تاثیر Modern ERP بر حرکت موفق تولید به سوی انقلاب صنعتی چهارم
 

با توجه به اینکه در حال حاضر رایانش ابری به یک جریان اصلی در کسب‌وکارها تبدیل شده است، تحلیلگران به‌دنبال اتفاقی هستند که بتواند شیوه کسب‌وکارها را تغییر دهد. انقلاب صنعتی چهارم به همکاری نوینی در تبادل داده بین افراد، فرایندها، فناوری‌ها و اشیا اشاره دارد؛ البته بدون داشتن یک زیرساخت باثبات، حرکت به سوی انقلاب صنعتی چهارم میسر نخواهد بود.

 

 
دنیای صنعت در مرحله تغییر قرار دارد

بر اساس گزارش اخیر گروه آبردین (Aberdeen group) با عنوان «نقش نرم‌افزارهای ERP در تولید مدرن: کمک به رفع نیازهای انقلاب صنعتی چهارم»، صنعت تولید وارد دوره‌ای پرتب‌وتاب شده است. مصرف‌کنندگان انتظارات بیشتری دارند، خودکارسازی و تجزیه و تحلیل‌ها بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده‌اند و تولیدکنندگان به‌منظور دستیابی به موفقیت، باید راه‌های جدیدی برای ارائه محصولات و خدمات نوآورانه کشف کنند. این گزارش راه‌های بی‌شماری را که تولیدکنندگان می‌توانند در مسیر انتقال به انقلاب صنعتی چهارم بپیمایند، نشان می‌دهد و آنها درمی‌یابند که یک جزء مهم، یعنی modern ERP، می‌تواند زمینه را فراهم آورده، زیرساخت را ایجاد کرده و شما را در مسیر موفقیت قرار دهد. گزارش فوق که توسط نیک کاستلینا نوشته شده است، بر اساس عوامل کلیدی شامل: تحویل شایسته، موجودی دقیق و بهبود سودآوری و بهره‌وری طی دو سال گذشته، رهبران را از دنباله‌روها متمایز کرده است.

 

 
وجه تمایز رهبران از دنباله‌روها

به گفته کاستلینا، افرادی که به‌عنوان رهبر شناخته می‌شوند، استراتژی‌های زیر را جهت بهبود عملکرد و نحوه «رقابت» در انقلاب صنعتی چهارم بیان می‌کنند:

- ساده‌سازی و سرعت بخشیدن به فرایندها به‌منظور بهبود کارایی و بهره‌وری

-  مدرن‌سازی زیرساخت‌های فناوری و برنامه‌های کاربردی

-  بهینه‌سازی زنجیره تامین و بهبود همکاری

 

 

ERP ابری: نوآوری در تقاضا

یکی از راه‌های ظهور این پدیده، ERP مدرن، پایان به پایان و متمرکز بر تولید بوده است. بر اساس گزارش آبردین، درحالی‌که هشتاد و سه درصد از تولیدکنندگان نرم‌افزار ERP داشتند، تفاوت‌های مهمی بین رهبران و دنباله‌روها وجود داشت و قابل‌توجه‌ترین آنها این بود که احتمال پذیرش ERP ابری توسط رهبران بیش از سه برابر بوده است. کاستلینا می‌گوید: «در انقلاب صنعتی چهارم، نرم‌افزار ERP باید تجسمی از اهداف یک تولیدکننده مدرن باشد و از فناوری‌هایی پشتیبانی کند که امکان دسترسی سریع‌تر به داده‌های مفید را فراهم می‌آورد تا فرایندها کارا، چابک و خودکار شوند.» وی می‌افزاید: «به‌علاوه، از آن‌جایی‌که راهکارهای ابری همواره در حال بروزرسانی توسط ارائه‌دهندگان نرم‌افزار هستند، پشتیبانی از بهترین راهکارها و مقررات جدید و نیز تکنولوژی‌های نوظهور را تضمین می‌کنند.»

 
 
یکپارچگی تحلیل‌های کسب‌وکار و نقش آن در اینترنت اشیا

ERP ابری نخستین گام در کسب موفقیت در انقلاب صنعتی چهارم است و این در حالی است که به نظر می‌رسد، عامل تعیین‌کننده بعدی استفاده از تحلیل‌های کسب‌وکار است. بررسی فوق نشان داد که احتمالا رهبران 16 درصد بیش از سایرین تحلیل‌های کسب‌وکار خود را در نرم‌افزار ERP وارد (embed) می‌کنند که این مساله موجب می‌شود آنها بتوانند حجم عظیمی از داده‌های به وجود آمده را ذخیره‌سازی کنند. این سازمان‌ها با پذیرش تجزیه و تحلیل‌های کسب‌وکار، از آمادگی بیشتری برای به‌کارگیری یکی از مهم‌ترین مفاهیم انقلاب صنعتی چهارم، یعنی اینترنت اشیا، برخوردار خواهند شد.

«تجزیه و تحلیل تاثیرگذاری فرایندها، تعیین روندهای سود و کنترل اطلاعات مشتریان می‌تواند منجر به تصمیم‌گیری‌های بهتر و آگاهانه‌تری شود که بر نقطه پایانی تاثیری مثبت خواهند داشت. به‌علاوه، سازمانی که با اینترنت اشیا ارتباط دارد، به‌واسطه قابلیت تجزیه و تحلیل تجهیزات، ماشین‌آلات و اطلاعات محصول و نیز استفاده از دستگاه‌هایی که تغییر فرایند را پشتیبانی می‌کنند، قادر خواهد بود انقلابی در نحوه ارائه محصولات و خدمات به وجود بیاورد.»

 
 
نقش سیستم‌های ERP در تولید مدرن

تولیدکنندگانی که امیدواند در جریان انتقال به نسل چهارم صنعت به موفقیت دست یابند، در وهله نخست باید زمینه آن را فراهم کنند. تولیدکنندگان پیشرو با استفاده از سیستم ERP، ضمن برخورداری از شفافیت، چابکی، همکاری و فناوری‌های نوظهور، می‌توانند کارایی خود را در انواع معیارها بهبود بخشیده و سریع‌تر از افراد پشت سر خود به نتیجه برسند.

 

مترجم: رزیتا مرعشی

{{ message_need_to_login }}
{{language.message_not_empty}}
{{count_of_comments}} 
{{massage_and_class_chat.message}}
{{massage_and_class_tariff.message}}