERP) در شرکت‌های ایرانی
  3. گرامی ،محسن و امیر مخانیک بابایی، 1396،بررسی خصوصیات و امنیت رایانش ابری
  4. حسینی؛سید جواد،1397 حمایت از مالکیت فکری نرم افزار در رایانش ابری
  5. حمیدی نصر؛محمد و محمد رحمتی 1394،برنامه‌ریزی منابع سازمان ابری – مدلی چاره‌ساز
  6. Gupta, S., Misra, S. C., Singh, A., Kumar, V., & Kumar, U. (2017). Identification of challenges and their ranking in the implementation of cloud ERP
  7. Prasad, V. K., Shah, M., Patel, N., & Bhavsar, M. (2018). Inspection of Trust Based Cloud Using Security and Capacity Management at an IaaS Level
{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}